درس خارج فقه استاد سیدعبدالهادی مرتضوی
98/08/26
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: رجم / حد زنا / حدود
حضرت امام می فرمایند: «الثاني- الرجم فقط،فيجب على المحصن إذا زنى ببالغة عاقلة، و على المحصنة إذا زنت ببالغ عاقل إن كانا شابين، و في قول معروف يجمع في الشاب و الشابة بين الجلد و الرجم، و الأقرب الرجم فقط».[1]
مورد دوم از حد زنا: سنگسارمورد اول از حدود زنا، قتل است و مورد دوم از حدود زنا، رجم به معنای سنگسار می باشد.
گفته شده اگر زانی یا زانیه محصن باشد (شرایط احصان قبلا بیان شده است) و زنا کند و هر دو جوان باشند، باید سنگسار شوند، البته بعضی گفته اند اگر جوان یا پیر باشد، هم تازیانه می خورد و هم سنگسار می شود و لکن مرحوم امام در توضیحی که خواهد آمد، می فرمایند در همه موارد چه جوان باشد و چه پیر، فقط رجم می شود.
نکته: در امروزه بحثی مطرح می شود که آیا سنگسار از حدود اسلامی است که باید اجرا شود یا خیر؟
در این رابطه می گوئیم که اجماع فقهاء و مسلمین وجود دارد که فرد باید سنگسار شود و روایات صحیحه هم بر این حکم وارد شده است.
مقدمه: قبل از ورود به بحث باید مقدمه ای ذکر شود و آن اینکه آیا رجم در قرآن آمده است یا خیر؟
در جواب گفته می شود که ظاهرا والله العالم این حکم در قرآن وجود ندارد.
در این رابطه ملاحظه شود به تفسیر البیان[2] و تکملة مبانی المنهاج.[3]
حدیث نسبت به آیه رجم در کتب اهل سنت: «إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّدًا صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِالحَقِّ، وَأَنْزَلَ عَلَيْهِ الكِتَابَ، فَكَانَ مِمَّا أَنْزَلَ اللَّهُ آيَةُ الرَّجْمِ، فَقَرَأْنَاهَا وَعَقَلْنَاهَا وَوَعَيْنَاهَا، رَجَمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَجَمْنَا بَعْدَهُ، فَأَخْشَى إِنْ طَالَ بِالنَّاسِ زَمَانٌ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ: وَاللَّهِ مَا نَجِدُ آيَةَ الرَّجْمِ فِي كِتَابِ اللَّهِ، فَيَضِلُّوا بِتَرْكِ فَرِيضَةٍ أَنْزَلَهَا اللَّهُ».[4]
در این حدیث عمر می گوید آیه رجم را پیامبر خوانده است و اجرا می شد.
سیوطی در ذیل سوره انفال می گوید: «أَوَّلُ مَنْ جَمَعَ الْقُرْآنَ أَبُو بَكْرٍ وَكَتَبَهُ زَيْدٌ وَكَانَ النَّاسُ يَأْتُونَ زَيْدَ بْنَ ثَابِتٍ فَكَانَ لَا يَكْتُبُ آيَةً إِلَّا بِشَاهِدَيْ عَدْلٍ وَإِنَّ آخِرَ سُورَةِ بَرَاءَةٍ لَمْ تُوجَدْ إلا مع خُزَيْمَةَ بْنِ ثَابِتٍ فَقَالَ: اكْتُبُوهَا فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ جَعَلَ شَهَادَتَهُ بِشَهَادَةِ رَجُلَيْنِ فَكَتَبَ. وَإِنَّ عُمَرَ أَتَى بِآيَةِ الرَّجْمِ فَلَمْ يَكْتُبْهَا لْأَنَّهُ كَانَ وَحْدَهُ».[5]
نسبت به آیه رجم، سه جور بیان شده است:
نحوه اول: «اذا زنی الشیخ و الشیخة فارجموهما نکالا من الله والله العزیز الحکیم».[6]
نحوه دوم: «الشیخ و الشیخة فارجموهما البتّة فإنّهما قضيا الشّهوة».[7]
نحوه سوم: «إن الشیخ و الشیخة إذا زنیا فارجموهما».[8]
پس چنین آیه ای را به نقل از عمر به نام آیه رجم در قرآن ذکر می کنند و آنچه که مسلم است این است که در قرآنی که در دست ما موجود است، آیه رجم در آن وجود ندارد و اگر این روایت درست باشد و حرف عمر صحیح باشد، قطعا این آیه نسخ شده است و این همان تحریف است.