< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1402/11/04

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الوديعة/احکام وديعة /ایداع مالیت

 

     ثالثا مستودع می‌تواند در راستای تحصیل سود با مال ودیعة و تملّک بخش عمده‌ای از سود حاصله، از سه طریق اقدام نماید:

         سپرده‌گذار علاوه بر اذن به تصرف دادن به بانک، او‌ را وکیل خود در انعقاد عقد مضاربة با مال ودیعة قرار دهد و اختیار تعیین مقدار سود مالک و عامل را به بانک‌ها واگذار نماید. بدیهی است که بانک‌ها با انعقاد چنین عقد مضاربة‌ای، اگرچه به اقتضاء عقد مضاربة مسئولیتی در قبال ازبین رفتن سرمایه‌ی مالک بدون افراط و تفریط نخواهند داشت و تمام ضرر متوجه سرمایه‌گذار می‌باشد، لکن به اقتضاء عقد ودیعة و تضمینی که نسبت به مال ودیعة داشته‌اند، ملزم به جبران و تدارک خواهند بود و تضمین بانک‌ها اختصاص به فرض غیر تجارت ندارد. مضافا به اینکه چنین تضمینی در قبال اصل سرمایه از طریق اشتراط ضمن عقد مضاربة (شرط فعل) و متعهد شدن عامل به جبران خسارت نیز صورت گیرد (مشهور فقهاء شرط فعل به جبران خسارت در عقد مضاربة را صحیح می‌دانند).[1]

اگر گفته شود که صدور چنین وکالتی با اصل ودیعة بودن مال و موظف بودن بانک به حفاظت و حراست از آن منافات دارد و لذا اقدام به چنین مضاربة‌ای به معنای پایان بخشیدن به عقد ودیعة خواهد بود ؛ باید گفت آن تصرفی با ودیعة بودن مال منافات دارد که تصرف تالف باشد، درحالی که عرفا بین تصرف تالف و تصرفی که موجب تبدیل مال یا ازدیاد آن می‌شود، تفاوت وجود دارد و عرف چنین تصرفاتی را معارض با عقد ودیعة‌ نمی‌داند، همچنان که ممکن است مالکی مال خود را نزد دیگری به امانت بسپارد و به او اجازه دهد که تحت بعضی از شرائط، مال ودیعة را به یک مال دیگری تبدیل نماید و از آن مراقبت نماید، که به گواهی عرف محافظت از مال جدید در راستای پایبند بودن به مفاد همان عقد ودیعة سابق می‌باشد (نه اینکه عقد ودیعة دومی باشد).

         سپرده‌گذار علاوه بر اذن به تصرف دادن به بانک، به او إذن دهد که از طریق مال ودیعة برای خود چیزی بخرد و طبیعتا بانک در چنین فرضی براساس تضمینی که متحمل شده ضامن جبران و تدارک مال ودیعة خواهد بود و مأذون به تلف بودن بانک رافع مسئولیت او نمی‌باشد.

اگر گفته شود که براساس دیدگاه مشهور فقهاء ثمن بر ملک کسی وارد خواهد شد که مثمن در ملک او باشد و لذا بانک‌ها نمی‌توانند در عین اینکه مال ودیعة را تملّک نکرده‌اند، آن را برای خود بفروشند و ثمن آن را تملّک نمایند ؛ باید گفت که هیچ دلیل قانع کننده‌ای بر اینکه صحت بیع متوقف بر ملکیت است، وجود ندارد.


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo