< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1400/10/19

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الشركة/شرکت تعاونی /ملحقات مباحث شروط

 

ثانيا اگر بر اساس تخلّف شرط و اقدام نامشروع، عقدى (عمل حقوقى) صورت گيرد، نسبت به حكم وضعى آن عقد تفصيلى وجود دارد كه بدان اشاره مى كنيم :

     اگر شرط منفى به صورت شرط فعل باشد — دليلى بر فساد آن عقد وجود ندارد هرچند كه اصل انعقاد آن معصيت بوده است.

     اگر شرط منفى به صورت شرط نتيجه (سلب حقّ) باشد :

         اصل سلب حقّ مخالف با كتاب و سنت باشد (از آن موارد تعبير به حكم مى شود مانند سلب حقّ تعدد زوجات) — شرط فاسد خواهد بود و اساسا اسقاط حقّى صورت نگرفته است تا به تبع آن عقد متأخر باطل باشد.

         اصل سلب حقّ مخالف با كتاب و سنت نباشد ( از آن موارد تعبير به حقّ مى شود مانند سلب حقّ فروش) — بنابر مفاد شرط و اسقاط حقّ، عقد متأخر باطل خواهد بود.

مسأله چهارم - اگرچه قانون گذار إسقاط حقّ برآمده از شرط از جانب شارط را در موارد شرط فعل صحيح دانسته و تصريح نموده است كه شرط نتيجه قابل إسقاط نيست [1] ، اما اصل جواز إسقاط حقّ شرط [2] و يا جواز تغيير و تبدّل آن بعد از انعقاد عقد محل تأمل مى باشد. نسبت به اصل جواز إسقاط حقّ شرط بايد گفت :

     شرط صحيح باشد :

         اگر شرط ضمن عقد به صورت شرط فعل باشد — نتيجه ى اين اشتراط، اثبات حقّى براى شارط است كه على القاعده قابل رفع يد و إسقاط خواهد بود.

         اگر شرط ضمن عقد به صورت شرط وصف باشد :

             مورد معامله عين شخصى باشد — نتيجه ى اين اشتراط، تحصيص و تضييق مورد معامله است در حالى كه إسقاط شرط موجب تغيير مورد معامله و ازاله اركان عقد شده و جائز نخواهد بود.

             مورد معامله كلى فى الذمة باشد — نتيجه ى اين اشتراط، تحصيص و تضييق مورد معامله است در حالى كه إسقاط شرط موجب تغيير مورد معامله و ازاله اركان عقد شده و جائز نخواهد بود.

         اگر شرط ضمن عقد به صورت شرط نتيجه باشد :

             شرط نتيجه حاصل شده باشد — نتيجه ى اين اشتراط، عمل حقوقى است كه بعد از تحقق آن با انعقاد عقد، موضوعى براى إسقاط وجود نخواهد داشت.

             شرط نتيجه حاصل نشده باشد — نتيجه ى اين اشتراط، عمل حقوقى است كه عدم حصول آن با انعقاد عقد، دلالت بر تعذّر آن دارد و در فرض تعذّر موضوعى براى إسقاط وجود نخواهد داشت.

     شرط فاسد باشد :

         برخى معتقدند اين چنين شرطى موجب ثبوت حقّى نمى شود تا قابل إسقاط باشد.

         عده اى قائل اند اين چنين شرطى دلالت بر اناطة رضايت شارط بر تحقق خارجى شرط دارد و إسقاط آن به معناى رفع يد از اين تعليق و ابراز رضايت عام به مفاد عقد بوده و صحيح خواهد بود (كما هو المختار) :

             بر اساس قول به مفسد نبودن شرط فاسد، إسقاط شرط موجب سقوط خيار فسخ شارط مى باشد.

             بر اساس قول به مفسد بودن شرط فاسد، إسقاط شرط موجب تصحيح عقد مى باشد (كما ادعى الخوئى و هو المختار).

 


[1] ماده ۲۴۴ قانون مدنى ىطرف معامله که شرط به نفع او شده می‌تواند از عمل به آن شرط صرف نظر کند، در این صورت، مثل آن است که این شرط درمعامله قید نشده باشد لیکن شرط نتیجه قابل اسقاط نیست.
[2] در مباحث گذشته تأثير إسقاط شرط صحيح و فاسد در عقد و نتيجه ى آن مورد بررسى قرار گرفت اما در اين مسأله اصل كبراى آن و جواز إسقاط شرط محل كلام مى باشد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo