< فهرست دروس

درس تفسیر استاد درایتی

1401/03/11

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: حقوق انسان از منظر قرآن/حقّ ذاتى انسان بر خدا /حقّ کرامت

 

     علي بن اِبراهيم، قال: كان الرجل اِذا خرج مع رسول الله (صلی الله عليه و آله) في الغزو يحمل علی العدو و حده من غير أن يأمره رسول الله (صلی الله عليه و آله)، فنهی الله أن يقتل نفسه من غير أمر رسول الله (صلی الله عليه و آله). [1]

     عن اِسحاق بن عبد الله بن محمد بن علي بن الحسين (عليه السلام)، قال: حدثني الحسن بن زيد، عن أبيه، عن علي بن أبي طالب (عليه السلام)، قال: «سألت رسول الله (صلی الله عليه و آله) عن الجبائر تكون علی الكسير، كيف يتوضأ صاحبها، و كيف يغتسل اِذا أجنب؟ قال: يجزيه المسح بالماء عليها في الجنابة و الوضوء. قلت: فاِن كان في برد يخاف علی نفسه اِذا أفرغ الماء علی جسده؟ فقرأ رسول الله (صلی الله عليه و آله) ﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ اِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً﴾». [2]

٢ - در اعلاميه حقوق بشر كشورهاى اسلامى [3] نيز بر حق ذاتى حيات انسانيت تصريح شده است و علاوه بر حق بودن آن، تكليف نيز بشمار آمده است. در ماده ٢ اين منشور اين چنين آمده است :

أ - الحياة هبة الله وهي مكفولة لكل إنسان، وعلي الأفراد والمجتمعات والدول حماية هذا الحق من كل اعتداء عليه، ولا يجوز إزهاق روح دون مقتض شرعي. [4]

ب - يحرم اللجوء إلى وسائل تفضي إلى إفناء الينبوع بشري. [5]

ج - المحافظة على استمرار الحياة البشرية إلى ما شاء الله واجب شرعي. [6]

د - سلامة جسد الإنسان مصونة، ولا يجوز الاعتداء عليها، كما لا يجوز المساس بها بغير مسوغ شرعي، و تكفل الدولة حماية ذلك. [7]

۳ - از منظر اسلام نه تنها همه انسان ها حق حیات دارند بلکه این حق برای همه ی موجودات زنده شناسایی شده است و لذا صید لهوی و تفریحی در اسلام حرام است و کشتن عمدی حیوانات جز در غیر مواردی که یا غرض عقلائی وجود داشته باشد (مانند مأکول و ملبوس) و یا موجب آزار انسان باشد، ممنوع خواهد بود.

دوم - حق کرامت

دومین حق ذاتی که برای انسان وجود دارد، حق کرامت است یعنی هر انسانی فارق از هر نوع عوارض و خصوصیاتی که دارد، به مقتضای انسانیت صاحب شخصیت، ارجمندی و احترام است و دیگران حق تحقیر و توهین و ذلیل نمودن او را نخواهند داشت [8] . همچنین انسان در مرتبه ای بالاتر، از استحقاق تعریف و تمجید و تفضیل برخوردار می باشد.

مهمترین ایه ای که به این حق ذاتی اشاره دارد، آیه شریفه ی {وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا [9] }[10] اسراء ۷۰، می باشد که موضوع تکریم الهی، بنی آدم و ذات انسانیت قرار گرفته و بدیهی است که اقدام به تکریم انسان از جانب ذات ربوبی نمی تواند بدون استحقاق کرامت داشتن بشر باشد و الا تکریم الهی نباید اختصاص به بنی آدم پیدا می کرد و طبیعتا باید شامل حیوانات نیز می شد.

یکی از مصادیق تکریم الهی در این آیه، اعطاء قابلیت و امکاناتی به انسان شمرده شده که قدرت حرکت و سیر در خشکی و دریاها و حداکثر بهره وری از آن ها را خواهد داشت برخلاف سایر حیوانات که یا زندگانی آن ها اختصاص به یکی از خشکی یا دریا داشته و یا بر فرض دو زیست بودن، قدرت حمل و حرکت بر زمین و دریا را نخواهند داشت.

دیگر از نمونه های تکریم الهی آن است که انسان فطرتا میل به پاکی ها دارد و خداوند تغذیه ی او را اختصاص به موجودات پاکیزه داده است و انسان از سه طریق رؤیت و استشمام و اکل از آن لذت می برد. فضیلت بخشی انسان نسبت به اکثر مخلوقات الهی [11] نیز یکی دیگر از تکریم های پروردگار متعال می باشد.

 


[3] اعلامیه اسلامی حقوق بشر یا اعلامیه حقوق بشر اسلامی یا اعلامیه قاهره درباره حقوق بشر در اسلام اعلامیه‌ایست که توسط سازمان کنفرانس اسلامی در ۱۴ مرداد ۱۳۶۹ (۵ اوت ۱۹۹۰) در شهر قاهره تصویب شد. این اعلامیه، خلاصه‌ای از نگاه اسلامی به حقوق بشر فراهم می‌کند. این اعلامیه معمولاً به عنوان واکنش اسلامی به اعلامیه جهانی حقوق بشر پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۸، تلقی می‌شود. که نخست در سال ۱۹۸۹ در کنفرانس تهران متن اعلامیه را در ۳۲ ماده نوشتتند. اما در سال ۱۹۹۰ زمانی که قرار شد در قاهره تصویب شود با حذف بعضی از مواد نوشته شده در کنفرانس تهران و یا با جا به جایی بعضی مواد سرانجام در ۲۵ ماده تصویب شد.
[4] زندگی موهبتی است الهی و حقی است که برای هر انسانی تضمین شده است، و بر همه افراد و جوامع و حکومتها واجب است که از این حق حمایت نموده و در مقابل هر تجاوزی علیه آن ایستادگی کنند و جایز نیست کشتن هیچ کس، بدون مجوز شرعی.
[5] استفاده از وسیله ای که منجر به از بین بردن سرچشمه بشریت به طور کلی یا جزئی گردد، ممنوع است.
[6] پاسداری از ادامه زندگی بشریت، تا هر جایی که خداوند مشیت نماید، وظیفه ای شرعی می باشد.
[7] حرمت جنازه انسان باید حفظ شود و بی احترامی به آن جایز نیست، کما این که جایز نیست لمس کردن آن مگر با مجوز شرعی. و بر دولت است حمایت از این امر.
[8] با توجه به اینکه کرامت و تکریم از امور مشکک و دارای مراتب است منافاتی ندارد که در عین وجود حق کرامت برای ذات انسان، مؤمنین و بندگان صالح خدا از کرامت بیشتر و ارجمندی فراوان تری برخوردار باشند.
[9] به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم، و آنان را در خشکی و دریا [بر مرکب هایی که در اختیارشان گذاشتیم] سوار کردیم، و به آنان از نعمت های پاکیزه روزی بخشیدیم، وآنان را بر بسیاری از آفریده های خود برتری کامل دادیم.
[11] با توجه به عبارت کثیر در آیه شریفه برخی از مفسرین معتقدند انسان بر جنس ملائک برتری ندارد اما در مقابل عده ای قائل اند کثیر در این آیه به معنای تمام و همه است زیرا ذات انسان حتی بر ملائک نیز برتری دارد و الا ملائکه نباید امر به سجده و تعظیم حضرت آدم ابوالبشر علیه السلام می شدند، و غیر از ملائکه شبهه برتری مخلوقی بر انسان وجود ندارد. اگر گفته شود که اقلیتی که حتی از انسان ها برتر است، نور اهل البیت علیهم السلام است که در خطاب پروردگار به ابلیس از آنان تعبیر به عالین شده است، باید گفت که معصومین علیهم السلام نیز جزء بنی آدم بشمار می آیند و نمی توان این ذوات مقدسه را گروهی در مقابل انسان ها ملاحظه کرد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo