درس خارج فقه استاد سیدعبدالهادی مرتضوی
98/10/03
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: کیفیت رجم / حد زنا / حدود
مسئله 2: «يدفن الرجل للرجم إلى حقويه لا أزيد،و المرأة إلى وسطها فوق ألحقوه تحت الصدر، فان فر أو فرت من الحفيرة ردا إن ثبت الزنا بالبينة، و إن ثبت بالإقرار فإن فرا بعد اصابة الحجر و لو واحدا لم يردا، و إلا ردا، و في قول مشهور إن ثبت بالإقرار لا يرد مطلقا، و هو أحوط، هذا في الرجم، و أما في الجلد فالفرار غير نافع فيه، بل يرد و يحد مطلقا».[1]
در این مسئله، چند فرع بیان می شود.
فرع اول: دفن فرد در جریان حد سنگسارشخصی را که می خواهند سنگسار کنند، چه مرد باشد و چه زن، آیا واجب است او را با شرایطی که بیان می کنیم، دفن کنند یا دفن واجب نیست؟
نکته: منظور از دفن کردن این است که باید گودالی کنده شود و مرد را تا کمر داخل گودال کنند و دورش خاک بریزنند به همان شکل که روی میت خاک می ریزند و یا اینکه دفن واجب نیست و گودالی بکنند و فرد را داخل گودال بگذارند و بعد سنگسار کنند.
در این فرع، چند احتمال وجود دارد:
احتمال اول: دفن فرد واجب است.[2]
احتمال دوم: دفن فرد واجب نیست.
اکثر عامه قائل به این قول هستند.[3]
احتمال سوم: اگر زنا با بینه ثابت شود، دفن واجب است و اگر زنا با اقرار ثابت شده باشد، دفن واجب نیست.[4]
احتمال چهارم: اگر فردی که می خواهد سنگسار شود، مرد باشد، دفن واجب نیست و اگر این فرد، زن باشد، دفن واجب است.[5]
احتمال پنجم: این فرد به ستون یا درختی بسته شود و سنگسار شود.[6]
مشهور از فقهاء فرموده اند که دفن واجب است، البته دانست که این وجوب، واجب مقدمی است نه واجب تعبدی، یعنی از باب مقدمه سنگسار می گویند دفن واجب است.
ادله وجوب دفن:برای این قول، به بعضی از روایات استدلال شده است:
منها: معتبره ابی بصیر: «مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع تُدْفَنُ الْمَرْأَةُ إِلَى وَسَطِهَا إِذَا أَرَادُوا أَنْ يَرْجُمُوهَا وَ يَرْمِي الْإِمَامُ ثُمَّ يَرْمِي النَّاسُ بَعْدُ بِأَحْجَارٍ صِغَارٍ».[7]
دلالت این روایت بر دفن فرد، واضح است.
نکته: در این روایت قید مراة دارد اما ما استفاده عمومیت می کنیم شخصی که قرار است رجم شود، مطلقا باید دفن شود با کیفیت خودش.
منها: موثقه سماعه: «وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ عَنْ يُونُسَ عَنْ سَمَاعَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: تُدْفَنُ الْمَرْأَةُ إِلَى وَسَطِهَا ثُمَّ يَرْمِي الْإِمَامُ وَ يَرْمِي النَّاسُ بِأَحْجَارٍ صِغَارٍ وَ لَا يُدْفَنُ الرَّجُلُ إِذَا رُجِمَ إِلَّا إِلَى حَقْوَيْهِ».[8]
در این روایت می گوید زن تا وسط بدنش دفن می شود و مرد تا کمر دفن می شود. معنای حقویه: استخوان بالای ران که در حقیقت کمر می شود.
دلالت این روایت بر دفن شدن مرد و زن در اجرای حد رجم، واضح است.
پس نظریه حضرت امام در فرع اول، تمام است.
فرع دوم: مقدار دفنفردی که قرار است رجم شود و باید دفن شود، به چه مقدار باید دفن شود؟
مقدار دفن در زن و مرد، فرق دارد:
نسبت به مرد، تقریبا اتفاقی است که تا «حقویه» یعنی استخوان بالای ران (کمر) دفن می شود و این مطلب از روایات هم استفاده می شود، مثلا موثقه سماعه که در بالا اشاره شد این کلمه آمده است و همچنین در روایات مرسله دیگر هم وجود دارد، مثل سنن بیهقی.[9]
نسبت به زن گفته شده که تا وسط بدن باید دفن شود و در مقدار وسط، اختلاف وجود دارد و مشهور در کلمات فقهاء، بالاتر از «حقویه» است و آنچه که در روایات بالا آمده است، وسط بدن آمده است.
لذا برخی گفته اند زن تا بالاتر از حقویه دفن شود و بعضی گفته اند تا مقابل سینه باید دفن شود.
مهم این است که در این باره صحیحه ابی مریم بیان شود که در جلسه بعد خواهد آمد.