< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1400/12/15

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الشركة/شرکت تعاونی /تطبيقات فقهی

 

 

٨- از منظر قانون گذار، حداقل ٥١ درصد سرمايه ى لازم جهت تأسيس شركت تعاونى [1] بايد توسط خود اعضاء تأمين گردد [2] و سهم همه ى اعضاء در تأمين آن برابر است مگر اينكه خلاف آن را به تصويب مجمع عمومى رسانده باشند كه در اين صورت سهم هريك از اعضاء در محدوده تعيين شده توسط وزارت تعاون و متناسب با نوع و تعداد اعضاء تعاونى، معيّن مى گردد [3] لكن بايد توجه داشت كه سهم هيچ يك از اعضاء نمى تواند بيشتر از يك هفتم كل سرمايه ى شركت باشد [4] . همچنین تا زمانى كه يك سوم كل سرمايه تأديه (نسبت به سرمايه ى نقدى) يا تقويم و تسليم (نسبت به سرمايه ى غير نقدى) نشده باشد، شركت تعاونى قابل ثبت و تشكيل نخواهد بود [5] . لازم به ذکر است كه اگرچه عضويت دولت در شركت تعاونى ممنوع مى باشد اما كمك مالى نمودن [6] و يا مشاركت او در بازه ى زمانى معيّن و محدود مجاز خواهد بود — از منظر فقه نيز تأمين سرمايه على القاعده بايد توسط شركاء صورت گيرد اما برابرى يا نابرابرى سهام و عدم تجاوز سهام يك شريك از مقدار يك هفتم كل سرمايه و كيفيت تأديه ى آن توسط شركاء بايد بر اساس اشتراط ضمن عقد (شركة العقدية) و توافق فى ما بين صورت گيرد. بديهى است كه بنابر پذيرش شخصيت حقوقى در فقه بعد از ثبت و تشكيل شركت، شخصيت حقوقى شركت متصدى بازپرداخت كمك هاى مالى دولت و وام هاى غير دولتى گرفته شده جهت تكميل ٤٩ درصد باقى مانده سرمايه، و ضامن بدهى هاى متصوّر مى باشد و اعضاء تا قبل از ثبت شركت مجاز به هيچ فعاليتى نيستند تا بدهى هاى متصوّر، متوجه آنان باشد.

 

٩- افزایش سرمایه شرکت هاى تعاونی از طریق خرید سهام به وسيله ى اعضاء جدید و یا افزایش تعداد سهام اعضاء قبلی شرکت صورت می‌گیرد [7] . افزايش سرمايه از سه محل : بكار گيرى ذخيره ى قانونى شركت (تا سقف يك دوم [8] )، ارزيابى مجدّد دارايى شركت و آورده ى نقدى اعضاء قابل تأمين خواهد بود — بر اساس قبول شخصيت حقوقى در فقه، اولا از آنجا كه شخصيت حقوقى شركت، مالك دارايى و أعيان خارجى شركت مى باشد، على القاعده مالك سود حاصله نيز خواهد بود لكن ملتزم به پرداخت نقدى سالانه مقدار معيّنى از آن به اعضاء شده است. بنابراين مجموع ذخيره ى قانونى شركت ملك اوست (نه اعضاء [9] ) و افزايش سرمايه از اين منبع محذورى نخواهد داشت. همچنين با توجه به اينكه اعضاء در طول شركت، مالك اموال و سود هاى حاصله هستند، اين نوع افزايش سرمايه در حقيقت به منزله ى پرداخت بدهى شركت (سود انباشته) به اعضاء مى باشد در حالى كه با تحويل سهام جديد (سهام جائزه) به اعضاء، دارايى آنان ارزش ريالى پيدا نخواهد كرد بلكه صرفا تعداد سهام آن ها و ارزش ذات شركت افزايش پيدا مى كند.

 


[1] ماده ۱۶ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :سرمایه تعاونی اموال و دارائی‌هایی است که برای تأسیس تعاونی یا افزایش سرمایه قبلی در اختیار آن قرار می‌گیرد.
[2] ماده ۱۷ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :شرکت‌های تعاونی شرکت‌های است که تمام یا حداقل ۵۱% سرمایه به‌ وسیله اعضاء در اختیار شرکت تعاونی قرار می‌گیرد و وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانک‌ها، شهرداری‌ها، شوراهای اسلامی کشوری، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای ‌عمومی می‌توانند جهت اجرای بند ۲ اصل ۴۳ از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، مساقات، اجاره، اجاره به‌شرط تملیک، بیع شرط، فروش اقساطی، صلح، اقدام به کمک در تأمین و یا افزایش سرمایه شرکت‌های تعاونی نمایند بدون آنکه عضو باشند.تبصره - در مواردی که دستگاه‌های دولتی در تأسیس شرکت‌های تعاونی شریک می‌شوند ظرف مدتی که با موافقت طرفین در ضمن عقد شرکت ‌تعیین خواهد شد سهم سرمایه‌گذاری دولت به تدریج بازپرداخت و صد درصد سرمایه به تعاونی تعلق خواهد گرفت. ‌.
[3] ماده ۲۰ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :سهم اعضاء در تأمین سرمایه شرکت‌های تعاونی برابر است مگر مجمع عمومی تصویب نماید که اعضاء سهم بیشتری تأدیه نمایند که در ‌این صورت حداقل و حداکثر سهم‌ها باید در حدودی باشد که وزارت تعاون متناسب با نوع و تعداد اعضاء تعاونی‌ها تعیین می‌نماید.
[4] ماده ۱۱ قانون شركت هاى تعاونى :میزان سهام هر عضو را می‌توان در اساسنامه به نسبت امکان معاملات او با شرکت تعیین نمود و در هر حال میزان سهام یک عضو نباید از یک هفتم کل سرمایه تجاوز کند. تبصره - به موجب اساسنامه می‌توان پرداخت بهای سهام خریداری شده هر عضو را به استثنای نخستین سهم خریداری از شرکت که نقدی است به اقساط با مدت معین که هر قسط از یک دهم مبلغ تعهدی کمتر نباشد مجاز دانست در این صورت پرداخت سود سهام به نسبت مبلغ پرداختی و مازاد برگشتی از بابت معاملات عضو که موافق مقررات این قانون از تاریخ عضویت تعلق می‌گیرد موکول است به تصفیه تمام اقساط تعهدی او بابت سهام خریداری.
[5] ماده ۲۱ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :هر تعاونی وقتی ثبت و تشکیل می‌شود که حداقل یک سوم سرمایه آن تأدیه و در صورتی که به‌ صورت نقدی و جنسی باشد تقویم و تسلیم شده باشد. ‌تبصره - اعضاء تعاونی مکلفند مبلغ پرداخت نشده سهم خود را ظرف مدت مقرر در اساسنامه تأدیه نمایند.
[6] ماده ۱۸ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :دولت می‌تواند با رعایت اصول چهل و سوم و چهل و چهارم قانون اساسی، واحدهای صنعتی یا کشاورزی یا خدماتی و امثال آن را که‌ اموال عمومی است و در اختیار دارد در اختیار شرکت‌های تعاونی به‌صورت زیر قرار دهد:۱- واحدهای مذکور را به‌صورت حبس موقت یا مادام که تعاونی به‌صورت قانونی وجود داشته باشد در اختیار تعاونی قرار دهد و تعاونی مالک ‌منافع آن باشد.۲- در صورتی که واحدهای مذکور کارکنان واجد شرایط داشته باشند، در عضویت آن تعاونی اولویت خواهند داشت.۳- دولت می‌تواند طبق قرارداد بابت استهلاک یا بازسازی یا نگهداری یا توسعه واحدهای مزبور سالانه مبلغی نقدی و یا کالا دریافت نماید.۴- دولت می‌تواند در واگذاری واحدهای فوق و سایر امکانات، مقرراتی به عنوان شرایط الزامی در رعایت سیاست‌های دولت در قیمت‌گذاری و ‌برنامه‌ریزی تولید و توزیع و تأمین منافع عمومی، تعیین نماید.ماده ۱۹ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :در استفاده از وام و کمک‌های مالی دولتی اولویت با تعاونی‌های است که از بانک‌ها طبق قانون عملیات بانکی بدون بهره دریافت نکرده‌ باشند.
[7] ماده ۱۰ قانون شركت هاى تعاونى : سرمایه شرکت تعاونی نامحدود و سهام آن با نام و مسئولیت هر عضو محدود به میزان سهمی است که از سرمایه شرکت خریداری و یا تعهد نموده است. تبصره ۱- سود سالانه سهام شرکت‌های تعاونی معادل حداکثر نرخ بهره اوراق قرضه دولتی خواهد بود و در صورتی که اوراق قرضه دولتی در جریان نباشد سود سالانه سهام به پیشنهاد وزارت تعاون و امور روستاها و تصویب هیأت وزیران تعیین و جهت اجرا اعلام خواهد شد. در مواردی که میزان درآمد خالص شرکت تکافوی پرداخت سود سهام را بر اساس مفاد این تبصره ننماید مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت تعاونی مربوط نسبت به تعیین مقدار سود سهام آن اقدام خواهد نمود. تبصره ۲- افزایش سرمایه شرکت تعاونی از طریق خرید سهام به وسیله اعضای جدید و یا افزایش تعداد سهام اعضای قبلی شرکت صورت می‌گیرد.
[8] تبصره ۲ ماده ٢٥ بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :تعاونیها مى توانند تا حداکثر یک دوم ذخیره قانونی را جهت افزایش سرمایه خود بکار ببرند.
[9] اگر ذخائر قانونى و احتياطى ملك طلق اعضاء مى بود، حجم آن در تبادل سهام ملاحظه مى شد و اعضاء سابق نسبت به آن خود را ذى حقّ مى دانستند، در حالى كه اين چنين نيست.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo