درس خارج فقه استاد سیداحمد مددی
97/09/05
بسم الله الرحمن الرحیم
محتويات
1بیع1.1تعریف بیع
1.1.1بررسی کلام مرحوم طباطبایی
1.1.1.1تحلیل قضایای اعتباریه
1.1.1.2تفسیر زنده به شعور
1.1.1.3توضیحات کلماتی در عبارات مرحوم طباطبایی
1.1.1.4راههای انسان شناسی
موضوع: بررسی کلام مرحوم طباطبایی /تعریف بیع /بیع
خلاصه مباحث گذشته:
در جلسه قبل گفته شد اولا باید اعتبار با اساس و واقعی که در آن تصرف میشود سنخیت داشته باشد و ثانیا هدف از اعتبار در اعتبارات قانونی ترتیب آثار است و ثالثا معانی وهمیه نیز آثار واقعی دارند و رابعا نیازی نیست بین آثار و اعتبار رابطه منطقی وجود داشته باشد و خامسا گاهی اوقات یک امر اعتباری اساس اعتبار دیگر قرار میگیرد.
1بیع
1.1تعریف بیع
1.1.1بررسی کلام مرحوم طباطبایی
1.1.1.1تحلیل قضایای اعتباریه
مرحوم طباطبایی تحلیلی در مورد قضایای اعتباریه دارند[1] که این تحلیل یک مقداری از سرچشمه های دور شروع شده است در حالی که وقتی یک تحلیلی صورت میگیرد نباید خیلی دور از محل بحث شروع شود البته شاید نکته ای که ایشان در نظر دارند باعث شده است که این تحلیل نسبت به سرچشمه های دور صورت بپذیرد و آن نکته عبارت است از این که ایشان به تبع استادشان مرحوم اصفهانی احکام عقل عملی را از احکام واقعی نمیدانند بلکه از قضایای اجتماعی میدانند که قیام اجتماع به این قضایا است. نکته دور رفتن نیز این است که ایشان میخواهد بفرماید گاهی اوقات از ترکیب چند چیز یک مجموعه حقیقی محقق میشود و گاهی اوقات از ترکیب چند چیز یک مجموعه اعتباری محقق میشود و برای توضیح این مطلب به سرچشمه های خیلی قبل میپردازند. ایشان میخواهد بفرماید بعضی از مرکبات دارای فعالیت های ذاتی است ولی فعالیت اعتباری ندارد مانند درخت. و بعضی از مرکبات هم دارای فعالیت ذاتی است و هم دارای فعالیت اعتباری است مانند انسان. بعد برای توضیح این مطلب توضیحاتی در مورد درخت داده است. به خاطر همین مطلب ما میگوییم تحلیل را از سرچشمه ای دور شروع کرده است. [2]
1.1.1.2تفسیر زنده به شعور
این که زنده به معنای شعور باشد خیلی دقیق نیست. اصطلاحا این گونه بیان میشود چیزی که دارای ابعاد ثلاثه است جسم است اگر جسم در شرایط خاصی طول و عرض و عمق آن اضافه شد جسم نامی است مانند یک حبه گندم که در شرایط معین به ابعاد ثلاثه آن اضافه میشود اگر در هیچ شرایطی به ابعادش اضافه نشد جماد است مانند سنگ که دارای ابعاد ثلاثه است ولی در هیچ شرایطی به ابعاد ثلاثه آن اضافه نمیشود و جسم نامی که حساس و متحرک بود را حیوان مینامند. علی ای حال ایشان زنده را به شعور داشتن معنا کرده است ولی درست نیست زیرا زنده غیر از شعور است مثلا موجودات تک سلولی زنده هست ولی شعور ندارند. زنده موجودی است که تغذیه میکند و رشد و نمو دارد در حالی که بعضی از این موجودات شعور ندارند.
1.1.1.3توضیحات کلماتی در عبارات مرحوم طباطبایی
منظور از رشد در کلام ایشان این است که موجودی از لحاظ طول و عرض و عمق رشد داشته باشد.
منظور از نمو در کلام ایشان زیاد شدن در یکی از ابعاد ثلاثه است
منظور از تغدیه در کلام ایشان این است که بدن ماده خارجی را مناسب با خودش بگرداند لذا در علم طب نسبت به تغذیه بحث اصلی این است که چه موادی سنخیت با بدن دارد. و بخش ذاتی این بحث همان تناسب است.
بعد مرحوم طباطبایی میفرماید علاوه بر تغذیه و رشد و نمو ادراکات اعتباری وجود دارد که در موجود غیر زنده وجود ندارد.
1.1.1.4راههای انسان شناسی
برای این که ما به لایه های معرفتی و شناخت انسان پی ببریم اساسا دو راه وجود دارد:
1. مراجعه به قبایل و عشایر وحشی
2. مراجعه به حالات و تصورات بچه ها
مرحوم علامه از طریق دوم به بحث اعتباریاتی که در میان انسان ها وجود دارد وارد شده است و تحلیل ایشان از اعتباریات از این راه ناشئ میشود. هدف ایشان این است که بفرمایند علاوه بر وجود یک سری تکوینیات در درون بچه ها و کودکان، موارد دیگری وجود دارد که اعتباریات نام دارد.