< فهرست دروس

درس خارج اصول احمد فرخ‌فال

99/08/03

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: الفاظ/علائم الحقيقة و المجاز /استعمال لفظ در این دو

 

خلاصه جلسه گذشته:مرحوم آخوند خراسانی(ره) فرمودند در ارتباط با حقیقت و مجاز فرمودند استعمال لفظ در معنای مناسب با معنای حقیقی این استعمال بالطبع است نه بالوضع ، یعنی لفظ را در معنای حقیقی وضع می کند اما این لفظ در معنای مناسب ان معنای حقیقی استعمال می شود این بالطبع است نه بالوضع یعنی واضع این استعمال را حین الوضع لحاظ نکرده است . این مبنای مرحوم آخوند خراسانی(ره) بود .

نظر دیگر فقها در ارتباط با حقیقت و مجاز : اما دیگر فقها و ادبا و قدمای از ادبا آنها هم عیده ها و مسلک ها و مبانی مختلف دارند : حضرت آیت الله مظاهری بحث را به گونه ای دیگر تبیین می کنند ؛ کتاب عوائد الصول صغیر مباحث درس خارج ایشان تقریرات درس خارج و در امر سوم جلد اول صفحه 29 : مشهور بین قدمای ادبیان این است که استعمال لفظ در غیر موضوع له مجاز است و غالب استعمالات هم در غالب مجازات اتفاق می افتد و چاره ای نیست برای صحت استعمال لفظ در غیر موضوع له از قرینه ای ، که بواسطه ای این قرینه معنای حقیقی و مجازی شناخته می شود یعنی مخاطب ملاحظه می کند اگر لفظی با قرینه ای استعمال شد این قرینه را قرینه صارفه از معنای حقیقی می دانند و لفظ را استعمالش را در معنای مجازی متوجه می شود و انواع قرائنی که فرق بین معنای حقیقی و مجازی به واسطه این قرائن اتفاق می افتد را 20 نوع قرینه مطرح شده ، مرحوم آخوند خراسانی(ره) بحث رو اینطور آغاز کرده بود که استعمال لفظ در مایناسب چه نوع باشد و چه صنف باشد و چه مثل ، این بالطبع است و اصلا بحث را روی قرینه نبرده بود . و حضرت آیت الله مظاهری بحث را اینطور آغاز کرده که استعمال لفظ در غیر معنای موضوع له مجاز است و به واسطه قرینه می شود شناخت که این معنای حقیقی است یا مجازی .

از نظر حضرت آیت الله مظاهری تا اینجا سه مبنا شد :

مبنای اول ؛ " ملاک ما قرینه باشد " این مبنای آیت الله مظاهری است و مدعی هستند که مشهور هم همین را می گویند .

مبنای دوم ؛ مرحوم آخوند خراسانی(ره) می فرمایند ملاک این است بالوضع باشد معنای حقیقی و بالطبع بود معنای مجازی و کاری به قرینه نداریم .

مبنای سوم ؛ مبنای معاصرین و متاخر متاخرین : نه حرف مشهور را پذیرفتند و نه حرف مرحوم آخوند خراسانی(ره) و گفتند که برای مجاز یک معنای حقیقت ادعایی تصور کردند که استعمال لفظ در معنای حقیقی مشخص است و در مایناسب و در معنای غیر حقیقی بر اساس ادعای معنای حقیقی لفظ را استعمال کردیم ، مبنای سکاکی: آنچه که مصحح استعمال است آن وجود قرینه است و ما کاری به طبع و وضع نداریم .

مبنای آیت الله مظاهری : حضرت آیت الله مظاهری نظری از مرحوم امام خمینی (ره) بیان می کند که این مبنا که مبنای معاصرین و مبنای سکاکی است و همین مبنای مرحوم امام خمینی (ره) هم است و من آن را قبول دارم .

مبنای چهارم مبنای مرحوم آیت الله بروجردی (ره) : حضرت آیت الله مظاهری استاد ما یک مذهب و مسلک و مبنای چهارمی را انتخاب کرده است که تلفیقی از نظر مشهور و نظر معاصرین در قالب مبنای مرحوم آیت الله بروجردی (ره) ایشان نقل می کنند که لفظ وقتی که استعمال می شود در مجازی در همان معنای حقیقی استعمال شده و متکلم این معنای حقیقی را پلی برای رسیدن به آن معنای مجازی قرار داده است .

تایید مبنای مرحوم آیت الله بروجردی : حضرت آیت الله مظاهری می فرماید این نظر مرحوم آیت الله بروجردی هم قابل قبول است برای ادبا .

ان شاءالله جلسه بعد مناقشه حضرت آیت الله مظاهری را بر مسلک سوم و چهارم بیان خواهیم کرد .

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo