< فهرست دروس

درس اصول استاد حمید درایتی

1402/07/05

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: الأصول العملية/تفاوت امارات - اصول /اصول محرزه

 

تزاحم حفظی — در صورتی که دو فعل با دو ملاک مستقل وجود داشته باشد (برخلاف تزاحم ملاکی) و در مقام امتثال و اطاعت، قابل جمع باشد (برخلاف تزاحم امتثالی)، لکن در مقام تشریع و قانون‌گذاری، تحفظ بر آن دو غرض مختلف نزد مولی یا قانون‌گذار ممکن نباشد، تزاحم حفظی خواهد بود و مولی یا قانون‌گذار است که باید برای تحفظ بر دو غرض خویش تدبیری نماید و غرض مهم‌تر را تحفظ کند. مثلا اگر برای شارع دو غرض اباحه و وجوب وجود داشته باشد اما باتوجه به اینکه تحفظ بر هردوی آن‌ها نسبت به مکلفی که جاهل به مصادیق واجب و مباح است، ممکن نیست (جعل برائت شرعی برای او، موجب ازبین رفتن غرض وجوب و جعل احتیاط شرعی، موجب ازبین رفتن غرض اباحه خواهد شد)، لامحاله شارع باید استیفاء غرض مهم‌تر خود را ترجیح دهد و براساس آن جعل حکم نماید. [1]

مرحوم صدر بر این باور است در مواردی که تزاحم حفظی وجود داشته باشد، شارع یا قانون‌گذار براساس یک روش عقلائی برای رفع این تزاحم، اقدام به جعل حکم ظاهری یا تدوین قانون می‌نماید. بنابراین حکم ظاهری از منظر ایشان یک حکم واقعی است که مطابق یا متناسب با برآیند تزاحم حفظی جعل می‌شود[2] و مقدمات شکل‌گیری آن به شرح ذیل است [3] :

    1. همه‌ی افعال حکم واقعی دارند و هیچ واقعه‌ای خالی از حکم نیست.

    2. ملاک احکام واقعی در متعلّق آنهاست.

    3. ملاک موجود در متعلّق، ملاک مؤثر در اراده و کراهت یا حب و بغض است و اقتضای جعل حکم دارد.

    4. در هر فعلی بیش از یک حکم واقعی اولّی وجود ندارد.

    5. ملاکات احکام تکلیفی واقعی مشروط به علم مکلف نیست و در فرض جهل از بین نمی‌رود.

    6. جهل به حکم واقعی سبب مشتبه شدن چند غرض و حکم واقعی مختلف نزد مکلف است.

    7. مخالفت عملی مکلف با حکم واقعی، ممکن و سبب فوت ملاک واقعی می‌گردد (اگر ملاک واقعی، اباحه و ترخیص باشد، آن ملاک حتی با احتیاط کردن در فرض جهل به واقع نیز قابل تحصیل نخواهد بود).

    8. تصویب باطل است و جعل حکم ظاهری برخلاف واقع، سبب از بین رفتن حکم واقعی و ملاکات آن یا تغییر واقعیت نمی‌شود.

    9. دو حکم ظاهری طولی قابل جعل است (مانند جعل احتیاط شرعی در فرض جهل به حکم واقعی و وجود برائت عقلی در فرض جهل به وجوب احتیاط)، اما جعل دو حکم ظاهری هم عرض ممکن نیست.

    10. باتوجه به مؤثر بودن ملاک حکم واقعی مجهول، شارع علی القاعده تا زمانی که ممکن است از آن رفع ید نخواهد کرد.

    11. عقلاء برای حلّ این عویصه، به بیان قواعد کلی برای اقسام مختلف جهل به حکم واقعی می‌پردازند. شارع نیز از آنجا که جعل یک حکم ظاهری خاص برای تمام موارد شبهه ممکن نیست، برای هر قسم از تردید و شبهه یک نوع حکم ظاهری جعل نموده است.

    12. حتی اگر مقوّم حکمی، ظاهری هم که باشد، ملاک آن حکم در متعلّقش خواهد بود. [4]

    13. روش عقلائی و وجدانی برای برون رفت و رفع تحیر مکلف در این گونه موارد، بکارگیری قواعد تزاحم حفظی است.

    14. از آنجا که در فرض جهل مکلف به حکم واقعی، تحفظ بر تمام ملاکات احکام واقعی ممکن نيست، تزاحم حفظی اقتضاء می‌کند که شارع بر حفاظت از ملاک اهم خود اقدام نماید و ملاک مهم را فدا کند (مثلا اگر ملاک الزام اهمیت داشته باشد، شارع با جعل احتیاط و توسعه‌ی دایره محرکیت، ملاک ترخیص و تسهیل را تفویت می‌کند، همچنان که اگر ملاک تسهیل و ترخیص اهمیت داشته باشد، با جعل برائت، ملاکات الزامی تفویت می‌گردد).

    15. خروجی تزاحم حفظی و اقدام شارع بستگی به سه آیتم دارد [5] :

- بررسی مرجّح کمّی و سنجش قوت احتمال (درصد کاشفیت از واقع).

- بررسی مرجّح کیفی و سنجش قوت محتمل (درصد اهمیت نفس ملاکات).

- بررسی نوع جهل به واقع و خصوصیات آن در فرض عدم وجود مرجّحات کمّی و کیفی.

    16. شارع به جهت وجود حالات مختلف در انواع جهل (مانند وجود حالت سابقه و عدم آن) یا خصوصیات متفاوت راه‌های ایصال به واقع (مانند خبر واحد و شهرت)، احکام ظاهری خاصی را جعل می‌نماید و از آنجا که شناخت خصوصیات جهل و طرق فراتر از دانش بشری است، فرجام تزاحم حفظی تنها در گرو مراجعه به دلیل شرعی است.

شایان ذکر است که اگر در موارد جهل شارع برای تحفظ ملاکات واقعی احکام خود، براساس قوه‌ی احتمال و مقدار کاشفیت از واقع، حکم ظاهری جعل نماید (مثلا احتمال مطابقت با واقع مؤدای خبر واحد را بیشتر از قیاس بداند)، بدان أمارة گفته می‌شود، اما اگر براساس قوه‌ی محتمل و نوع ملاک حکم ظاهری جعل نماید (مثلا مصلحت تسهیل را بیشتر از الزام و احتیاط بداند)، بدان اصل عملی گفته می‌شود.

 


[1] خصوصیات تزاحم امتثالی و وجه تمایز آن عبارت است از:۱ -مربوط به مواردی است که حکم واقعی مجهول باشد.۲ - هر حکم واقعی مجهول باید متعلّق مستقلی داشته باشد.۳ - به تعداد افراد شبهه، متعلّق متفاوت و مختلف وجود دارد.۴ - استیفای ملاک واقعی و امتثال حکم واقعی، در فرض معلوم بودن حکم واقعی مقدور است.۵ - نسبت به فعل‌ واحد، چند ملاک و حکم واقعی مختلف احتمال دارد.۶ - مقتضای حفظ ملاک مولوی در فرض مشتبه بودن آن تمام است.
[2] اگر تزاحم حفظی بین دو حکم الزام و ترخیص باشد، طبیعتا حکم ظاهری مطابق با یکی از آن حکم جعل خواهد شد (احتیاط یا برائت)، اما اگر تزاحم حفظی بین دو حکم الزامی باشد (دوران بین محذورین)، ممکن است حکم ظاهری مجعول، ترخیص شرعی باشد که متناسب با تزاحم دو الزام است.
[3] این مقدمات نتیجه‌ی مباحثی است که مرحوم صدر در دو باب کیفیت جمع بین حکم واقعی و ظاهری (بحوث۵/۲۰۱) و تحلیل تزاحم حفظی در ابتدای بحث استصحاب (بحوث۶/۹) مطرح نموده است.برگرفته از کتاب حقیقت حکم ظاهری تکلیفی از دیدگاه شهید صدر به تألیف حجة الاسلام و المسلمین نیکدل که آماده چاپ است.
[4] لازم به ذکر است که از منظر مرحوم صدر متعلّق حکم همیشه یک عنوان کلّی است و تعلّق حکم به فعل خارجی محال می‌باشد (بحوث۳/۳۳-۳۷). بنابراین اگر شارع حکمی را به صورت مطلق یا عام جعل نماید، بدان معنا نیست که تمام مصادیق خارجی و افرادش حاوی ملاک هستند و لذا از این چنین حکمی تعبیر به اطلاق و عموم ظاهری می‌شود.
[5] اضواء و آراء، جلد ۲، صفحة ۳۸۵.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo