< فهرست دروس

استاد سید‌منذر حکیم

درس خارج فقه

1402/03/18

بسم الله الرحمن الرحيم

جواب به سوال سبک زندگی قرآنی بیان شد که تمام ابعاد زندگی با این کلمه ی عبادت خدا که اطاعت است خلاصه می شود. اگر قانون گذار غیر خدا باشد می شود عبادت غیر خدا

چرا باید فقط خدا عبادت شود و غیر خدا ما را به مقصود نمی رساند؟ ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾[1] اگر بخواهید به رستگاری برسید که از راه تقوا است چون تقوا در اول سوره بقره تبیین شده ﴿هُدًى لِلْمُتَّقِينَ﴾[2] این کتاب هدایتگر متقین است و این متقین ﴿أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾[3] این متقین همیشه رستگار هستند.

برای تبیین فلسفه عبادت خدا به صورت انحصاری یعنی فقط خدا است که ما را به کمال می رساند و این قوانین در کوتاهترین زمان ما را به بیشترین موفقیت می رساند.

انسانی که پیشگیری می کنند و خودشان را از گرفتار شدن در مریضی روحی و جسمی و اقتصادی مصون می دارند، تقوا از وقایه است و نیازی به درمان دیگر ندارد.خدا می فرماید : ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾[4] خدایی که شما را آفریده و تربیت کرده را باید عبادت کرد تا به تقوا رسید این یعنی گرفتار نشدن در انحراف و پیشگیری از سقوط. انسان با تقوا هدایت یافته است و رستگار است ﴿أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾[5] .

چرا فقط خدا ما را به صراط مستقیم هدایت کند؟

قرآن در آیه ﴿يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ﴾[6] جواب داده است، به این دو دلیل : - خدا آفریده - مربی ما و رب ما است.

انسان وقتی غذا می خورد این غذا تقسیم بین اعضا بدن می شود چه کسی غذای واحد را بین تمام اعضا به صورت متعادل تقسیم می کند، در حالی مه همه اعضا به صورت متعادل رُشد می کند. .قتی که جسم ما را به خوبی مدیریت می کند روح را هم به خوبی مدیریت می کند و این مدیرت خدا بهترین دلیل است که بهترین مدیر خداوند است و به تمام نیازهای جسم و روح به صورت کامل علم دارد.

﴿الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ﴾[7] بهترین آفرینش از آن خدا است خدایی که اینچنین کرده و ما را خلق کرده تمام نیازهای ما را می داند و لذا بهتر تشخیص می دهد که چه نسخه ایی به ما بدهد.


[2] بقره 2.
[3] بقره 5.
[4] بقره 21.
[5] بقره 5.
[6] بقره 21.
[7] سجده 7.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo