درس خارج فقه استاد قادر حیدریفسائی
1403/03/09
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/خون حیوان فاقد نفس سائله/ رجوع به روایات
اقول:
بین طائفه اوّل و طائفه دوّم از روایات، تنافی وجود دارد و در سابق گفته شد که در صورت تنافی بین دلیلین و یا ادلّه سه قانون طولی وجود دارد.
قانون اوّل: جمع عرفی.
طائفه اوّل، مطلق است. یعنی دلالت دارد بر اینکه خون مطلقاً نجس است؛ ولی طائفه دوّم، مقیّد است؛ یعنی دلالت دارد بر اینکه خون حیوان فاقد نفس سائله، طاهر است. بهواسطهی طائفه دوّم، طائفه اوّل از روایات قید میخورد. با این جمع، تنافی بین طائفه اوّل و طائفه دوّم مرتفع میشود.
توجّه:
اگر از طائفه اوّل از روایات استظهار شود که طائفه اوّل مربوط به خون حیوان دارای نفس سائله است، بین دو طائفه تنافی در بین نخواهد بود.
قانون دوّم: ترجیح در فرض عدم امکان جمع عرفی.
قانون سوّم: تخییر در فرض عدم امکان جمع عرفی و عدم ترجیح.
در مسأله موردبحث، نوبت به این دو قانون نمیرسد.
مرحلهی چهارم: رجوع به اجماع.
نسبت به طهارت خون حیوان فاقد نفس سائله، اجماع منقول و شهرت محصّله وجود دارد.
مرحلهی پنجم: رجوع به عقل.
عقل با هر دو صورت آن، در این مسأله فاقد حکم است. به همان علّتی که در مسائل سابق بیان شد.
مرحلهی ششم: رجوع به اصل عملی.
دربارهی طهارت خون حیوان فاقد نفس سائله، دلیل اجتهادی (آیه، روایت، اجماع) وجود دارد؛ بنابراین، نوبت به اصل عملی نمیرسد. ولی بر فرض ...... تا آخر مطالبی که در مسأله سابق گفته شد.
متفرّقات:
امور مورداستفاده برای استنباط حکم در این مسأله، فی الجمله، مثل اموری است که در مسأله سابق استفاده شد.
نتیجهی نهائی بحث: بهعنوان فتوای تنجیزی، خون حیوان فاقد نفس سائله طاهر است.