< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

99/08/25

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الشركة/شرکتهای سهامی /شرکتهای تضامنی

 

همچنين با توجه به ماده ١١٦ قانون تجارت، موضوع فعاليت شركت تضامنى تجارت است و آورده ى هريك از شركاء الزاما نبايد نقد باشد هرچند در فرض غير نقد بودن آن تقويم و تسليم آن شرط تشكيل شركت مى باشد. [1]

جناب آقاى دكتر اسكينى از اطلاق ماده ١١٨ قانون تجارت چنين برداشت كرده اند كه آورده ى غير نقدى شريك مى تواند فعاليت و خدمت او باشد اما به نظر مى رسد اين اطلاق با شرط تسليم ناسازگار باشد هرچند كه فعاليت عملى قابل تقويم است.

براى تشكيل شركت تضامنى مضافا به ثبت شركتنامه (اساسنامه) تحت يك سند رسمى [2] و امضاى همه‌ى اعضاء ، تأديه تمام سرمايه نقدى و تقويم و تسليم سرمايه غير نقدى شركاء ضرورى است بر خلاف شركت هاى سهامى كه با تأديه بخشى از سرمايه تشكيل مى گردد. [3]

تعيين مدير براى تشكيل شركت تضامنى ضرورى نيست اما براى اداره ى آن بايد لااقل يك نفر را از ميان خود يا خارج به سمت مديرى معين نمايند [4] (برخلاف شركت هاى سهامى كه مدير بايد يكى از شركاء مى بود [5] ) اما كيفيت اداره ى شركت تضامنى تا قبل از تعيين مدير در قانون مبهم است.

قانون گذار براى شركت تضامنى نهاد نظارتى قرار نداده و در مورد شرائط انتخاب مدير و مدت مديريت و موارد عزل و استعفاى مدير مقرراتى را وضع ننموده و بديهى است كه در چنين صورتى مقررات پيش بينى شده در شركتنامه (اساسنامه) اعمال مى شود و در فرض عدم تعيين راه كارى نسبت به اين موضوع، منوط به توافق كليه ى شركاء خواهد بود برخلاف شركت هاى سهامى كه مصوبات آن متوقف اكثريت آراء مى باشد.

به نظر مى رسد نسبت به عزل مديرى كه خود يكى از شركاء شركت تضامنى است اتفاق آراء غير از او كافى باشد اما در صورتى كه مديريت يك شخص خاص در شركتنامه (اساسنامه) قيد شده باشد رضايت شخص مدير نيز براى عزل لازم است و در صورتى كه مدير با عزل خويش مخالفت نمايد، ساير شركاء حق درخواست انحلال شركت را از دادگاه خواهند داشت. [6]

مسئوليت مدير شركت تضامنى در برابر شركاء، همان مسئوليت وكيل نسبت به موكل اوست [7] يعنى يد او أمانى بوده و مستتبع ضمان نمى باشد مگر در فرض افراط يا تفریط و همچنين محدوده جواز تصرفات او مطابق با حوزه اذن شركاء است و در جميع تصرفات بايد مصلحت شركاء را رعايت نمايد.

 


[1] ماده ۱۱۸ قانون تجارت :شرکت تضامنی وقتی تشکیل می‌شود که تمام سرمایه نقدی تادیه و سهم‌الشرکه غیر نقدی نیز تقویم و تسلیم شده باشد.ماده ١٢٢ قانون تجارت :در شرکتهای تضامنی اگر سهم‌الشرکه یک یا چند نفر غیر نقدی باشد باید سهم‌الشرکه مزبور قبلاً به تراضی تمام شرکاء تقویم شود.
[2] ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاك :در نقاطی که اداره ثبت اسناد و املاک و دفا‌تر اسناد رسمی موجود بوده و وزارت عدلیه مقتضی بداند ثبت اسناد ذیل اجباری است:۱- کلیه عقود و معاملات راجعه به عین یا منافع اموال غیرمنقوله که در دفتر املاک ثبت نشده.۲- صلحنامه و هبه‌ نامه و شرکتنامه.ماده ۴۸ قانون ثبت اسناد و املاك :سندی که مطابق مواد فوق باید به ثبت برسد و به ثبت نرسیده، در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد.ماده ١٩٥ قانون تجارت :ثبت کلیه شرکتهای مذکور در این قانون الزامی و تابع جمیع مقررات قانون ثبت شرکتها است.
[3] ماده ١١٨ قانون تجارت.
[4] ماده ۱۲۰ قانون تجارت :در شرکت تضامنی شرکاء باید لااقل یک نفر از میان خود یا از خارج به سمت مدیری معین نمایند.
[5] ماده ۱۰۷ قانون تجارت :قانون تجارت شرکت سهامی به وسیله هیات مدیره‌ای که از بین صاحبان سهام انتخاب شده و کلاً یا بعضاً قابل عزل می‌باشند اداره خواهد شد.
[6] دكتر حسن ستوده، قانون تجارت جلد ١ صفحه ١٨٢.
[7] ماده ۱۲۱ قانون تجارت :حدود مسئولیت مدیر یا مدیران شرکت تضامنی همان است که در ماده ۵۱ مقرر شده.ماده ٥١ قانون تجارت :مسئوليت مدير شركت در مقابل شركاء همان مسئوليتى است كه وكيل در مقابل موكل دارد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo