< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1400/07/21

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الشركة/شرکت تعاونی /شروط ضمن عقد

فائدة

باتوجه به اينكه بسيارى از مختصّات شركت هاى تعاونى نظير ساير شركت ها با قرار گرفتن شرط ضمن عقد قابل تصحيح مى باشد، سزاوار است مباحث فقهى پيرامون شروط ضمن عقد مورد بررسى قرار گيرد كه در شش بخش عرضه خواهد شد :

 

بخش اول - حقيقت شرط ضمن عقد

از مجموع كلمات مرحوم آيت الله خوئى اين چنين بدست مى آيد كه واقعيت شرط ضمن عقد عبارت است از شروطى كه التزام به عقد در طول التزام به آن و مرتبط به يكديگر باشد نه اينكه صرفا دو التزام هم عرض و مقارن باهم وجود داشته باشد (مانند تمام مواردى كه از شرط ابتدائى به شرط ضمن عقد پناه مى برند). رابطه اى كه مى تواند بين التزام به عقد و التزام به شرط باشد لامحاله بايد يكى از اين دو مورد (مانعة الخلوّ) باشد :[1]

     تعليق مُنشأ بر تحقق خارجى شرط (شراء فرس مشروط به جياد الخيل) :

             شرط محقّق الوقوع باشد — در صورتى كه تحقق شرط مقارن با انعقاد عقد بوده و متعاقدين آگاه نسبت به آن باشند، عقد صحيح خواهد بود و تعليق ضررى به صحت عقد نمى رساند زيرا حقيقت اين شرط، تنجيز مى باشد.[2]

             شرط محتمل الوقوع باشد — قدرميقن از اجماع بطلان تعليق در عقد بوده [3] و عقد و شرط باطل خواهد بود خواه مُنشأ نيز مانند شرط استقبالى باشد و خواه مانند إنشاء فعلى باشد (در عقد وصيت و تدبير اگرچه إنشاء فعلى و منشأ استقبالى است اما تعبدا عقد صحيح مى باشد).

     تعليق التزام به مفاد عقد بر التزام به شرط (نكاح زوجة مشروط به قول دادن زوج بر آزاد بودن زوجة در انتخاب محل سُكنى) — در صورتى كه التزام به شرط هنگام عقد وجود داشته باشد، انشاء و مُنشأ هردو فعلى و عقد صحيح خواهد بود و وفاء به آن التزام و تعهد در آينده بر اساس ادله ى المؤمنون عند شروطهم وجوب تكليفى داشته و نقض آن موجب جعل خيار مى شود مگر عقدى كه قابليت خيار فسخ را نداشته باشد (مانند عقد نكاح). [4]

 

بايد توجه داشت كه از منظر مرحوم آيت الله خوئى اگرچه فعلى بودن إنشاء و استقبالى بودن مُنشأ موجب بطلان عقد مى شود لكن انعقاد عقد اجارة به اعتبار تمليك منافع آينده را صحيح خواهد بود زيرا حقيقتا ملكيت، فعلى و متعلق آن استقبالى است.[5]

 


[3] از كلام مرحوم آيت الله خوئى بدست مى آيد كه تعليق عقد ذاتا با محذور عقلى تخلف وجود از ايجاد روبرو نبوده و دليل بر بطلان آن صرفا إجماع فقهاء مى باشد.
[4] أقول : به نظر می‌رسد شروط ضمن عقد اساسا شروطى هستند كه التزام به عقد را معلق مى نمايند فلذا شروطى كه إنشاء و يا مُنشأ را معلق مى نمايند (عقد مشروط)، خارج از بحث مى باشند. مؤيد اين مطلب آن است كه تقسيم شرط به محقق الوقوع يا ممكن الوقوع و حالى يا استقبالى و معلوم بودن يا مجهول بودن شرط مربوط به شرطى است كه مُنشأ معلّق بر آن گرديده است زيرا به امر مقطوع الوقوع اصلا اطلاق شرط ضمن عقد اصطلاحى نمى شود همچنان كه تعليق مُنشأ مربوط به اصل عقد است نه التزامى در طول التزام به عقد. مضافا به اينكه بين دو رابطه اى كه حضرت استاد اشاره فرمودند منع خلوّى وجود ندارد زيرا التزام به عقد مى تواند معلّق بر تحقق خارجى شرط نيز باشد همچنان كه منشاء نيز مى تواند معلّق بر التزام به شرط باشد فتأمل جيدا.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo