< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد محسن فقیهی

1402/09/05

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: النجش/ دلایل حرمت نجش/ توافق بایع با ناجش

 

خلاصه جلسه گذشته: بحث ما در علم فقه درباره حرمت نجش بود. روایاتی دراین‌باره وجود دارد که سه روایت نبوی را در جلسات گذشته بیان کردیم: «أَنَّهُ نَهَى‌ صلی ‌الله‌ علیه ‌وآله عَنِ‌ النجش»؛[1] «لَا تَنَاجَشُوا وَ لَا تَدَابَرُوا»[2] و «الناجش وَ الْمَنْجُوشُ‌ مَلْعُونُونَ‌ عَلَى لِسَانِ مُحَمَّدٍ صلی ‌الله‌ علیه ‌وآله».[3]

روایت چهارم: قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى بْنِ بَابَوَيْهِ الْقُمِّيُّ[4] رُوِيَ عَنْ شُعَيْبِ بْنِ وَاقِدٍ[5] عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ[6] عَنِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب علیهم ‌السلام قَالَ: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صلی ‌الله ‌علیه‌ و آله ... وَ نَهَى أَنْ يَدْخُلَ‌ الرجل‌ فِي‌ سَوْمِ‌ أَخِيهِ‌ الْمُسْلِم»‌.[7] پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نهی فرمود که کسی در معامله برادر مسلمان خود دخالت کند.

برخی از فقها مانند آیت‌الله مکارم سلّمه‌الله به این روایت استناد کرده‌اند.[8]

یکی از مصادیق این دخالت، بالا و پایین کردن قیمت است و ناجش نیز در معامله غیر دخالت می‌کند تا با قیمت بالاتری فروخته شود.

اشکال اول: در سند روایت «شعیب بن واقد» وجود دارد که فرد مهملی است؛ بنابراین روایت ضعیف است.

اشکال دوم: این روایت را حمل به کراهت کرده‌اند؛ بنابراین نمی‌تواند دلیل بر حرمت نجش باشد بلکه تنها می‌تواند مؤیّدی برای آن باشد. فقها ورود به معامله دیگری و بالا و پایین کردن قیمت را فی‌نفسه حرام ندانسته‌اند بلکه اگر منجر به دروغ، خدعه، اغراء به جهل، اضرار به غیر و سایر گناهان شود، حرام است.

پس حکم درباره نجش این بود که اگر عمل نجش ملازم با کذب، اغراء به جهل، اضرار به غیر یا خدعه باشد، شرعا، عقلا و اجماعا، حرام است. از دیدگاه عقل، نجش ظلم به دیگران است و ظلم، حرام است. اجماع، مؤید روایات می‌شود و ضعف سند آن را جبران می‌کند، روایات نیز مؤید حکم عقل است. نهی در روایات را به قرینه حکم عقل، حمل بر حرمت می‌کنیم نه کراهت. اگر هیچ کدام از عنوان محرم وجود نداشت، نمی‌توان حکم به حرمت نمود و اگر ناجش مبالغه‌ای درباره کالا انجام دهد، مکروه است.

توافق بایع با ناجش

آیا توافق و هماهنگی بایع با ناجش شرط است؟

دیدگاه اول: لزوم توافق

برای روشن شدن بحث نیاز به دانستن قاعده‌ای اصولی است تا براساس آن بتوان نظر داد.

روایتی که می‌گوید: «الناجش وَ الْمَنْجُوشُ‌ مَلْعُونُونَ‌»[9] که سند صحیحی داشت، در جایی صادق است که این توافق وجود داشته باشد اما اگر بایع از عمل ناجش بی‌اطلاع باشد، به‌یقین نمی‌توان او را ملعون دانست. روایت «نَهَى‌ صلی ‌الله‌ علیه ‌وآله عَنِ‌ النجش»[10] بر خلاف روایت سابق که مقیّد بود، مطلق است. براساس قاعده اصولی، روایت مقید، روایت مطلق را نیز تقیید می‌زند؛ پس نهی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله درباره نجشی است که با توافق باشد.

دیدگاه دوم: لازم نبودن توافق

این دیدگاه، جانب روایت مطلق را گرفته و توافق را شرط نمی‌داند.

به‌نظر می‌آید که براساس قاعده اصولی، این دیدگاه درست نیست.

سکوت بایع

اگر بایع از عمل ناجش بی‌اطلاع بود و ناجش از کالای او توصیف دروغین کرد و بایع دربرابر این عمل سکوت کرد، حکمش چیست؟ سکوت در اینجا به معنای رضایت از عمل ناجش است و به ‌نظر ما حکم همان توافق را دارد؛ زیرا با سکوت، راضی به دروغ، فریب، اضرار به غیر، اغراء به جهل و خیانت شده است و مصداق روایت «الناجش وَ الْمَنْجُوشُ‌ مَلْعُونُونَ‌» می‌شود.

نکته

مرحوم محقق خویی، یک کتاب استدلالی و یک کتاب فتوایی دارد. در کتاب استدلای خود درباره روایت «الناجش وَ الْمَنْجُوشُ‌ مَلْعُونُونَ‌» به‌دلیل وجود «مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ» در سلسله سندش، آن را نمی‌پذیرد و دو روایت نبوی «أَنَّهُ نَهَى‌ صلی ‌الله‌ علیه ‌وآله عَنِ‌ النجش» و[11] «لَا تَنَاجَشُوا وَ لَا تَدَابَرُوا»[12] که به‌دلیل مرفوعه بودن، همه سند را ضعیف می‌دانند. محقق خویی رحمه‌الله معتقد است که «ضم غیر الحجّة الی غیر الحجّة لا یفید الحجّیّة» با کنار هم قرار دادن روایاتی که حجّت نیستند، حجّت درست نمی‌شود (0=0+0). اجماع نیز مدرکی است و قابل استناد نیست. اما ایشان در کتاب فتوایی خود، فتوای به حرمت نجش می‌کند.[13] معمولا در این‌گونه موارد که دلیل کافی نیست ولی اجماع یا شهرت قوی وجود دارد، محقق خویی رحمه‌الله احتیاط وجوبی دارد اما در این مورد، احتیاط نکرده و فتوای به حرمت داده است و برخلاف مبانی خود عمل کرده است.

 


[4] إماميّ ثقة.
[5] البصري: مهمل.
[6] ذو الدمعة، الهاشمي: امامی است و درباره او اختلاف وجود دارد اما ظاهرا ثقه است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo