< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سیدمحمدعلی موسوی‌جزایری

1402/07/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: دو فرع از کتاب عروه/احکام تیمم/تیمم/کتاب الطهارة؛

جریان قاعده "من ادرک" در محل بحث

گفتیم که دو فرع را از عروه بخوانيم که بعد در بحث ‌بعدی وارد شویم. فرع اول، این بود:

إذا توضأ باعتقاد سعة الوقت فبان ضيقه فقد مرّ أنّه إذا كان وضوءه بقصد الأمر المتوجّه إليه ... .[1]

نکته ای هست که باعث تکرار بحث شد و آن این است که می فرمايد: " إذا توضأ باعتقاد سعة الوقت فبان ضيقه"؛ در اینجا سعه وقت را اعتقاد داشته‌ و وضو گرفته و در تفویت وقت، متعمد نبوده است. بعد که وارد عمل شد، دید که وقت برای نماز کفایت نمی‌کند و مقداری از نماز در خارج از وقت واقع می شود؛ اما از اول که وضو گرفت، نمی دانست و تصور و اعتقادش، سعه وقت بود‌. در اینجا به نظرم قاعده "من ادرک"، جاری است و وجهی ندارد که بگوییم جاری نیست؛ چون تفویت عمدی نکرده است. درست است که وضو را عمدا گرفته است؛ اما با اعتقاد به سعه وقت بوده است. بنابراین در این کارش معذور است. آن موقع در آخر کار که فهمید وقت ضیق است و نمی رسد، مسأله دیگری است. بحث بر سر این است که قاعده "من ادرک"، فوات غیر عمدی را می گیرد و در اينجا هم فوات، غیر عمدی است؛ چون که منشأ فوات، وضو بوده است. اگر وضو نمی گرفت و تیمم می کرد، می رسید. پس منشأش وضو بوده است. اما آیا این وضو را عمدا و با علم‌ به اینکه مفوّت وقت است، انجام داده است؟ این طور نبوده و معتقد به سعه وقت بوده است. بنابراین تفویت عمدی نکرده است و در این صورت‌، به نظر ما قاعده "من ادرک" می آید؛ یعنی ‌مشکلی ندارد و اطلاقات ادله هستند. "من ادرک من الوقت رکعة فقد ادرک الوقت کله". حالا فقها به عنوان تأکیدش، "کله" را اضافه می‌کنند‌.

بنابراین در اينجا باید در کلام صاحب عروه(ره) توضیحی دهیم؛ چون می فرماید: "إذا توضأ باعتقاد سعة الوقت فبان ضيقه فقد مرّ أنّه إذا كان وضوءه بقصد الأمر المتوجّه إليه من قِبَل تلك الصلاة بطل"؛ نمازش باطل است. معنی "ثم‌ تبیّن ضیقه" چیست؟

 

سؤال: فرمودید مشخص شود که کل نماز بعد از وقت بوده است. حتی یک رکعتش هم در وقت نبوده است.

جواب: این توضیحی به کلام سید است؛ چون که اگر ضیق وقت را توضیح ندادیم، ظهور پیدا می‌کند در اینکه یک جزئش خارج از وقت باشد. یک جزئش که خارج از وقت واقع می شود، دیگر فایده ندارد و ضیق وقت هست. اطلاق دارد. کما اینکه از اول هم می خواهد وضو و تیمم بگیرد و نمی داند وضو یا تیمم بگیرد، احتمال ضیق وقت را می دهد. در اینجا ضیق وقت یعنی اگر یک جزء از نماز در خارج از وقت واقع شود، کافی است؛ چون در اینجا که قاعده "من ادرک"‌ نیست. حالا بحث بر سر این است که در این فرعی که داریم می خوانیم، آیا قاعده "من ادرک" جاری است یا نه؟ به نظر ما جاری است؛ چون مشکلی در جریانش نیست.

 

سؤال: اگر تعمدا وقت را تفویت کند و به یک رکعت هم برسد، قاعده "من ادرک" هم جاری می شود. فقط معصیت کرده که تفویت وقت کرده است.

جواب: قاعده "من ادرک" جاری نیست. نماز را باید بخواند؛ چون که با تیمم، نماز را باید بخواند و صحیح است؛ اما معصیت کرده است. بحث یک رکعت هم لازم نیست.

 

سؤال: اگر به یک رکعت برسد، قاعده "من ادرک"‌ جاری نمی شود‌؟

جواب: نه؛ اگر تفویت عمدی کرده و می دانسته که اگر وضو بگیرد، نمی رسد و اعتنا نکرد و وضو گرفت و بعد هم به نماز نرسید، قاعده "من ادرک"‌ در اینجا جاری نیست.

 

سؤال: قبلا فرموده بودید در صورتی که اگر تیمم کند، می تواند نماز را بخواند و اگر وضو بگیرد، یک رکعت را می تواند در وقت بخواند، وضو را می تواند بگیرد و کفایت می‌کند.

جواب: این در مورد صورت عمدی نبوده است‌.

 

سؤال: قاعده "من ادرک" مطلق است‌. چه تعمدی و چه سهوی باشد.

جواب: می گويند قاعده "من ادرک" منصرف است. "من ادرک" یعنی همه مراحل قبلی از او سلب شد و در آخرش "ادرک رکعة". حالا که حواسش را داده، متوجه شده است یک رکعت بيشتر نمانده است. اما آن کسی که از اول می‌خواهد وضو بگیرد و می داند با این وضویش به نماز نمی رسد، می گویند در اينجا قاعده "من ادرک" جاری نيست. پس دلیل، انصراف دارد. "من ادرک" فوات غير عمدی نسبت به مراحل اولیه است تا لحظه آخر که متوجه می شود و می بیند که از وقت یک رکعت بیشتر نمانده است. اشکالی ندارد. این را دیگر تکرار نکنیم؛ چون اینها را گفته بودیم.

منظور، توضیحی در عبارت مرحوم سید است‌ که در اینجا به نظر ما مشکلی در جریان قاعده "من ادرک" نیست و لهذا بايد بگوییم: فبان ضیقه و عدم کفایة الوقت لرکعة واحدة؛ فلا يدرك ركعة من الوقت. باید توضیح دهيم و الا به یک جزء منصرف می شود. یک جزء کوچک هم بعد از وقت بیافتد، فایده ندارد.

این مسأله ۳۴ است.‌ دو عدد دارد و عدد‌ بزرگش هم ۹۲‌ است.

حالا در صورتی که ضیق وقت بود و با اینکه می دانست ضیق وقت است‌، ‌اعتنا نکرد و وضو را گرفت و بعد هم نمازش در خارج از وقت واقع شد، گفتیم که وضویش باطل است‌. منتهی تفصیلی در این قائل شد و آن تفصیل این ‌است که به چه قصدی وضو را انجام داده است؟ اگر وضو به قصد خصوص نماز و لاستباحة هذه الصلاة بوده است، از بابت‌ امر مقدمی این‌ نماز، ‌باطل است‌؛ برای اينکه امر ندارد‌. این وضو که مفوّت نماز است و باعث می شود نماز به خارج از وقت بیافتد، امر صلاتی ندارد. عمدی هم بوده است‌. پس ‌نماز باطل است. حالا اگر [برای وضویش] نیت های دیگر کرده است و مثلا می خواهد با طهارت باشد و کاری به نماز ندارد، این وضویش صحیح‌ است و بعد می تواند با آن نماز بخواند. یا مثلا اگر برای قرائت قرآن وضو بگیرد که با وضو بهتر و مستحب است، وضویش صحیح‌ است‌. وضویش که صحیح شد، نصف نمازش هم در وقت و نصفش در خارج از وقت واقع شده است و باید ببنیم که نیت ادا یا نیت قضا کرده است. دیگر مقداری مشکل می شود و نماز باطل است و باید قضا به جا بیاورد. حالا اگر همه غایات را نیت کرد هم عیبی ندارد. اینها را دیروز خواندیم‌. همان غایاتی که صحیح اند، باعث می شوند که این عملش صحیح باشد. مثل اینکه قصد کون علی الطهارة و قصد نماز را هم داشته است. اشکالی ندارد. کون علی الطهارة کاری به نماز ندارد. چه نماز در وقت و چه در خارج ‌از وقت باشد، ربطی ندارد. صاحب عروه(ره) اینها را که می گوید، طبق مبنای مشهور است که خود وضو امر نفسی ندارد. اگر به تبع سید خویی(ره) گفتیم که خود وضو امر نفسی استحبابی دارد، می تواند همین امر را نیت کند. می گوید وضو می گیرم به خاطر مستحب بودنش. این دیگر صحیح‌ است؛ ولو بعد به نماز هم‌ نرسد.

 

سؤال: آن وضو در آن وقت، مبغوض است. چطور مبغوض، مقرب می شود؟ بالأخره در آنجا وقت، تنگ و وقت نماز است و باید نماز بخواند و رفته وضو گرفته و نمازش ‌فوت شده است.

جواب: اگر قائل شدیم به اینکه امر به شیء، مقتضی نهی از ضدش است، فرمایش شما درست است؛ برای اينکه می دانسته است که وظیفه اش وضو نیست و وظیفه اش تیمم است و اعتنا نکرده و وضو گرفته است. اما وضو را به صورت کون علی الطهارة آورده است. این اگر مبغوض شد، از این بابت است که بگوییم امر به شیء، مقتضی‌نهی از ضدش است. اگر قائل شدیم امر به شیء مقتضی‌ نهی از ضد نیست‌، پس وجهی برای مبغوضیت این عمل نیست. درست است که وضو مأمور به نبوده‌ و تیمم مأمور به بوده است؛ اما مبغوضیتی هم ندارد؛ چون امر به شیء، مقتضی نهی از ضدش نیست. پس این فرمایش شما درست است؛ اما اگر این طور قائل شدیم که امر به شیء، مقتضی نهی از ضدش است. ولی در بحث خودش که خواندیم، این را منکر شدیم. پس دیگر مشکلی ندارد. این وضویی است که امر ندارد؛ اما مبغوض هم ‌نیست. حالا به نیت کون علی الطهارة، انجامش داده است. کون علی الطهارة هم کاری به نماز ندارد؛ چه نمازی در کار باشد و چه نمازی در کار نباشد، کون علی الطهارة صحیح ‌است. فلذا به اين صورت‌ است. این بحث را به خاطر همان توضيحی که نسبت به کلام صاحب عروه(ره) دادیم، تکرار کردیم.

حکم انجام تیمم به اعتقاد ضیق وقت و تبین خلاف آن

و أمّا لو تيمّم باعتقاد الضيق، فبان سعته بعد الصلاة، فالظاهر وجوب إعادتها؛ و إن تبيّن قبل الشروع فيها و كان الوقت واسعاً، توضأ وجوباً؛ و إن لم يكن واسعاً فعلًا بعد ما كان واسعاً أوّلًا، وجب إعادة التيمّم.[2]

عکس قضیه است. تصور می‌کرد که وقت ضیق ‌است و نمی رسد وضو بگیرد و تیمم کرد و نماز خواند. بعد دید که وقت داشته و می توانسته وضو بگیرد و در وقت این را فهميده است. چند صورت دارد.

یک صورت این ‌است که تا تیمم‌ گرفت، نگاه بیشتری کرد و دید وقت باقی است و می‌تواند وضو بگیرد. در اينجا خود به خود تیممش باطل است؛ چون تخیل می کرده که فاقد الماء است و حال آنکه واجد الماء بوده است.

یک مرتبه، تیمم کرده و نماز را هم ‌خوانده و بعد متوجه شده که در آن موقع که تیمم گرفته، وقت وضو را داشته و اشتباه کرده که وضو نگرفته است. تکلیفش این است که تیممش باطل است؛ به خاطر اینکه در حقیقت و بر حسب واقع، واجد الماء بوده و خیال کرده که فاقد الماء است و تیمم کرده است. این تیمم، اعتبار ندارد. این تخیل، همان طور که دیروز هم شرح دادیم، تأثیری ندارد. بنابراین این هم‌ باطل است. خلاصه جمیع اقسامش، بعد و قبل از نماز، هیچ فرق‌ نمی‌کنند. امر ظاهری درباره او کفایت نمی کند‌. امر ظاهری، کشف خلاف شده و وجهی ‌برای إجزایش ‌نیست.

حالا مسأله دیگر این است که بعد از نماز فهمید، تیمم باطل است؛ اما وقت نماز را دارد. اما صورت خاص این است که متوجه شد که آن وقتی که تیمم گرفته، وقت برای وضو، سعه داشته است؛ پس تیممش باطل‌ است؛ اما‌ الآن که نماز را خوانده است، اگر بخواهد وضو بگیرد، نمی رسد. حالا اگر ضیق وقت شد، باز آن تیممش باطل است و باید یک تیمم دیگر بگیرد؛ چون امر نداشته است؛ پس آن ‌تیمم، باطل است. حالا هم که وقت وضو نیست، باید یک تیمم دیگر بگیرد و نماز را بخواند.

 

سؤال: مطلوبیت نفسی ندارد؟ مثلا به قصد نماز نبوده است ...

جواب: نه؛ تیمم، این طور نیست و فقط وضو و غسل این طورند‌. وضویش هم‌ محل بحث است. غسل است که یقینی است. غسل جنابت یقینی‌ است که استحباب نفسی دارد. اما در وضو محل کلام است و بسیاری‌ قائلند به اینکه استحباب‌ نفسی دارد و نظر ما هم بر این است.

 

سؤال: کون علی الطهارة، غیر از استحباب نفسی است و دو چیزند؟

جواب: بله؛ چون کون علی الطهارة را چیز دیگر حساب می‌کنند و می گویند وضو، مقدمه و محصِّل آن است. لذا خودش استحباب نفسی ندارد. اینهایی که این طور ‌قائلند، می گویند به قصد کون علی الطهارة‌ وضو بگیر. اگر به استحباب نفسی خود وضو قائل شدیم، دیگر نیازی نيست و خود وضو فی نفسه مستحب است. از حدیث قدسی هم استفاده می شود که خدای متعال می فرمايد:

مَنْ أَحْدَثَ وَ لَمْ یَتَوَضَّأْ فَقَدْ جَفَانِی وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ لَمْ یُصَلِّ رَکْعَتَیْنِ فَقَدْ جَفَانِی وَ مَنْ أَحْدَثَ وَ تَوَضَّأَ وَ صَلَّی رَکْعَتَیْنِ وَ دَعَانِی وَ لَمْ أُجِبْهُ فِیمَا سَأَلَنِی مِنْ أَمْرِ دِینِهِ وَ دُنْیَاهُ فَقَدْ جَفَوْتُهُ وَ لَسْتُ بِرَبٍّ جَافٍ.[3]

اگر محدث شد، مستحب است وضو بگیرد و اگر وضو را گرفت، دو رکعت نماز بخواند. اگر دو رکعت نماز خواند، دست به دعا بلند کند و دعایی کند و اگر که نکرد، باز جفا کرده است. اما اگر کرد، من باید اجابتش کنم و اگر نکردم، من به او جفا کرده ام و "لست بربّ جاف".

 

سؤال: این برای نماز است.

جواب: از اولش شامل خود توضی است. می فرماید: "من احدث و لم يتوضّأ فقد جفانی"‌. تکه اولش دلالت دارد.

 

سؤال: در مسأله ما نحن فیه، طرف تصور می کرد که وقت ندارد و تیمم کرد. بعد از نماز متوجه شد که وقت داشته و اشتباه کرده است. حالا که می خواهد اعاده کند، وقت نیست.

جواب: وقت اعاده نماز را ندارد و بايد با وضوی جدید قضایش کند.

 

سؤال: قاعده حیلولت نمی آید؟

جواب: قاعده حیلولت در شک است و در اینجا شکی وجود ندارد. بطلانش قطعی است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo