درس خارج فقه آیتالله عبدالله جوادیآملی
1402/08/07
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: کتاب قضا/قضا و شهادت/
روي همان راهنماييها بعد از مکاسب يک مقداري مصباح مرحوم حاج آقا رضا همداني را خوانديم، خيلي کتاب خوب و نرمي است، يک حد وسطي است بين مکاسب و جواهر. منتها شما بزرگواران اگر خواستيد با مصباح ايشان مأنوس باشيد طوري نباشد که اين کتاب نهايي شما باشد حتماً به جواهر بايد مراجعه کنيد تا کمکم جواهر کتاب باليني شما باشد. اين مربوط به آن مشورت آقايان که فرمودند مصباح باشد يا جواهر؟ يک مقداري مصباح باشد تا با عبارتهاي روان و تقريرهاي عالمانه و محققانه ايشان را آشنا ميشويد، بعد هم جواهر را اصل قرار بدهيد.
اينجا بعضي از آقايان گفتند که نه، ممکن است اصل طبيعت واجب باشد يا حرام باشد ولي صنفي از آن حکمي ديگر داشته باشد.
اين را بايد توجه باشيد که ممکن نيست اصل طبيعت يک حکمي داشته باشد، صنفي از آن حکمي ديگر، چون صنف طبيعت خودِ طبيعت است بيرون از طبيعت نيست، اما ايقاع آن طبيعت در فلان زمان يا فلان مکان، خارج از آن طبيعت است لذا ايقاع صلات در اول وقت ميشود مستحب، خودِ صلات واجب است، چه اينکه به فتواي برخيها تقدم نمازگزار بر قبر معصوم(سلام الله عليه) مشکل جدي دارد حالا يا حرام است يا مکروه، اصل صلات واجب است اما ايقاع صلات مقدماً علي قبر المعصوم(سلام الله عليه) حکم ديگري دارد.
اما بعضي از مطالبي که مرقوم فرمودند به اين برميگردد. اين کلمه «لا تقسروا» بچهها را به زمان خودتان و اخلاق خودتان تربيت نکنيد، براي اينکه برای عصر ديگری هستند. ما هرگز اين حديث را نقل نميکرديم، چون تقريباً شبهه بدآموزي داشت که شما بچههايتان را به اين عصر تربيت نکنيد. اين را ما شنيديم ولي من هيچ وقت اين حديث را به اين معنا اصلاً نقل نکردم، براي اينکه اين «لا تقسروا أولادكم على آدابكم فإنهم مخلوقون لزمان غير زمانكم»[3] بدآموزي داشت يعني ممکن است اخلاق و آداب و سنن برگردد. تا اينکه اين سالهاي اخير ديديم که در کلمات نوراني حضرت امير هست که «لا تقسروا أولادكم على آدابكم فإنهم مخلوقون لزمان غير زمانكم».
آن وقت فرمايشات حضرت امير راهنما است. مرز اخلاق و احکام فقهي و اصول کلي سرجايش محفوظ است، اما مرز آداب و سنن اجتماعي قابل تغيير است. ميفرمايد آن روزي که مسکن شما فرق ميکرد، درس و بحث شما فرق ميکرد، مطالعات شما فرق ميکردند، علومي که رايج بود، فرق ميکردند آن دوره گذشت. آن دوره بچهها اصلاً از احکام غربي و فلسفه غربي و صنايع غربي و اينها اطلاع نداشتند اما حالا اينها را تربيت کنيد به اين سمت براي اينکه مسئله روز است ترقي روز است اشکالات روز است حل مشکل روز است.
ما که آنجا بحث ميکرديم به پنج قول رسيديم؛ برخي از فقهاء(رضوان الله عليهم اجمعين) ميگفتند نماز جمعه حرام است در عصر غيبت. بعضي گفتند واجب عيني است. بعضي گفتند واجب تخييري است. بعضي گفتند به اينکه احتياط وجوبي در جمع بين چهار رکعت و دو رکعت است، نه احتياط در جمع بين نماز جمعه و ظهر است!. قول پنجم اين بود که اين احتياط، احتياط مستحب است.
همه اينها در کتابهاي فقهي ما دفن ميشد و همانجا بحث ميکرديم و ميرفتيم. چون ما نظرمان به اينجا رسيد که نماز جمعه يعني دو رکعت کافي است و آن چهار رکعت لازم نيست، لذا خدا غريق رحمت کند آيت الله العظمي اراکي را، ما مرتّب در نماز جمعه ايشان شرکت ميکرديم 25 نفر، 30 نفر و امثال ذلک بوديم. در آمل هم قبل از انقلاب بعضي از بزرگان ما نماز جمعه را اقامه ميکردند.
مادامي که به حکومت نرسد، حکم دنيايي پيدا نکند، هميشه اين احکام بود، نه آن آقايي که ميگفت نماز جمعه حرام است آسيب ميديد، نه آن آقايي که ميگفت نماز جمعه واجب است و مثلاً کفايت ميکند اين دو رکعت جاي آن چهار رکعت مينشيند بهرهاي ميبُرد. نه، در کتابها دفن بود و اگر در عصري که حکومت، حکومت اسلامي است همان قداست باقي باشد واقعاً همانطور باشد هيچ محذوري ندارد. فتوا مقدس است، محترم است، هر فتوايي مربوط به خودش است. اگر اشکالات علمي است، البته در بحثهاي علمي در نقدها و در درس و بحث سرجايش محفوظ است، اما از حوزه درسي و از کلاس درس و بحث بيرون بيايد، مصلحت نيست. براي چه بيرون بيايد؟ اگر کار علمي است و صبغه علمي است همانطوري که قبلاً بود، يک آقايي در بحث علميشان نسبت به آقاي ديگري اشکال داشتند. خدا غريق رحمت کند مرحوم شيخ انصاري نقل ميکردند، شما که داريد حرف آن آقا را رد ميکنيد مبادا خداي ناکرده شبهه غيبت بشود! اين قدر احتياط ميکردند، لذا اينکه ميگفتند «فما قيل قيل قيل» از همين جا پيدا شد. اصلاً «قيل» در اين کتابها معلوم نبود که قائل کيست! خيلي از موارد است که «فما قيل»! آدم الآن هم بخواهد تحقيق کند - الآن بالاخره زمان تحقيق است - بخواهند تحقيق کنند ببينند قائل کيست، اصلاً معلوم نيست! اصلاً آنها ميگفتند ما کاري به قائل نداريم، ميخواهيم بگوييم اين قول بهتر از آن قول است يا اين قول درست نيست. اين قدر احتياط ميکردند که مرحوم شيخ ميفرمود مبادا يک وقتي خداي ناکرده غيبت بشود. شما چکار داريد که قائل کيست؟
لذا راه تحقيق در کتابهاي قبلي خيلي بسته است، چون بسياري از اينها دارد «قيل، قيل، قيل» گفته شد گفته شد گفته شد اما در کجا گفته، اين مشکل را دارد نميشود تحقيق کرد، اما براي اينکه تأدّب محفوظ باشد اينکار را میکردند، اما وقتي که خداي ناکرده مسائل ديگري مطرح شد، آن وقت اشکال جدي مطرح میشود و خيلي احتياط لازم است.
بزرگان قبلي ما همين احتياط را داشتند اقوال متعدد بود. شما مثلاً ببينيد در جريان بئر و بالوعه 17 يعني 17! 17 قول است که فاصله بئر و بالوعه چقدر است؟ حالا هيچ کسي مزاحم کسي نبود، هيچ فتوايي مزاحم کسي نبود همه پشت سر هم اقتدا ميکردند، با اينکه فتواي او را قبول نداشتند. فضا اگر فضاي عقل و دين باشد، اختلاف نظر کمک ميکند به پيشرفت دين، نه خداي ناکرده مشکل ايجاد بکند.
به عنوان نمونه اين مطلب را عرض کنم خدا غريق رحمت کند شيخ طوسي(رضوان الله عليه) را، ايشان در کتاب شريف عدة الاصول در جلد اول در جريان حجيت خبر واحد ميفرمايد که سرگذشت خبر واحد يک سرگذشت دامنهداري است «في ذكر الخبر الواحد و جملة من القول في أحكامه»[4]
مرحوم ابن ادريس در سرائر در قبال قول اعتبار حجيت خبر واحد آنطور ايستاد و تند حرف زد گفت: مگر دين را غير از خبر واحد چيز ديگري فاسد کرد؟ اين حرف ابن ادريس يعني ابن ادريس در سراسر است. شما بايد يا به عقل دين را بفهميد، يا به تواتر بفهميد يا حداقل به استفاضه که اجماع و امثال ذلک است. ـ حالا چون لازم شد ممکن است من عبارت سرائر را هم بياورم همين جا بخوانيم در جلد اول سرائر است ـ آيا دين را غير از خبر واحد چيز ديگري آلوده کرد و گمراه کرد؟
البته اين ناظر به يک قصه تلخ ديگري است و آن اين است که تمام اخبار جعلي که در فضيلت اولي و دومي و سومي آمده با خبر واحد بود. چه کسي افضل است؟ چه کسي فضيلت دارد؟ چه کسي اهل بهشت است؟ خدا غريق رحمت کند هم سيدنا الاستاد علامه طباطبايي را، هم علامه اميني(رضوان الله تعالي عليهما) را! اين علامه اميني گذشته از اينکه يک عالم محبوب محققي بود، تبريزي بود همشهري سيدنا الاستاد بود به ايشان هم خيلي ارادت داشت و هر وقت ميآمدند قم سعي ميکردند که خدمت مرحوم علامه بروند و مرحوم علامه هم عصاره آن جريانات را در جلسات خصوصي ميفرمودند که ايشان که آمدند چه گفتند و چه نگفتند!
يک وقت فرمودند به اينکه آقاي اميني تشريف آوردند و گفتند که اگر من در فضيلت حضرت امير يک روايتي ببينم يقين دارم که همين روايت يا بهتر از اين درباره اولي و دومي هست! يک مقدار فحص و بررسي ميکنم، ميبينم که بله همين است. هيچ روايتي درباره فضيلت اهل بيت وارد نشده مگر اينکه جعالان و حديثفروشان آن را جعل کردند. اينکه ميبينيد هشتاد درصد مسلمين آنها هستند براي اينکه حکومت دست آنها بود جعل دست آنها بود، حديثفروشي دست آنها بود، حديثسازي دست آنها بود. ايشان ميفرمود که آقاي اميني ـ خدا غريق رحمتش کند! ـ فرمودند به اينکه اگر فضيلتي من درباره حضرت امير يافتم يقين دارم اين را درباره اولي و دومي و سومي هم گفتند. بعد يک مقدار فحص ميکنم ميبينم که بله هست. اين جعليات است.
«و اما اختلاف مخالفين لنا» اين «فيرجع الاختلاف» در نفس حکم. آنها با ما اختلاف در اصل ولايت، در اصل حکم دارند. بسياري از اختلافات ما در اين است که اين حديث ضعيف است يا نه، اين راوي است يا فلان است.
بعد ميفرمايند به اينکه «و ذکرت في أکثرها اختلاف الطائفة» را «في العمل بها و ذلک أشهر من أن يخفي، حتي أنک لو تأملت اختلافهم في هذه الأحکام وجدته يزيد علي اختلاف أبي حنيفة و الشافعي و مالك و وجدتهم مع هذا الاختلاف العظيم لم يقطع أحد منهم موالاة» شما ببينيد اختلافي که در بين خود شيعهها از نظر روايات هست بيش از اختلافي است که بين اين چهار نفر هست اما اينها بالاخره با حکومت ساختند و باهم اختلافي ندارند. اختلاف فتوايي و اقوالي که در بعضي از روايات ما است بيش از اختلافي است که بين اين چهار نفر است و اينها باهم ساختند و با حکومت کنار آمدند و شما همچنان داريد دعوا ميکنيد!.
عبارت ايشان اين است «و قد و ذکرت و ذكرت ما ورد عنهم عليهم السلام من الأحاديث المختلفة التي تختص الفقه فی كتابي المعروف ب «الاستبصار» و في كتاب «تهذيب الأحكام» ما يزيد خمسة آلاف» من رواياتی که بيش از پنج هزار روايت است اينها را در اين دو کتابم ذکر کردم. «و ذکرت في أکثرها اختلاف الطائفة في العمل بها و ذلک أشهر من أن يخفي، حتي أنک لو تأملت اختلافهم في هذه الأحکام وجدته يزيد علي اختلاف أبي حنيفة و الشافعي و مالك و وجدتهم مع هذا الاختلاف العظيم لم يقطع أحد منهم موالاة صاحبه» يعني در اين پنج هزار روايت يا کمتر يا بيشتري که من نقل کردم، اين علماي بزرگ ما باهم اختلاف دارند. اختلافي که اينها در فتوا دارند بيش از اختلافي است که آن چهار نفر در مسائل دارند، اما مع ذلک همه هر کدام ولي ديگري است آن موالاتي که بين برادران شيعه بايد باشد سرجايش محفوظ است.
پس ميشود اختلاف فتوا باشد اختلاف عمل باشد و قداست ديني هم باشد. ميگويد اختلافي که بين شيعهها است در اين چپنج هزار روايت و مانند آن، بيش از اختلافي است که بين آن چهار نفر است ولي آن چهار نفر هميشه به جان هم هستند(با هم اختلاف دارند) و اين علما همه يکديگر را در نماز شب دعا ميکنند. پس ميشود اينطور ذکر کرد «و وجدتهم» يعني علماي شيعه «مع هذا الاختلاف العظيم لم يقطع أحد منهم موالاة صاحبه». خدا غريق رحمت کند سيدنا الاستاد امام خميني(رضوان الله تعالي عليه) را! بعد از آن تبعيد که برگشتند، منبر را آوردند اين منبر را در همان ضلع ميگذاشتند و عصرها اصول ميگفتند. قبلاً در مسجد سلماسی بودند. همين جا يعني همين جا! صريحاً روي منبر فرمودند به اينکه اگر خداي ناکرده کسي درباره احدي از بزرگان خلاف شخصيت او حرف بزند موالات او با خدا قطع ميشود. اين عين عبارت ايشان است در همين منبر در همين مسجد. شما اختلاف نظر داريد داشته باشيد، اما کسي را متهم بکنيد کسي را مثلاً بگويد ضعيف الايمان است، فرمود اگر خداي ناکرده نسبت به احدي از مراجع اين حرف را بزند و اختلاف بکند ولايت بين او و خدا قطع ميشود. اين عين فرمايش ايشان است. اين معلوم ميشود که همان فرمايش مرحوم شيخ طوسي در عدة الاصول است که اينها اين کار را نميکردند و موالاتي هم که داشتند سر جايش محفوظ بود.
«لم يقطع أحد منهم موالاة صاحبه و لم ينته إلى تضليله و تفسيقه و البراءة من مخالفته، فلو لا أن العمل بهذه الأخبار كان جائزا لما جاز ذلك، و كان يكون من عمل بخبر عنده أنه صحيح يكون مخالفه»[5] پس معلوم ميشود که خبر واحد بود حجت بود عمل ميکردند. اين فرمايش ايشان است و مبسوط هم هست در همين کتاب عدة الاصول.
غرض اين است که آنچه مشکل هست دنيا وعلاقه به دنيا و مسائل دنيايي است وگرنه همين اقوال بود همين آراء بود. البته در بحثهاي اوليه هم اشاره شد به اينکه اگر فقيهي نظر شريفش اين شد که يک تسبيح اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز چهار رکعتي کافي است. يک آقاي فتواي شريفش اين است که حتماً بايد تسبيحات اربعه سه بار گفته بشود. اين نماز او را باطل بداند و او نماز اين را باطل بداند، اينکه نميشود. اگر همين به مسئله قضاء آمد هم همينطور است. البته اشکالات علمي سرجايش محفوظ است اين ميتواند در کتابهاي علمي بگويد که اين نظر درست نيست، البته نام هم ميبرند. اگر سنت قبلي بود ميگفتند «قيل قيل قيل»! کاري نداشتند که قائل که بود. حالا اگر بخواهيم به تحقيق نزديک باشد، به کتابها هم مراجعه کنند بدانند که حرف کيست که مثلاً فلانی زيد است! اما ادب محفوظ باشد احترام محفوظ باشد اينها سرجايش محفوظ باشد اينها عيب ندارد.
مطلب مهم آن است که اختلاف فتوا در طي مطالب فقهي مقداري بحث ميشود، اما فعلاً طريق نجات همان احتياط است بالاخره هيچ وقت دين باعث اختلاف نشد و يکي از برکات دين اين است که اختلاف آورد. اختلاف که قبلاً هم در بحث تفسيري - حالا اينجا يا جاهاي ديگر - بحث شد، غير از مخالفت است. در قرآن کريم ذات اقدس الهي وقتي از اختلاف نام ميبرد فرمود از بهترين برکات شما ﴿وَ اخْتِلاَفِ اللَّيْلِ وَ النَّهَارِ﴾[6] است. اختلاف يعني اين يکي خِلفه يعني خِلفه، خليفه، جانشين، کار او را انجام بدهد[7] . آن اوّلي تمام شد و رفت، اين دومي بيايد کار او را انجام بدهد. ﴿جَعَل اللَّيْلَ وَ النَّهارَ خِلْفَةً﴾ يعني «خليفةً» ﴿لِمَنْ أَرادَ أَنْ يَذَّكَّرَ أَوْ أَرادَ شُكُوراً﴾[8] ، کسي حالا شب به نماز شبش نرسيد به عبادت شبش نرسيد، روز جبران بکند. به برنامههاي روزش نرسيد شب جبران بکند. اختلاف مقدس است، مخالفت بد است.
اينها خودشان فرمودند که ما «مُسْتَثَارِ الْعِلْم»[11] هستيم. ما ميدان انقلاب هستيم. اين در بيانات نوراني حضرت امير در نهج البلاغه است. مستثار اسم مکان باب استفعال است؛ يعني جاي ثوره. ثوره يعني انقلاب. فرمود ما هميشه ميدان انقلاب هستيم، منتها انقلاب فرهنگي. «مُسْتَثَارِ الْعِلْم»، فرهنگ بخواهد انقلاب کند از علي و اولاد علي است. مطالب ماست حرفهاي تازه ماست. مستثار اسم مکان است محل ثوره است ثوره يعني انقلاب. ما ميدان انقلاب فرهنگي هستيم. کسي بخواهد انقلاب فرهنگي بکند و از پيش خودش يک حرفهايي در بياورد اين نيست. اين کتاب تمام نهج البلاغه بايد کتاب حتمي در خانه همه ما باشد. منتها يک خيري بايد پيدا بشود بزرگواراني پيدا بشوند که اين را فراهم بکنند در اختيار فضلاي حوزه قم و نجف و مشهد و اينها قرار بدهند که هر عالم حوزوي يک تمام نهج البلاغه داشته باشد تا بعد يک عدهاي تصنيف موضوعي بنويسند فهرست موضوعي بنويسند اعلامش را استخراج کنند احاديثش را جدا کنند و اسنادش را جدا کنند. اينها را ميگويند کار خير، کار خير عالمانه. فرمود اگر بخواهيد انقلاب فرهنگي کنيد ما ميدان انقلاب هستيم. مستثار يعني مستثار، مکان ثوره و انقلاب فرهنگي ما هستيم. هر جا حرفي پيدا شد حرف ما بود.
در بحثهاي قبلي هم که به عرض شما رسيد، حضرت به دو نفر از اصحابش فرمود: «شَرِّقَا وَ غَرِّبَا فَلَا تَجِدَانِ عِلْماً صَحِيحاً»[12] منتها اجتهاد يعني جان کَندن ميخواهد. ما در هر کاري بايد يک صاحب جواهر باشيم. در مسائل سياسي صاحب جواهر باشيم، در مسائل اقتصادي صاحب جواهر باشيم. اين بيان نوراني حضرت امير است که فرمود «مَنْ وَجَدَ مَاءً وَ تُرَاباً ثُمَّ افْتَقَرَ فَأَبْعَدَهُ اللَّه»[13] کسي که آب دارد خاک دارد اما نيازمند به زيد و عمرو باشد «فَأَبْعَدَهُ اللَّه»، اين مگر گفته حضرت امير نيست؟ مگر قاعده «لاضرر»يا قاعده استصحاب بيش از يک خط است؟ «مَنْ كَانَ عَلَي يَقِينٍ فَشَكَّ فَلْيَمْضِ» خيلي تلاش بکنيد بشود يک خط. يک خط هم نميشود اما حداقل در اين سالهاي اخير که ما يادمان هست پنجاه کتاب عميق علمي براي همين يک خط نوشته شده است! همين يک خط است «مَنْ كَانَ عَلَي يَقِينٍ فَشَكَّ فَلْيَمْضِ علی يقينه»[14] بيش از يک خط نيست. وقتي به دست اهلش بيافتد ميشود پنجاه جلد کتاب. اين بيان نوراني حضرت امير است که مرحوم صاحب وسائل هم نقل کرده فرمود کسي آب دارد خاک دارد مع ذلک سفرهاش خالي باشد «فَأَبْعَدَهُ اللَّه».
هم دولت هم ملت فرقي نميکند، اين منتظر است او کار بکند او منتظر است اين کار بکند، فرمود اينطور نميشود. ما اينها را فقط براي زيارت و براي اربعين رفتن که نمیخواهيم البته اينها نور است اينها بد نيست، اما اينها کافي نيست. ما در همه اينها يک صاحب جواهري ميخواهيم. ما بارها به عرض شما رسانديم ما ايرانيها آقازاده هستيم ما جغرافيا داريم ما بزرگزاده هستيم پدران ما هزارها سال در اين سرزمين با عزت و شرف زندگي کردند. حالا شما بيعرضگي پهلوي و قَجر را نبينيد، بزرگاني هم بودند در اين سرزمين. هر وقت ايران و علماي ايران چه در نجف چه در اينجا قيام کردند جامعه پيروز شد. اما آمريکا که ميبينيد رذلترين کارها را الان در حمايت از اسرائيل ميکند، همين است، براي اينکه او اصلاً بچه کجاست معلوم نيست! اصلاً جغرافيا ندارد. ما هم جغرافيا داريم هم تاريخ داريم. چند هزار سال تاريخ داريم. سراسر ايران، شرق ايران غرب ايران شمال ايران جنوب ايران شما هر جا را بکَنيد ما آثار باستاني داريم. اما اينها جغرافيا ندارند، کل آمريکا را شما بگرديد يک اثر باستاني پيدا نميکنيد اينها کجايي بودند؟ آبائشان کيست؟ اينها کجايياند!؟
اين آدم رذل کار رذل ميکند. بعضي از امور بينالمللي است. در بيانات سيد الشهداء(سلم الله عليه) در عاشورا فرمود: «يا ايها الناس» حالا مسلمان نيستيد کافر که باشيد بالاخره انسان که هستيد[15] . الآن اين آمريکا نه تنها مسلمان نيست عاقل نيست کافر هم نيست. بالاخره کافر يک انسانيتي دارد. شما از آنجا بلند ميشويد ميرويد به نتانياهو در اسرائيل چه ميخواهيد بگوييد؟ اين همه کودک اين همه کشتار اينها کم است! اينها هيچ چيزي ندارند، لذا شما با هيچيندار ميخواهيد چکار بکنيد؟ مگر اينکه دستتان در جيبتان باشد. دستتان بلند باشد و به احدي دراز نشود و آن وقتي است که بتوانيد همين بيان نوراني حضرت امير را عمل کنيد.
«و الحمد لله رب العالمين»