< فهرست دروس

درس تفسیر استاد محسن فقیهی

1402/08/03

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر قرآن کریم /تفسیر سوره بقره /آیه 184

 

﴿أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَريضاً أَوْ عَلی‌ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَ عَلَی الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْکينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾[1]

صحبت در تفسیر آیه صد و هشتاد و چهارم سوره مبارک بقره است. در بحث گذشته این آیه شریفه ذکر شد که ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَيْکُمُ الصِّيامُ کَما کُتِبَ عَلَي الَّذينَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ﴾[2] روزه واجب شده برای اینکه شاید ما تقوا پیدا کنیم. ﴿أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ﴾ روزه روزهای معدودی است؛ یک ماه است، ﴿فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَريضاً﴾ اگر کسی در ماه مبارک رمضان مریض باشد، ﴿أَوْ عَلی‌ سَفَرٍ﴾ یا در سفر باشد، ﴿فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ﴾ بعد از ماه مبارک رمضان فرصت زیاد است و می‌تواند روزه‌اش را بعدا بگیرد. ﴿وَ عَلَی الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْکينٍ﴾ اما کسانی که می‌توانند روزه بگیرند اما برای آن‌ها مشکل است، پیر شده‌اند و برای آن‌ها سخت است و با سختی زیاد روزه می‌گیرند، کفاره بدهند و نیاز نیست روزه بگیرند، ﴿فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْکينٍ﴾ به فقیر اطعام دهند. ﴿فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ﴾ اطعام مسکین را هرچه بیشتر کنید بهتر است، هرچه به مساکین بیشتری طعام دهید بهتر است و ثواب بیشتری دارد. ﴿وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ﴾ ولی مسأله روزه را جدی بگیرید، خیر شما در این است که روزه را انجام دهید؛ برای سلامتی شما بهتر است، تا جایی که می‌توانید روزه بگیرید و هر وقت نتوانستید، نگیرید.

خداوند متعال در این آیه با متانت و درایت و مطابق عقل این دستور را داده، اگر می‌توانید، روزه بگیرید و اگر نمی‌توانید، روزه نگیرید. اگر مسافرت هستید یا مریض هستید، روزه نگیرید. این قانونی است که برای همه مردم و مطابق عقل است. مخالف عقل نیست که دستور دهند حتما باید این کار را بکنید و مسافرت نروید، اگر مریض هم شدید، روزه بگیرید؛ نه دستورات اسلام طبق فهم عرف و قانون عقل است و مخالف عقل هم نیست. برای قضای روزه هم روز خاصی مشخص نشده، فرموده‌اند: ﴿فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ﴾ هر وقت که دوست داشتید روزه بگیرید، روزهای دیگری که در ایام سال هست و حال داشتید، می‌توانید روزه بگیرید.

قدرت در روزه گرفتن:

یکی از شرایط تکلیف، قدرت است؛ مکلف باید قادر به انجام تکلیف باشد، در تمام تکالیف، قدرت شرط است ولی در روزه قدرتی که لازم است، آن قدرت عقلی نیست بلکه قدرت عرفی است که به سختی نیفتید. با سختی و مشکلات لازم نیست روزه بگیرید، روزه گرفتن برای آدم سالم است، آدمی که سرحال و سالم است، روزه بگیرد و کسی که نمی‌تواند روزه بگیرد، روزه بر او واجب نیست؛ یعنی قدرتی که در روزه گرفتن لازم است مثل نماز نیست، نماز را در هر حال باید خواند، حتی در حال غرق شدن، با اشاره هم که شده باید نماز خواند، مریض هم باید نماز بخواند، نماز به هیچ عنوان نباید ترک شود. ولی در رابطه با روزه اینطور نیست، هرچند روزه گرسنگی و تشنگی دارد ولی وقتی غیرقابل تحمّل باشد، واجب نیست و می‌تواند در زمان دیگری روزه بگیرد یا فدیه دهد.

معنای یطیقونه:

﴿وَ عَلَی الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْکينٍ﴾ در اینجا بعضی از مفسرین «لایطیقونه» معنا کرده اند؛ یعنی طاقت ندارند، اگر طاقت ندارند کفاره بدهند ولی آیه قرآن ﴿يُطيقُونَهُ﴾ است؛ یعنی طاقت دارند که در این صورت معنا این می‌شود که طاقت دارند ولی برای آن‌ها مشکل است، با سختی و مشقت روزه می‌گیرند، مثل افراد سالمند که برایشان مشقت دارد.

توجه به فقرا در فدیه:

در مجازات و کفاره به فقرا توجه شده است. می‌شد فدیه را دو روز روزه قرار دهند ولی به فقرا و مساکین توجه شده تا مشکل فقرا هم کمتر شود.

معنای تطوّع:

﴿فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ﴾ معنای ﴿تَطَوَّعَ﴾ این است که انسان با رغبت و شوق کاری را انجام دهد مثلا وقتی می‌خواهید نافله بخوانید با رغبت و عشق بخوانید نه با کسالت و ناراحتی. نماز خواندن خوب است ولی باید با رغبت خوانده شود. علامت شوق و رغبت در نماز این است که اذان و اقامه می‌گوید، آرام شروع می‌کند و با طمأنینه نماز می‌خواند، ذکرهای مستحبی هم می‌گوید و از نماز لذت می‌برد. اما کسی که با کسالت است، نه اذان و اقامه می‌گوید و نه ذکر مستحبی می‌گوید، ذکرهای واجب را هم بدون توجه و سریع می‌خواند، مثل کلاغ نماز می‌خواند. این فرق می‌کند با کسی که از روی شوق نماز می‌خواند، لذت می‌برد که شب بلند شود و مشغول نماز شود، عشقش به این است. اگر یک شب بیدار نشود، اشک می‌ریزد و گریه می‌کند که چرا بیدار نشده است. افراد زیادی بودند که اگر یک شب دیر می‌شد و بیدار نمی‌شدند، گریه می‌کردند. این معنای تطوّع است؛ یعنی مستحبات را انجام دهید ولی با عشق و رغبت انجام دهید.

اطعام مساکین و فقرا هم باید با رغبت باشد، غذای خوب دهید و محبت کنید نه اینکه غذایی که خودتان نمی‌خورید به فقیر دهید، اطعام فقیر باید با عشق و رغبت باشد.

تطوّع و رغبت و عشق در مورد چه مسائلی باید باشد؟ یکی از مواردی که باید با تطوّع انجام شود، اطعام است اما می‌توانیم تطوّع را به هر دو ارتباط دهیم؛ یعنی هم در اطعام تطوّع کند و هم در قضای روزه. اگر دو روز در ماه مبارک رمضان روزه نگرفته، علاوه بر دو روز روزه قضا، چند روز هم اضافه روزه بگیرد، ده روز روزه بگیرد، این می‌شود ﴿فَمَنْ تَطَوَّعَ﴾ با رغبت کارها را انجام دادن.

فرق مریض و مسافر در روزه:

در رابطه با فَمَنْ کانَ مِنْکُمْ مَريضاً أَوْ عَلی‌ سَفَرٍ می‌توانست به این صورت باشد که «فمن کان منکم علی مرضٍ أو علی سفرٍ» فرق این دو در این است که مرض در اختیار انسان نیست و انسان با اختیار خودش مریض نمی‌شود اما سفر در اختیار انسان است. لذا این تعبیر که عوض شده اشاره به اختیار و عدم اختیار انسان است.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo