< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد محسن فقیهی

1402/07/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: معونة الظالمین/ حکم تکلیفی معونة الظالمین/ اعانه ظالم، گناه کبیره یا صغیره

 

خلاصه جلسات گذشته: صحبت در بحث فقه، درباره «معونة الظالمین» بود که کمک به ظالم در ظلم و محرمات، حرام است اما آیا کمک به ظالم در مباحات نیز حرام است؟ تنها کسی که قائل به حرمت شده، مرحوم بحرانی، صاحب حدائق است.[1] مرحوم بحرانی، فقیهی است که در استنباطات خود بر روایات، بسیار تکیه می‌کند تا جایی که برخی او را اخباری دانسته‌اند. وی معتقد بود که احکام را باید از روایات به‌دست آورد و از خودمان چیزی بر آن نیافزاییم. صاحب حدائق بر این باور است که از مجموع روایات به‌دست می‌آید که در مباحات نیز نباید به ظالم کمکی کرد.

اکثر فقها، دیدگاهی خلاف باور مرحوم بحرانی دارند و معتقدند که کمک به ظالم در مباحات اشکالی ندارد. یکی از ادله‌ای که بر این مدعا اقامه می‌کنند، سیره قطعیه‌ای است که از زمان معصوم تاکنون بوده است. درگذشته، همه حکومت‌ها ظالم بودند و شیعیان در کنار اهل سنت بودند، ائمه علیهم‌السلام و شیعیان که همیشه در اقلیت بودند، چه می‌کردند؟ آیا با ظالمان تجارت و معامله داشتند؟ شیعیان با این‌ها معامله و تجارت داشتند. در ظاهر همه باهم هماهنگ بودند تا جایی که اهل سنت درباره امام صادق علیه‌السلام می‌گفتند: «رحم الله جعفر بن محمّد، ما أحسن ما كان يؤدّب به أصحابه» خداوند جعفر بن محمد را رحمت کند که اصحباش را این‌گونه باادب پرورش داده است.‌[2] یکی از کمالات ائمه علیهم‌السلام این بوده که به اصحاب خود توصیه می‌کردند که با مردم در کمال رفاقت رفتار کنید. شیعه گروه اقلیتی است که اگر بدرفتاری کند، اسلام ضربه می‌خورد. ائمه علیهم‌السلام این سیره مستمره قطعیه را امضا کرده‌اند که باید در کنار آن‌ها زندگی کرد، با آن‌ها تجارت داشت، با آن‌ها رفاقت کرد، در تشییع جنازه آن‌ها شرکت کرد، اگر مریض شدند به عیادت آن‌ها رفت و در نماز جماعت آن‌ها شرکت کرد. این رفتار نشان از آن دارد که معاونت در مباحات اشکالی ندارد. در ظلم و محرمات نباید به ظالم کمک کرد اما در مباحات، سیره بر جواز وجود دارد.

اشکال: شاید این رفتار، در ضروریات بوده و در همه موارد این‌گونه نبوده است.

پاسخ: اختصاصی وجود نداشته و در شئون مختلف، ارتباط و معامله وجود داشته است و دلیلی بر اختصاص به ضروریات وجود ندارد. این معاملات حتی با کسانی که برای حکومت کار می‌کردند نیز وجود داشته است. همه پول‌هایی که در اختیار مردم بوده و با آن معامله می‌کردند، متعلق به حکومت جور بوده است. این‌گونه نبوده که شیعیان را نهی کنند که با اهل سنت رفاقت و تجارت نداشته باشند. چه به عنوان اولی یا عنوان ثانوی، این سیره مستمره قطعیه وجود داشته است. اهل سنت، معاون سلطان جور بودند و شیعه‌ای که به اهل سنت کمک می‌کرد، معاون معاون بود که خودش نوعی معاونت است؛ پس نمی‌توانیم مطلق معاونت را حرام بدانیم. اگر معامله مختصری است اشکال ندارد اما اگر تجارتی بزرگ است که باعث تقویت ظالم می‌شود و عنوان اعوان ظلمه بر آن صدق می‌کند حرام است.

البته دیدگاه صاحب حدائق با روایات مقدرای نزدیک است.

دلایل دیدگاه حرمت اعانه در مباحات

روایت اول: عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ[3] عَنْ أَبِيهِ[4] عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ[5] عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ[6] عَنْ أَبِي بَصِير[7] قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَر علیه السلام عَنْ أَعْمَالِهِمْ، فَقَالَ علیه السلام لِي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ: «لَا وَ لَا مَدَّةَ قَلَمٍ إِنَّ أَحَدَهُمْ لَا يُصِيبُ مِنْ دُنْيَاهُمْ شَيْئاً إِلَّا أَصَابُوا مِنْ دِينِهِ مِثْلَهُ» أَوْ قَالَ علیه السلام: «حَتَّى يُصِيبُوا مِنْ دِينِهِ مِثْلَهُ».[8] امام باقر علیه‌السلام فرمود: وارد کار این‌ها نشو، حتی قلم را هم برای آن‌ها آماده نکن. به چیزی از دنیای آن‌ها نمی‌رسی مگر این‌که به همان میزان از دین تو کم می‌شود.

ظاهر این روایت که سند صحیحی دارد این است که نباید به ظالم نزدیک شد.

حکومت‌ها اکثرا ظالم بودند و اهل سنت نیز به آن‌ها کمک می‌کردند اما آیا شیعه تنها با خودشان معامله می‌کردند یا با این‌ها تجارت داشتند. به‌یقین با آن‌ها رفاقت داشتند و ائمه‌ علیهم‌السلام توصیه می‌کردند که در نماز جماعت و تشییع جنازه آن‌ها شرکت کنید. توصیه به کمک به آن‌ها بوده است اما در ظلم و محرمات نبوده است؛ در محرمات و ظلم نباید داخل شد اما سیره بر کمک در مباحات وجود داشته است.

اشکالی که در استناد به این‌گونه روایات وجود دارد این است که این روایات مربوط به سلطان جائر است و ما نیز می‌پذیریم که کمک به سلطان ظالم حرام است اما بحث ما در مطلق ظالم است نه خصوص سلطان. این‌که برای شخص سلطان خیاطی یا بنّایی نشود بحثی نداریم بحث درباره کمک به کمک‌کنندگان سلطان است که آیا کمک به آن‌ها نیز حرام است؟ سلطان وزیر و قاضی و ... دارد آیا کمک به این افراد نیز حرام است؟ اگر این افراد نبودند که به سلطان کمک کنند، طاغوت هم نبود. ظاهرا کمک به این افراد اشکالی ندارد. مثلا اگر اکنون شما به کشور دیگری بروید که اهل سنت هستند و سلطان آن جائر باشد، آیا با آن‌ها تجارت و معامله نمی‌کنید. اگر از مرجع تقلید استفتاء کنید، می‌گوید که اشکالی ندارد. از مجموع روایات استفاده می‌شود که مشکل در جایی است که عنوان اعوان ظلمه صدق کند. در تجارت‌های کوچک که مردم می‌گویند: «زندگی خود و فرزندانش را اداره می‌کند»، اشکالی ندارد. معمولا در مباحات، اعوان ظلمه صدق نمی‌کند.

 


[3] عليّ بن إبراهیم بن هاشم القمّي: امامی و ثقه است.
[4] إبراهیم بن هاشم القمّي: اختلافی اما بنا بر دیدگاه قوی، امامی و ثقه است.
[5] محمّد بن أبي عمیر زیاد الأزدي: امامی، ثقه و از اصحاب اجماع است.
[6] امامی و ثقه است.
[7] یحیی أبو بصیر الأسدي: امامی، ثقه و از اصحاب اجماع است.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo