< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

99/07/07

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الشركة/شرکتهای سهامی /ملکیت طولی

 

ديدگاه نهم : برگه سهم سند عوضى است كه در ضمن هبة معوّضة، شخصيت حقوقى شركت هاى سهامى آن را برعهده گرفته و سرمايه گذار طلبكار آن گرديده است.

بنابر این نظريه سهامدار اول، سرمايه خود را به شخصيت حقوقى شركت هبه كرده و در ازاء آن سود سالانه و اموال و دارايى هاى شركت بعد از انحلال را قرار داده است. با اين هبه معوّضه شركت مالك سرمايه و دارايى گرديده و تنظيم اسناد به نام او حقيقى خواهد بود ولى متعهد به توزيع منافع شده است و با شرط ضمن عقد براى سهامدار حق رأى و حق حضور در جلسات مجامع عمومى و فوق العاده و حق آگاهى از اوضاع مالى شركت و….قرار داده شده است.

 

بررسى فقهى اين تحليل :

هرچند هبه معوضه، عقد لازم بوده و اشكالات عقود جائز را نخواهد داشت اما لازمه اين ديدگاه آن است كه جهالت عوض و معلّق بودن آن بر فرض حصول ضررى به صحت هبه معوّض نميرساند و موجب جائز شدن هبه نميشود.

از فتاواى حضرت آيت الله خوئى بدست ميايد كه هبه معوضه يك معاوضه حقيقى نيست تا جهل به عوض يا مشكوك الحصول بودن آن مضر باشد اما اين مسأله‌ در فقه شفاف نيست و بر فرض اضرار بايد بررسى شود كه آيا موجب بطلان هبه ميشود يا جواز هبه ؟

بنابراین نظريه فروش سهم توسط سهامدار اگر بمعناى بيع آن عوض باشد كه بخاطر جهالت و مشكوك الحصول بودن آن، معامله باطل است اما اگر بمعناى هبه معوضه آن عوض باشد قابل تصحيح ميباشد.

نكته

راه هايى براى تصحيح فقهى ماهيت سهام و شركت هاى سهامى عرض شد و راه هاى ديگرى هم وجود دارد اما بخش زيادى از آنها با واقعيت و عمليات خارجى منطبق نيست و صرفا جهت تصحيح شخصى فعاليت موجود كارايى دارد.

تحليل ماهيت پذيره نويسى و اوراق پذيره :

روند تشكيل يك شركت سهامى اين چنين است كه مؤسسين در ضمن تعهد به تأمين ٢٠٪ از سرمايه شركت (٣٥٪ آن بايد نقدا به حسابى بنام شركت در شرف تأسيس نزد بانك واريز شود) تقاضاى تأسيس شركت سهامى در ضمن اظهارنامه به همراه ارائه طرح اساسنامه و طرح اعلاميه پذيره نويسى دارند و سازمان ثبت شركت ها به آنها اجازه انتشار اوراق پذيره نويسى را ميدهد. سپس با تشكيل اولين مجمع عمومى توسط مؤسسين و پذيره نويسان اساسنامه تصويب، و وجوه پذيره نويسى احراز، ومديران و بازرسان معين ميشوند و بعد از اين مراحل شركت سهامى تشكيل ميشود و جهت ثبت شركت به مرجع ثبت شركت ها ارائه ميگردد. [1]

هرچند ماهيت سهم مورد تحليل و بررسى قرار گرفت اما اين بحث بين حقوقدانان و فقهاء وجود دارد كه ماهيت پذيره نويسى و واقعيت آن چيست؟ و همچنين بايد بررسى شود كه شخصيت حقوقى شركت هاى سهامى با تشكيل مجمع عمومى شكل ميگيرد يا با ثبت شركت بعد از تعيين سِمت ها بعد از مجمع عمومى و تصميمات آن متولد ميشود؟

ثبت شركت صرفا يك عمل تشريفاتى نيست بلكه داراى آثار حقوقى ميباشد كه تا قبل از آن، شركت تشكيل شده داراى آن نبود مانند حق انتشار اوراق قرضه و حق صدور برگه سهام [2] و حق انتفاع مبالغ تأديه شده توسط پذيره نويسان[3] و ممنوعيت بازپس گيرى مبلغ پذيره نويسى توسط پذيره نويسان. [4]

نسبت به فرايند پذيره نويسى از منظر حقوقى دو تحليل وجود دارد :

١- جناب آقاى دكتر اسكينى ميگويند [5] در قانون فرانسه عده اى معتقدند كه پذيره نويسى يك قرارداد طرفينى است كه بين پذيره نويسان و مؤسسان واقع ميشود كه روند قضائى فرانسه نيز بر مبناى همين نظريه است . البته اين اختلاف وجود دارد كه مؤسيسن از طرف خودشان اين قرارداد را منعقد ميكنند يا از طرف شركت در شرف تأسیس كه آن شركت بعد از تحقق آن را تنجيز مينمايد.

مفاد اين قرارداد تعهد پذيره نويس به تأديه مبلغ پذيره در مقابل سهيم بودن در شركت ميباشد و با قرارداد دانستن پذيره نويسى يك سند الزام آور خواهد بود و اخذ جريمه ديركرد از او ممكن است. [6]

٢- صرفا تعهد يك طرفه از جانب پذيره نويسان ميباشد كه با احراز مجمع مؤسسين و قبول آن الزام آور ميگردد مانند تعهد به پرداخت خسارت از طرف شخص ثالث كه در حقیقت موجب انتقال دين ميشود.

 


[1] مواد قانونى لايحه اصلاحيه قانون تجارت مربوطه :ماده ٦ - برای تأسیس شرکت‌های سهامی عام مؤسسین باید اقلاً بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و لااقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد‌شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تأسیس نزد یکی از بانک‌ها سپرده سپس اظهارنامه‌ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه‌پذیره‌نویسی سهام که به امضاء کلیه مؤسسین رسیده باشد در تهران به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت‌ها و در نقاطی که دایره‌ثبت شرکت‌ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت کنند.ماده ١٦ - پس از گذشتن مهلتی که برای پذیره‌نویسی معین شده است و یا در صورتی که مدت تمدید شده باشد مؤسسین حداکثر تا یک ماه به‌تعهدات پذیره‌نویسان رسیدگی و پس از احراز این که تمام سرمایه شرکت صحیحاً تعهد گردیده و اقلاً سی و پنج درصد آن پرداخت شده است تعداد‌سهام هر یک از تعهدکنندگان را تعیین و اعلام و مجمع عمومی مؤسس را دعوت خواهند نمود.‌ماده ١٧- مجمع عمومی مؤسس با رعایت مقررات این قانون تشکیل و پس از رسیدگی و احراز پذیره‌نویسی کلیه سهام شرکت و تأدیه مبالغ لازم و‌شور درباره اساسنامه شرکت و تصویب آن اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت را انتخاب می‌کند و نیز مجمع عمومی مؤسس روزنامه‌ کثیرالانتشاری را که هر گونه دعوت و اطلاعیه برای صاحبان سهام تا تشکیل مجمع عمومی سالانه به طور منحصر در آن منتشر خواهد شد تعیین‌خواهد نمود. مدیران و بازرسان شرکت باید کتباً قبول سمت نمایند. قبول سمت به خودی خود دلیل بر این است که مدیر و بازرس با علم به تکالیف و‌مسئولیت‌های سمت خود عهده‌دار آن گردیده‌اند. از این تاریخ شرکت تشکیل شده محسوب می‌شود.‌ماده ١٨- اساسنامه‌ای که به تصویب مجمع عمومی مؤسس رسیده به ضمیمه صورت جلسه مجمع و اعلامیه قبولی مدیران و بازرسان جهت ثبت‌شرکت به مرجع ثبت شرکت‌ها تسلیم خواهد شد.
[2] ماده ٢٨ لايحه اصلاحيه قانون تجارت :تا وقتی که شرکت به ثبت نرسیده صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع است. در صورت تخلف امضاکنندگان مسئول جبران‌خسارات اشخاص ثالث خواهند بود.
[3] ماده ٢٢ لايحه اصلاحيه قانون تجارت :استفاده از وجوه تأدیه شده به نام شرکت‌های سهامی در شرف تأسیس ممکن نیست مگر پس از به ثبت رسیدن شرکت و یا در مورد‌مذکور در ماده ١٩.
[4] ماده ١٩ لايحه اصلاحيه قانون تجارت :در صورتی که شرکت تا شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه مذکور در ماده ٦ این قانون به ثبت نرسیده باشد به درخواست هر یک از‌مؤسسین یا پذیره‌نویسان مرجع ثبت شرکت‌ها که اظهارنامه به آن تسلیم شده است گواهینامه‌ای حاکی از عدم ثبت شرکت صادر و به بانکی که تعهد‌سهام و تأدیه وجوه در آن به عمل آمده است ارسال می‌دارد تا مؤسسین و پذیره‌نویسان به بانک مراجعه و تعهدنامه و وجوه پرداختی خود را مسترد‌ دارند در این صورت هر گونه هزینه‌ای که برای تأسیس شرکت پرداخت یا تعهد شده باشد به عهده مؤسسین خواهد بود.
[5] حقوق تجارت، ربيعا اسكينى جلد ٢ صفحه ٤١.
[6] ماده ٣٥ لايحه اصلاحيه قانون تجارت :در هر موقع که شرکت بخواهد تمام یا قسمتی از مبلغ پرداخت نشده سهام را مطالبه کند باید مراتب را از طریق نشر آگهی در روزنامه‌ کثیرالانتشاری که آگهی‌های مربوط به شرکت در آن منتشر می‌شود به صاحبان فعلی سهام اطلاع دهد و مهلت معقول و متناسبی برای پرداخت مبلغ‌مورد مطالبه مقرر دارد. پس از انقضاء چنین مهلتی هر مبلغ که تأدیه نشده باشد نسبت به آن خسارت دیر کرد از قرار نرخ رسمی بهره به علاوه چهار‌درصد در سال به مبلغ تأدیه نشده علاوه خواهد شد و پس از اخطار از طرف شرکت به صاحب سهم و گذشتن یک ماه اگر مبلغ مورد مطالبه و خسارت‌تأخیر آن تماماً پرداخت نشود شرکت این گونه سهام را در صورتی که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده باشد از طریق بورس وگرنه از طریق مزایده به‌فروش خواهد رسانید. از حاصل فروش سهم بدواً کلیه هزینه‌های مترتبه برداشت گردیده و در صورتی که خالص حاصل فروش از بدهی صاحب سهم (‌بابت اصل و هزینه‌ها و خسارت دیر کرد) بیشتر باشد مازاد به وی پرداخت می‌شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo