< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1402/07/01

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الوديعة/معنى الوديعة /مقدمه

 

کتاب الودیعة

پیش گفتار

یکی دیگر از مباحث فقه سنتی که در شناسایی نظام اقتصادی اسلامی و حلّ نمودن ریز مسأله‌های مباحث پول و سرمایه دخالت دارد، کتاب ودیعة است. اگرچه عموم کتب فقهی براساس کتاب عروة الوثقی پیگیری می‌شود، لکن باتوجه به عدم تبویب مستقل چنین بحثی در کتاب عروة، این کتاب نیز همانند کتاب القرض به دلیل جامعیت و تدقیق صورت گرفته شده در کتاب منهاج الصالحین حضرت الله سیستانی، با محوریت این کتاب ارائه خواهد شد.

 

مقدمه

از منظر شریعت اسلام و احکام شرعی، دو نوع امانت وجود دارد که عبارت هستند از[1]
:

← امانت مالکی — به امانتی گفته می‌شود که مالک غیر را مسلط بر اموال خود می‌نمایند. این نوع امانت خود به دو صورت است:

گاهی این استیلاء از جانب مالک صرفا به هدف محافظت از عین صورت می‌گیرد که به آن ودیعة گفته می‌شود.

گاهی این استیلاء از جانب مالک به اهداف دیگری (مثل انتفاع مالی) صورت می‌گیرد که در ضمن آن، محافظت از مال نیز به غیر واگذار می‌شود:

ممکن است طرف مقابل مسئول حفاظت از عین مال باشد، مانند عقد اجاره یا رهن یا عاریة.

ممکن است طرف مقابل مسئول حفاظت از ارزش مالی مال و مالیت آن باشد، مانند عقد مضاربة.

← امانت شرعی — به امانتی گفته می‌شود که استیلاء بر مال، به غیر از اختیار و قصد مالک یا عدوان صورت گیرد. این نوع امانت نیز به

انحاء مختلف حاصل می‌شود:

گاهی این استیلاء ناشی از غفلت مالک است، مانند تحویل دادن نادرست کالا به خریدار یا پرداخت مبلغ اضافه به فروشنده.

گاهی این استیلاء ناشی از اذن شارع است، مانند برداشتن لقطة و مال مجهول المالک.

گاهی این استیلاء ناشی از امور قهری و غیر اختیاری است، مانند ایصال مال توسط باد یا جریان آب.

گاهی این استیلاء ناشی از امور حسبة است، مانند اخذ مال غیر از غاصب یا سارق.

باید توجه داشت که اگرچه در فقه بر تمام صور فوق امانت اطلاق می‌شود، لکن امانت محض و بارزترین مصداق امانت همان صورت اول است که به لحاظ اصطلاحات فقهی بدان ودیعة گفته می‌شود[2] و با طرح مباحث پیش‌رو در پی کنکاش شرایط و آثار شرعی آن خواهیم بود.

 

فصل اول : ودیعة از منظر قرآن

اگرچه خصوص واژه‌ی ودیعة در قرآن کریم نیامده است، اما چند آیه‌ی مبارکه به صورت مستقیم به مسأله‌ی امانت‌داری پرداخته است که ضمن اشاره‌ به آن‌ها، به فقه القرآن‌شان می‌پردازیم:

آیه اول : ﴿ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَىٰ أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا﴾[3] [4]

مهترین آیه‌ای که برای بحث ودیعة مورد استدلال قرار گرفته همین است که به دو جهت بر سایر آیات امتیاز دارد:

اول: در حکم این آیه از ماده‌ی امر استفاده شده که دلالت آن بر وجوب مورد پذیرش عموم فقهاء قرار گرفته است (برخلاف ظهور صیغه امر)، و آیه‌ی شریفه ﴿اَتَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَيْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا قَدْ يَعْلَمُ اللَّهُ الَّذِينَ يَتَسَلَّلُونَ مِنْكُمْ لِوَاذًا فَلْيَحْذَرِ الَّذِينَ يُخَالِفُونَ عَنْ أَمْرِهِ أَنْ تُصِيبَهُمْ فِتْنَةٌ أَوْ يُصِيبَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ﴾[5] [6] ، می‌تواند مؤید این دلالت و عدم جواز مخالفت با ماده امر قلمداد شود.

دوم: موضوع این آیه علاوه بر نفس وجوب ادای امانت و ردّ آن، دلالت بر لزوم محافظت و مراقبت از امانت هم خواهد داشت، زیرا:

اولا با توجه به اینکه محافظت امانت از ضیاع و تلف، مقدمه‌ی ردّ آن می‌باشد و براساس مبانی اصولی، مقدمه‌ی واجب نیز واجب است، علی القاعده این آیه دلالت بر وجوب مرتبه‌ای از حفاظت امانت (اصل بقاء مال) هم خواهد داشت.

ثانیا ادای امانت در صورتی صادق است که امانت بدون عیب و نقص به مالکش استرداد شود و لذا این آیه دلالت بر لزوم محافظت هم خواهد داشت.


[3] خدا قاطعانه به شما فرمان می دهد که امانت ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً [فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری] نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می کند؛ بی تردید خدا همواره شنوا و بیناست.
[5] دعوت پیامبر را [به ایمان، عمل صالح و امور اجتماعی] در میان خود مانند دعوت بعضی از شما از بعضی دیگر قرار ندهید، خدا کسانی از شما را که برای [بی اعتنایی به دعوت پیامبر] با پنهان شدن پشت سر دیگران آهسته از نزد او بیرون می روند می شناسد. پس باید کسانی که از فرمانش سرپیچی می کنند، برحذر باشند از اینکه بلایی [در دنیا] یا عذابی دردناک [در آخرت] به ایشان رسد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo