< فهرست دروس

درس تفسیر استاد محسن فقیهی

98/11/30

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تفسیر قرآن کریم/تفسیر سوره بقره /آیه 105

 

﴿ما يَوَدُّ الَّذينَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِکينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْکُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ اللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ﴾[1]

صحبت در تفسیر آیه صد و پنجم از سوره مبارکه بقره است. در این آیه شریفه در ادامه آیات قبل و در مذمت قوم یهود وارد شده است. بعد از مبعوث شدن پیامبر(ص) به رسالت، قوم یهود ایمان نیاوردند.در این آیه شریفه خداوند می‌فرماید: شما فکر می‌کنید که اهل کتاب و یهود و مشرکین، به شما علاقمند می‌شوند و با شما دوستی می‌کنند؟ این اتفاق نمی‌افتد، شما فکر نکنید که یهود با شما دوست می‌شود، گاهی ممکن است به خاطر اقتضائاتی با شما گرم بگیرند و ابراز محبت کنند ولی بدانید و توجه داشته باشید که با شما دوست نخواهند شد.

در ﴿ما يَوَدُّ﴾ «ما» نافیه است؛ یعنی اینها هرگز با شما دوست نخواهند شد. اگر خیری به شما نازل شود، این اهل کتاب و مشرکین مانع آن خیر هم می‌شوند. گاهی شما توقع دارید که شخصی با شما دوست شود و به شما محبت کند و گاهی می‌دانید که شخصی به شما محبتی ندارد و می‌خواهید که به شما شر نرساند؛ اهل کتاب و مشرکین هم اینطور هستند؛ یعنی دوستی ندارند و اگر ابراز محبتی هم بکنند، منافقانه است، با شما دشمنی دارند و اگر خیری به شما برسد ناراحت می‌شوند و نسبت به شما حسادت دارند.

معنای حسادت این است که خداوند برای شما خیر می‌خواهد ولی حسود ناراحت می‌شود، در حالیکه ضرری به او نرسیده و مزاحمتی برای او نداشته ولی او ناراحت است که شما به خیری رسیده‌اید. مفسرین در مقام تفسیر این آیه را به حسادت یهود و مشرکین تعبیر کرده‌اند، یعنی علاوه بر دشمنی، حسادت هم دارند و نمی‌توانند ببینند که خیری به مسلمانان رسیده است.

گاهی بعضی افراد هستند که نسبت به خیرهای بزرگ حسادت می‌کنند و نمی‌توانند ببینند که خیر بزرگی به شخصی رسیده مثلا به مقام بالایی دست یافته، بعضی افراد هم آنقدر تنگ نظر هستند که نمی‌توانند کوچک‌ترین خیر به افراد مؤمن را هم تحمل کنند. حال اگر این مطلب را در وجود خودمان هم بررسی کنیم، ممکن است ما هم حسادت داشته باشیم، وقتی شخصی رأی می‌آورد ببینیم چه حالی داریم؟ حاضر است هر نوع دروغ و خلاف شرعی انجام دهد تا رقیبش را از میدان خارج کند. گاهی حسادت‌ها درجه بالایی پیدا می‌کند؛ خداوند متعال می‌فرماید: ﴿ما يَوَدُّ الَّذينَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ وَ لاَ الْمُشْرِکينَ أَنْ يُنَزَّلَ عَلَيْکُمْ مِنْ خَيْرٍ مِنْ رَبِّکُمْ﴾ تنوین خیرٍ تقلیل است؛ یعنی کوچکترین و کمترین خیری به شما برسد، ناراحت می‌شوند و شروع می‌کنند علیه شما فعالیت و تبلیغ کردن، خیر کوچک هم تحمل نمی‌کنند. این روحیه اهل کتاب و مشرکین است ولی شما توجه داشته باشید که به خدا ایمان داشته باشید و بدانید که خداوند قدرت مطلق است و قوی است و حسادت اینها تأثیری در شما ندارد ﴿وَ اللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظيمِ﴾ رحمت خداوند تابع اراده خداوند است و شامل کسانی می‌شود که خداوند بخواهد. کفار و مشرکین و اهل کتاب دشمنی می‌کنند ولی دشمنی آن‌ها اثری برای ندارد، توکل و توجه به خدا داشته باشید انشاء الله همه خیرات نصیب شما خواهد شد و خیر و رحمت خدا شامل کسانی می‌شود که خدا می‌خواهد. فضل خداوند به قدری بزرگ است که شامل همه بندگان می‌شود، حتی مشرکین و کفار هم از فضل خدا برخوردار هستند، ﴿إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً﴾[2] به آنها هم لطف و محبت می‌شود تا گناهانشان زیاد شود.

در این آیه شریفه نکاتی وجود دارد که در جامعه امروز ما مورد نیاز است و باید به این نکات توجه شود:

نکته اول: به مشرکین و اهل کتاب به هیچ عنوان اعتماد نکنید و امید نداشته باشید چراکه اینها به هیچ عنوان با شما دوست نمی‌شوند، ممکن است با شما بنشینند و مذاکره کنند ولی بدانید که با وجود این مذاکرات و صحبت‌ها، هرکجا بتوانند دشمنی خودشان اعمال می‌کنند، شما از اینها توقع دوستی نداشته باشید. دشمنان خودتان را بشناسید و به آنها دل نبندید. یکی از عوامل موفقیت انسان در جامعه این است که دشمن خود را بشناسد، وقتی دشمن را شناختید دقت می‌کنید و توجه دارید که به شما ضربه نزند. دشمن نقاط ضعف شما را بزرگ می‌کند و از طریق آن به شما ضربه می‌زند. اگر ظاهرا هم جلوی شما تعظیم می‌کند ولی می‌دانید که دشمن است و می‌دانید در مقابلش چگونه برخورد کنید لذا از دشمنی که شناخته شده است ضربه نمی‌خورید.

این نکته بسیار مهم است ما الان در کشور اسلامی هستیم و مسئولین باید توجه داشته باشند که کشورهای اهل کتاب و مشرکین دوست ما نیستند، وعده‌هایی که می‌دهند دروغ است و می‌خواهند به منافع ما دست یابند و از منافع ما استفاده کنند.

نکته دوم: ذهنتان را پاک کنید و به خدا توکل کنید، خیر را از خدا بخواهید، مال، تقوا، علم و هرچه می‌خواهید از خدا بخواهید. آنچه خیر است از خدا بخواهید، همه چیز در اختیار پروردگار است. در مقابل نیز هرچه شر است از طرف شماست، اشتباه می‌کنید، گناه می‌کنید، شر نصیبتان می‌شود، کار انسان خراب می‌شود، آبروی او می‌رود و مشکلات برای او به وجود می‌آید.

نکته سوم: به خدا توکل داشته باشید. دشمنی دشمنان بد است ولی اعتقاد داشته باشید که دشمنی دشمنان هم برای شما اثر ندارد. اگر تکیه‌گاه شما خداوند باشد ممکن است دشمنان کارهایی را انجام دهند ولی در نهایت شما پیروز می‌شوید، اگر به خدا توکل کنید و اعمال و حرکت شما در مسیر الهی باشد. از این آیه استفاده می‌شود که اینها دشمنی دارند ولی همه کاره خداست؛ ﴿وَ اللَّهُ يَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ يَشاءُ﴾ فکر نکنید دشمنان پیروز می‌شوند، ممکن است علیه شما کارهایی انجام دهند ولی خدا کمک می‌کند و شما موفق می‌شوید و خیر و مرحمت و رحمت در اختیار پروردگار است.

نکته چهارم: فضل و رحمت خداوند شامل حال همه هست، به دنبال این نباشید که کسی را از خیری محروم کنید، حتی با انسان‌هایی که به نظر شما خوب نیستند مبارزه نکنید، ممکن است صفت خوبی داشته باشد که خدا به خاطر آن صفت، به او لطفی داشته، هرچند ممکن است گناهانی را مرتکب شود.

فضل و رحمت خداوند شامل حال همه می‌شود، بعضی را در دنیا، بعضی را در آخرت و بعضی را هم در دنیا و هم در آخرت مورد لطف و رحمت خود قرار می‌دهد، به حسب مصالحی که ذات باری تعالی می‌داند. شما مانع خیر نباشید. یکی از صفات الهی ذوالفضل العظیم است، خداوند صاحب فضل عظیم است و ما هم باید مقداری از این صفت را داشته باشیم. تنگ نظر نباشید و با همه با محبت و خوبی رفتار کنید همان جذب حداکثری که مقام معظم رهبری می‌فرمایند این است که با همه با محبت برخورد کنیم و تا می‌توانیم مردم را جذب کنیم. سردار سلیمانی رضوان الله تعالی علیه در سخنرانی‌هایش می‌گفت این بچه‌ها بچه‌های خودمان هستند، همین بچه‌هایی که در این مملکت زندگی می‌کنند حالا گاهی هم گناهی را مرتکب می‌شوند ما باید این‌ها را جذب کنیم. آن روحانی ارزشمند است که بتواند اینها را جذب کند نه اینکه با برخورد بد آنها را فراری دهیم.نکاتی که در این آیه شریفه وجود دارد برای ما درس است؛ ما باید بلندنظر باشیم، با همه خوب باشیم و جذب حداکثری داشته باشیم و در تمام مراحل زندگی حسادت نداشته باشیم، به دشمنان اعتماد نکنیم و به خدا توکل کنیم.ایام انتخابات است و در این رابطه آنچه که مقام معظم رهبری بیان فرمودند برای ملت ما خیر و آگاهی و بصیرتی است که باید مورد توجه باشد.یکی از نکاتی که در این ایام باید توجه داشته باشیم این است که این انتخابات برای ما یک فرصت است که می‌توانیم در آن تهدیدات دشمن را خنثی کنیم. شما با این قدمهای الهی که برمی‌دارید و رأی می‌دهید، دشمنان را مأیوس می‌کنید. تظاهرات خیلی مهم است و یکی از پشتوانه‌های نظام است ولی انتخابات پشتوانه قوی‌تری است برای اینکه همه دنیا می‌دانند که در ایران احزاب مختلف و رقابتهای مختلف وجود دارد. دولت با جناح‌های اصولگرا مقابل هم هستند و اگر رأیی در صندوق ریخته شود و از ناحیه دولت اعلام شود، تمام دنیا این رأی را می‌پذیرد و می‌گویند این‌ها با هم رقابت و دشمنی داشته‌اند و نمی‌توانند دروغ بگویند. دنیا می‌فهمد که ملت ایران حامی نظام هستند، آن‌ها که نمی‌توانند با ملت دشمنی کنند و ملت را نابود کنند، می‌خواهند حکومتها را نابود کنند و وقتی که می‌بینند ملت از نظام حمایت می‌کنند، یقین پیدا می‌کنند که با این ملت نمی‌توانند مخالفت کنند و آنها را نابود کنند. لذا به نظر ما این انتخابات همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، تضمین کننده امنیت کشور است؛ یعنی دشمنان مأیوس می شوند و اقتدار یک کشور به انتخابات است، وقتی شصت درصد یا هفتاد درصد از جمعیت کشور در انتخابات شرکت می‌کنند، نشان دهنده اقتدار کشور است و اگر سی یا چهل درصد مردم یک کشور در انتخابات شرکت کنند، نشان دهنده انحطاط آن کشور است. پس تک تک افرادی که اقتدار و امنیت و آرامش و آسایش در مملکت را می‌خواهند باید در این انتخابات شرکت کنند و به نظر ما شرکت در انتخابات وظیفه شرعی و قانونی و ملی است و همه به این عنوان که مسلمان هستند و ایران را دوست دارند و شهروندی هستند که امنیت را می‌خواهند باید در این انتخابات شرکت کنند و این یک قدم برای آسایش و آرامش و امنیت کشور است.نکته دیگر این است که بعضی با حاشیه سازی و مطالبی در این ایام ممکن است باعث دلسرد کردن مردم برای حضور در انتخابات شده باشند که مردم باید توجه داشته باشند که منافع خود را در نظر بگیرند. باید حساب کنید که منفعت شما در چیست؟ شخصی که در ایران زندگی می‌کند منفعتش در برقراری امنیت و اقتدار است، پلیس قوی داشته باشید تا دزد به منزل شما نیاید، تروریست در کشور شما وجود نداشته باشد، اگر بخواهید دزد و تروریست وجود نداشته باشد، راهش این است که نیروی انتظامی و سپاه و ارتش قوی داشته باشید و همه اینها به وجود رهبری قوی ممکن است. پشتیبان ولایت فقیه باشید، اگر پشتیبان ولایت فقیه باشید، ارتش و سپاه و نیروی انتظامی قوی دارید و تمام اینها قدرت پیدا می‌کنند و با قدرت می‌توانند امنیت و آرامش را در مملکت ایجاد کنند.

نکته دیگر این است که باید توجه کنید که در این انتخابات به چه کسی رأی دهید. همانطور که گفتیم شرکت در انتخابات وظیفه شرعی و قانونی ماست اما به چه کسی باید رأی داد؟ مقام معظم رهبری می‌فرماید به شخص مؤمن و متدین رأی دهید. ایمان اشخاص را از راه میزان متعبّد بودن به احکام شرعی و رعایت امور شرعی می‌توان تشخیص داد. اگر دیدید که شخص در صحبت‌ها و سخنرانی‌هایش دروغ می‌گوید و تهمت می‌زند و غیبت می‌کند و وعده‌هایی می‌دهد که نمی‌تواند عمل کند، در این صورت بدانید که متدین نیست. اگر شخصی برای نماینده شدن تبلیغات میلیاردی می‌کند، متدین نیست و ایمانش ضعیف است.

خصوصیت بعدی این است که انقلابی و شجاع باشد، باید به انقلاب ایمان داشته باشد و کسی که معتقد به انقالاب نیست نباید وارد مجلس شود. همانطور که در تفسیر آیه نیز گفتیم در مقابل دشمنان شجاع باشد و به دشمنان اعتماد نکند و بداند که مشرکین و اهل کتاب دوست ما نخواهند شد. نماینده باید روحیه جهادی داشته و طرفدار عدالت باشد.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo