< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1400/07/03

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الشركة/شرکت تعاونی /سهامی عام

 

بخش دهم - شركت هاى تعاونى سهامى عام

اگرچه قانون گذار شكل و غالب خاصى براى تأسيس و تشكيل شركت تعاونى در نظر نگرفته است اما بر اساس قانون اجراى سياست هاى كلى اصل ٤٤ قانون اساسى، يك شركت تعاونى مى تواند در غالب سهامى عام نيز فعاليت داشته باشد [1] . شركت تعاونى سهامى عام نه تنها در قوانين تجارى ساير كشورها به رسميت شناخته نشده بلكه از منظر تقسیمات هفتگانه شركت هاى تجارى در قانون تجارت جمهورى اسلامى ايران نيز شناسايى چنين شركتى دشوار خواهد بود زيرا شركت تعاونى قسيم شركت سهامى بوده و انقسام، ظهور در تباين آن دو است. نسبت به اين نكته كه آيا شركت تعاونى سهامى عام مدّ نظر قانون گذار يك شركت تلفيقى از هردو نوع شركت تجارى است و يا حقيقتا يك نوع شركت سهامى عام است كه از مزاياى قانونى شركت هاى تعاونى بهره مند مى باشد، تصريحى در قانون نيامده و همين امر موجب اختلاف نظر بين حقوق دانان نيز گرديده است، هرچند از مفاد بند ٩ ماده ١ قانون اجراى سياست هاى كلى اصل ٤٤ قانون اساسى بدست مى آيد كه اساسا شركت تعاونى سهامى عام، زير مجموعه ى شركت هاى سهامى عام بوده و تابع قوانين شركت هاى سهامى عام مى باشد. بديهى است براساس اين نكته، در موارد تعارض قوانين شركت هاى سهامى و شركت هاى تعاونى و تنافى بين آن دو، بايد به قوانين شركت هاى سهامى عمل نمود و قوانين شركت هاى تعاونى صرفا در موارد سكوت قانون شركت هاى سهامى معتبر خواهد بود. از طرفى ديگر با بررسى موادّ قانونى روشن مى شود كه قانون گذار مختصاتى براى شركت هاى تعاونى سهامى عام در نظر گرفته است كه آن را از هردو شركت سهامى و تعاونى متمايز مى كند. با اين حال بايد ديد كه اين چنين شركتى از بين خصوصيات هريك از شركت هاى سهامى و تعاونى، متّصف به كداميك مى شود.

به برخى از تفاوت هاى شركت هاى سهامى و تعاونى اشاره مى كنيم :

 

     شركت هاى سهامى با هدف فعاليت هاى اقتصادى و سودآورى تشكيل مى شود [2] ، و حال آنكه هدف اساسى از تأسيس شركت هاى تعاونى، خوديارى و رفع نيازهاى مشترك بوده و حصول سود مقصود نهايى نمى باشد. [3]

     شركت سهامى شركتى است كه بخشى از سرمايه آن توسط پذيره نويسى و عرضه سهام به مردم تأمين گردد [4] ، لكن در شركت هاى تعاونى مؤسسين ملزم به تأمين ٥١٪ سرمايه كل شركت هستند و بقيه ى سرمايه صرفا از راه مشاركت هاى دولتى و مزاياى بانكى قابل تأمين است و اين مشاركت موجب عضويت در شركت نخواهد بود. [5]

     سهام شركت هاى سهامى عام مى تواند به صورت با نام و بدون نام عرضه شود [6] ، اما سهام شركت هاى تعاونى فقط بايد به صورت با نام باشد [7] . قانون گذار در شركت هاى تعاونى سهامى نيز كليه سهام را با نام ملاحظه نموده است. [8]

     شركت سهامى از انواع شركت هاى اموال است و تصميم گيرى آن و حق رأى بر اساس تعداد سهم مى باشد [9] ، لكن شركت تعاونى از انواع شركت هاى اشخاص است و هر عضو واجد حق رأى واحد مى باشد و مقدار سرمايه و سهام او تفاوتى ايجاد نمى كند. [10]

     ملكيت سهام در شركت هاى سهامى محدود به سقفى نيست اما در شركت هاى تعاونى هيچ عضوى نمى تواند مالك بيش از يك هفتم سرمايه شركت تعاونى باشد [11] . قانون گذار در شركت هاى تعاونى سهامى عام نيز مالكيت اشخاص حقيقى را محدود به ٥٪ سهام شركت و اشخاص حقوقى سهامدار شركت هاى تعاونى فراگير ملى يا تعاونى سهامى عام و يا شركت سهامى عام را محدود به ٢٠٪ سهام شركت و ساير اشخاص حقوقى را محدود به ١٠٪ نموده است. [12]

     سهامداران شركت هاى سهامى مى توانستند اشخاص حقوقى دولتى باشند برخلاف شركت هاى تعاونى كه عضويت اشخاص حقوقى دولتى ممنوع بود [13] . در شركت هاى تعاونى سهامى نيز اشخاص حقوقى دولتى مى توانند در مناطق كمتر توسعه يافته تا ٤٩٪ و در مناطق توسعه يافته تا ٢٠٪ سهام شركت را مالك باشند. [14]

 


[1] بند ٩ ماده ١ قانون اجراى سياست هاى كلى اصل ٤٤ قانون اساسى :شرکت تعاونی سهامی عام : نوعی شرکت سهامی عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت‌های مذکور در این قانون تشکیل شده باشد.
[2] ماده ۲ لايحه اصلاحيه قانون تجارت :شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب میشود ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.
[3] ماده ٢ قانون شركت هاى تعاونى :شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به منظور رفع نیازمندیهای مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء ازطریق خودیاری و کمک متقابل و همکاری آنان موافق اصولی که در این قانون مصرح است، تشکیل می‌شود.
[4] ماده ۴ لايحه اصلاحيه قانون تجارت :شرکت سهامی بدو نوع تقسیم می‌شود :نوع اول – شرکت‌هایی که مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین می‌کنند. اینگونه شرکتها شرکت سهامی عام نامیده می شوند.نوع دوم – شرکت‌هایی که تمام سرمایه آن توسط مؤسسین تأمین گردیده است. اینگونه شرکتها شرکت سهامی خاص نامیده می‌شوند.
[5] ماده ۱۷ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :شرکتهای تعاونی شرکتهائی است که تمام یا حداقل ۵۱٪ سرمایه بوسیله اعضاء در اختیار شرکت تعاونی قرار می‌گیرد و وزارتخانه‌ها، سازمانها، شرکتهای دولتی و وابسته به دولت و تحت پوشش دولت، بانکها، شهرداری‌ها، شوراهای اسلامى کشوری، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می‌توانند جهت اجرای بند ۲ اصل ۴۳ از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مشارکت، مضاربه، مزارعه، مساقات، اجاره، اجاره به شرط تملیک، بیع شرط، فروش اقساطی، صلح، اقدام به کمک در تأمین و یا افزایش سرمایه شرکتهای تعاونی نمایند بدون آنکه عضو باشند.
[6] ماده ۲۴ لايحه اصلاحيه قانون تجارت :سهم قسمتی است از سرمایه شرکت سهامی که مشخص میزان مشار کت و تعهدات و منافع صاحب آن در شرکت سهامی می‌باشد. ورقه سهم سند قابل معامله ای است که نماینده تعداد سهامی است که صاحب آن در شرکت سهامی دارد.تبصره ۱- سهم ممکن است با نام و یا بى نام باشد.تبصره ۲- در صورتیکه برای بعضی از سهام شرکت با رعایت مقررات این قانون مزایائی قائل شوند اینگونه سهام سهام ممتاز نامیده می‌شود.
[7] ماده ١٠ قانون شركت هاى تعاونى :سرمایه شرکت تعاونی نامحدود و سهام آن با نام و مسئولیت هر عضو محدود به میزان سهمی است که از سرمایه شرکت خریداری و یاتعهد نموده است.
[8] بند ٦ ماده ١٢ قانون اجراى سياست هاى كلى اصل ٤٤ قانون اساسى :کلیه سهام، با نام بوده و تملک یا نقل و انتقال آن منوط به ثبت در دفتر سهام شرکت و رعایت سقف مالكيت سهام مقرر در اساسنامه به تصويب هیأت مدیره است که نباید از سقف مقرر در این ماده تجاوز کند. هر توافقی بر خلاف حکم این بند باطل و بلا اثر خواهد بود.
[9] تبصره ماده ٧٥ لايحه اصلاحيه قانون تجارت :در مجمع عمومی مؤسس کلیه مؤسسین و پذیرهنویسان حق حضور دارند و هر سهم دارای یک رأی خواهد بود.
[10] ماده ٧ قانون شركت هاى تعاونى :مجمع عمومی عالیترین مرجع اتخاذ تصمیم و ابراز اراده جمعی اعضا برای اداره امور شرکت است که در آن تمام اعضاء حق دارند حضوربه هم رسانند و رأی خود را درباره موضوع دستور جلسه مجمع بدهند. در مجمع عمومی هر عضو قطع نظر از تعداد سهام فقط دارای یک رأی است.
[11] ماده ١١ قانون شركت هاى تعاونى :میزان سهام هر عضو را می‌توان در اساسنامه به نسبت امکان معاملات او با شرکت تعیین نمود و در هر حال میزان سهام یک عضو نباید ازیک هفتم کل سرمایه تجاوز کند.
[12] ماده ۱۲ قانون اجراى سياست هاى كلى اصل ٤٤ قانون اساسى :وزارت تعاون موظف است تمهیدات لازم را به منظور تشکیل و توسعه تعاونی‌های سهامی عام با رعایت شرایط زیر معمول داشته و بر حسن اجرا آن نظارت نماید:١- حداکثر سهم هر شخص حقیقی، مستقیم و غیرمستقیم در زمان تأسیس و طول فعالیت نباید از۵ درصد سرمایه شرکت تجاوز کند. (اصلاحی به موجب قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب۱۳۹۷/۳/۲۲)۲ ـ اشخاص حقوقی سهامدار شرکت تعاونی سهامی عام، هرگاه خود، تعاونی فراگیر ملی، تعاونی سهامی عام یا شرکت سهامی عام باشند، حداکثر حق مالکیت بیست درصد (۲۰٪) سهام را داشته و سایر اشخاص حقوقی متناسب با تعداد سهامداران مستقیم و غیرمستقیم خود حداکثر حق مالکیت ده درصد (۱۰٪) از سهام را خواهند داشت. در مواردی که تعاونی سهامی عام در حوزه فعالیت‌های پولی و بانکی وارد شود احکام ماده (۲) این قانون بر این ماده قانونی حاکم خواهد بود. (اصلاحی به موجب قانون اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی مصوب۱۳۹۷/۳/۲۲).
[13] ماده ٨ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :عضو در شرکتهای تعاونی شخصی است حقیقی یا حقوقی غیر دولتی که واجد شرایط مندرج در این قانون بوده و ملتزم به اهداف بخش تعاونی واساسنامه قانونی آن تعاونی باشد.
[14] بند ٣ ماده ١٢ قانون اجراى سياست هاى كلى اصل ٤٤ قانون اساسى :هر یک از اشخاص حقوقی دولتی و مجموع آن‌ها با رعایت مفاد این قانون در مناطق کمتر توسعه‌یافته تا چهل و نه درصد (۴۹ ٪) و در سایر مناطق تا بیست درصد (۲۰٪) فعالیت‌های مجاز در این قانون مجاز به مشارکت با تعاونی از منابع داخلی خود هستند. مؤسسات عمومی غیردولتی نیز هر یک تا بیست درصد (۲۰ ٪) و جمعاً تا چهل و نه درصد (۴۹ ٪) مجاز به مشارکت هستند. در هر حال سهم مجموع بنگاه‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی مستقیم و غیرمستقیم چه در میزان سهام و چه در کرسی‌های هیأت مدیره نباید از چهل و نه درصد (۴۹ ٪) بیشتر گردد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo