< فهرست دروس

درس خارج فقه آیت‌الله مکارم

82/10/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع:کتاب النکاح / ادامه مسئله 16 /

جمع بين روايات:

چند طريق جمع در اين جا بيان شده است:

جمع مرحوم علاّمه مجلسى:

علاّمه مجلسى در حاشيه تهذيب و صاحب رياض در رياض اين جمع را ذكر كرده اند كه ما آن را از حدائق نقل مى كنيم. خلاصه جمع چنين است:

«حيضتان» را حمل بر استحباب و «حيضه» را حمل بر وجوب كنيم كه اين جمع در فقه نظير زيادى دارد و جمع تبرّعى هم نيست و شاهد دارد و همان حمل ظاهر بر نص است; به اين بيان كه حيضة واحدة نص است و آن كه حيضتان را مى گويد احتمال وجوب و استحباب دارد، پس ظهور در وجوب دارد و ظاهر را حمل بر نص مى كنيم پس «حيضه» واجب است.

جمع صاحب حدائق:

ما سراغ جمع نمى رويم بلكه سراغ مرجّحات مى رويم و يكى از مرجّحات احتياط است و چون حيضتان موافق با احتياط است پس مقدّم است.

جواب: احتياط جزء مرجّحات نيست البتّه قدما مانند شيخ طوسى طريق احتياط را جزء مرجّحات مى شمرده اند.

جمع صاحب وسائل:

مرحوم صاحب وسائل مى فرمايد:

و يمكن تخصيص الحيضتين بالحرّة و الحيضة بالأمة.[1]

جواب: اين جمع قابل قبول نيست چون تبرّعى است و شاهد ندارد.

از كلام مرحوم صاحب جواهر استفاده مى شود كه روايات طايفه دوّم معرض عنهاى اصحاب است:

فعدّتها حيضتان وفاقاً للشيخ و ما بعده... و هو متروك بين الأصحاب.[2]


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo