درس خارج فقه استاد سیدعبدالهادی مرتضوی
98/07/09
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: بینه/ مثبتات حد / حد زنا / حدود
مسئله 9: «يثبت الزنا بالبينة، و يعتبر أن لا تكون أقل من أربعة رجال أو ثلاثة رجال و امرأتين.و لا تقبل شهادة النساء منفردات و لا شهادة رجل و ست نساء فيه، و لا شهادة رجلين و أربع نساء في الرجم، و يثبت بها الحد دون الرجم على الأقوى، و لو شهد ما دون الأربعة و ما في حكمها لم يثبت الحد رجما و لا جلدا، بل حدوا للفرية».[1]
فرع چهارم: شهادت یک مرد و شش زندر این فرع می فرمایند شهادت یک مرد و شش زن برای اثبات حد زنا کافی نمی باشد.
ادله بر این حکم:دلیل اول: ما تابع دلیل هستیم و دلیلی نداریم که شهادت یک مرد و شش زن پذیرفته شود.
دلیل دوم: آنچه که در روایات آمده بود این است که برای اثبات حد زنا شهادت چهار مرد یا سه مرد و دو زن لازم است و نسبت به شهادت یک مرد و شش زن، روایتی نداریم.
دلیل سوم: مقتضای اصل، عدم اعتبار چنین شهادتی است. اصل این است که هیچ شهادتی پذیرفته نشود مگر دلیلی بر آن داشته باشیم.
دلیل چهارم: اجماعی که صاحب جواهر[2] ذکر کرده اند.
در نتیجه شهادت یک مرد و شش زن پذیرفته نمی شود.
نکته: به مرحوم شیخ طوسی[3] نسبت داده شده که شهادت یک مرد و شش زن پذیرفته است و دلیل آن شاید این این روایت باشد: «وَ عَنْهُ عَنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبَانٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْمَرْأَةِ يَحْضُرُهَا الْمَوْتُ وَ لَيْسَ عِنْدَهَا إِلَّا امْرَأَةٌ تَجُوزُ شَهَادَتُهَا قَالَ تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ فِي الْعُذْرَةِ وَ الْمَنْفُوسِ وَ قَالَ تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ فِي الْحُدُودِ مَعَ الرِّجَالِ».[4]
گفته شده که این روایت مطلق است و می گوید شهادت زنها با ضمیمه شدن مردها قبول است و تعداد مردها را ذکر نکرده است، حال از اطلاق این روایت برداشت شده که شهادت یک مرد و شش زن پذیرفته می شود.
اشکال به شیخ طوسی: اولا: این حرف قائلی ندارد.
ثانیا: خود شیخ هم به اطلاق این روایت عمل نکرده است.
ثالثا: در کتاب کافی[5] این جمله از روایت (تجوز شهادة النساء فی الحدود مع الرجال) وجود ندارد و چون کافی در نقل حدیث اضبط از تهذیب[6] است، می گوئیم این جمله در روایت وجود ندارد تا از اطلاق آن قول شیخ استفاده شود.
در نتیجه نظریه مرحوم امام در فرع چهارم تمام است.
فرع پنجم: شهادت دو مرد و چهار زنبحث در این فرع این است که آیا شهادت دو مرد و چهار زن در اثبات زنا کفایت می کند یا خیر؟
نسبت به این فرع، سه نظریه وجود دارد:
نظریه اول: مشهور فقهاء مثل مرحوم امام[7] می فرمایند: این شهادت در اثبات رجم قبول نمی شود اما در اثبات حد قبول می شود.
نظریه دوم: شیخ صدوق،[8] حلبی،[9] علامه[10] و قاضی[11] می فرمایند: این شهادت مطلقا پذیرفته نمی شود چه در رجم و چه در حد.
نظریه سوم: شیخ طوسی در خلاف[12] می فرمایند: با این شهادت هم رجم و هم حد ثابت می شود.
دلیل نظریه اول:دلیل این نظریه چند روایت است:
منها: «مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبَانٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ مُحْصَنٍ فَجَرَ بِامْرَأَةٍ فَشَهِدَ عَلَيْهِ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ وَجَبَ عَلَيْهِ الرَّجْمُ وَ إِنْ شَهِدَ عَلَيْهِ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَلَا تَجُوزُ شَهَادَتُهُمْ وَ لَا يُرْجَمُ وَ لَكِنْ يُضْرَبُ حَدَّ الزَّانِي».[13]
منها: «وَ بِالْإِسْنَادِ عَنْ يُونُسَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَا تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ فِي رُؤْيَةِ الْهِلَالِ وَ لَا يَجُوزُ فِي الرَّجْمِ شَهَادَةُ رَجُلَيْنِ وَ أَرْبَعِ نِسْوَةٍ وَ يَجُوزُ فِي ذَلِكَ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ وَ قَالَ تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ وَحْدَهُنَّ بِلَا رِجَالٍ فِي كُلِّ مَا لَا يَجُوزُ لِلرِّجَالِ النَّظَرُ إِلَيْهِ وَ تَجُوزُ شَهَادَةُ الْقَابِلَةِ وَحْدَهَا فِي الْمَنْفُوسِ».[14]
منها: «وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ مُثَنًّى الْحَنَّاطِ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ شَهَادَةِ النِّسَاءِ تَجُوزُ فِي النِّكَاحِ قَالَ نَعَمْ وَ لَا تَجُوزُ فِي الطَّلَاقِ قَالَ وَ قَالَ عَلِيٌّ ع تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ فِي الرَّجْمِ إِذَا كَانَ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ وَ إِذَا كَانَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ وَ رَجُلَانِ فَلَا يَجُوزُ الرَّجْمُ قُلْتُ تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ مَعَ الرِّجَالِ فِي الدَّمِ قَالَ لا».[15]
منها: «وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قَالَ عَلِيٌّ ع شَهَادَةُ النِّسَاءِ تَجُوزُ فِي النِّكَاحِ وَ لَا تَجُوزُ فِي الطَّلَاقِ وَ قَالَ إِذَا شَهِدَ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ جَازَ فِي الرَّجْمِ وَ إِذَا كَانَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ لَمْ يَجُزْ وَ قَالَ تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ فِي الدَّمِ مَعَ الرِّجَال».[16]
منها: «وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ يُونُسَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ شَهَادَةِ النِّسَاءِ قَالَ فَقَالَ لَا تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ فِي الرَّجْمِ إِلَّا مَعَ ثَلَاثَةِ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَيْنِ فَإِنْ كَانَ رَجُلَانِ وَ أَرْبَعُ نِسْوَةٍ فَلَا تَجُوزُ فِي الرَّجْمِ قَالَ فَقُلْتُ أَ فَتَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ مَعَ الرِّجَالِ فِي الدَّمِ قَالَ نَعَم».[17]
نتیجه اینکه قول اول تفصیل بود و دلیل آن بیان شد.
دلیل نظریه دوم:دلیل این نظریه، این روایت است: «وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ وَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع قُلْتُ لَهُ تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ فِي نِكَاحٍ أَوْ طَلَاقٍ أَوْ رَجْمٍ قَالَ تَجُوزُ شَهَادَةُ النِّسَاءِ فِيمَا لَا تَسْتَطِيعُ الرِّجَالُ أَنْ يَنْظُرُوا إِلَيْهِ وَ لَيْسَ مَعَهُنَ رَجُلٌ وَ تَجُوزُ شَهَادَتُهُنَّ فِي النِّكَاحِ إِذَا كَانَ مَعَهُنَّ رَجُلٌ وَ تَجُوزُ شَهَادَتُهُنَّ فِي حَدِّ الزِّنَا إِذَا كَانَ ثَلَاثَةُ رِجَالٍ وَ امْرَأَتَانِ وَ لَا تَجُوزُ شَهَادَةُ رَجُلَيْنِ وَ أَرْبَعِ نِسْوَةٍ فِي الزِّنَا وَ الرَّجْمِ وَ لَا تَجُوزُ شَهَادَتُهُنَّ فِي الطَّلَاقِ وَ لَا فِي الدَّمِ».[18]
قائلین به نظریه گفته اند مراد از زنا، حد است اما صاحب جواهر[19] فرموده است که مراد از زنا در این روایت، همان رجم است و همچنین روایت صحیحه داشتیم که این شهادت در حد پذیرفته می شود.
دلیل نظریه سوم:دلیل بر این نظریه، اطلاقات روایاتی است که در آنها اینگونه بود که شهادت زنها به ضمیمه شدن مردها، پذیرفته است.
اشکال بر دلیل نظریه سوم: اولا: چنین اطلاقی وجود ندارد.
ثانیا: بر فرض که این اطلاق وجود داشته باشد، تقیید به صحیحه حلبی و ابن سنان و... خورده است و باید گفت این شهادت در رجم پذیرفته نمی شود.
پس نظریه مشهور و مرحوم امام در این فرع تمام می باشد.