< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1400/06/31

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الشركة/شرکت تعاونی /انحلال تصفيه

 

به نظر مى رسد اگرچه تقسيم سود خالص شركت بر اساس سود سهام و مازاد برگشتى در قانون شركت هاى تعاونى الزامى شمرده شده است لكن قانون بخش تعاون صرفا آن را به عنوان پيشنهاد آن هم در خصوص شركت هاى تعاونى توزيعى و مصرف در نمونه اساسنامه ارائه كرده [1] و بدين جهت الزامى بودن آن مغاير با اين متن قانونى خواهد بود و بنابر مفاد ماده ٧٧ همين قانون [2] ، بى اعتبار مى باشد.

 

بخش نهم - انحلال و تصفيه

يكى از مسائلى كه بايد نسبت به مباحث هر شركتى مورد بررسى قرار گيرد، موارد انحلال شركت و كيفيت تصفيه بدهى ها و سرنوشت سرمايه و اموال آن مى باشد. بديهى است كه انحلال هر شركتى گاهى به صورت اختيارى و تصميم شركاء و گاهى به صورت قهرى و براساس موارد پيش شده در قانون خواهد بود. مباحث مربوط به انحلال شركت هاى تعاونى و تصفيه آن نيز همچنان كه در قانون شركت هاى تعاونى آمده، در قانون بخش تعاون نيز منعكس گرديده است كه بايد از هردو منظر مورد بررسى قرار گيرد.

 

انحلال شركت هاى تعاونى از منظر قانون شركت هاى تعاونى در موارد ذيل صورت مى گيرد : [3]

     كاهش سرمايه به ميزانى كه ادامه فعاليت شركت ممكن نباشد يا دشوار گردد.

     حصول اهداف و اتمام فعاليت هايى كه براى شركت در اساسنامه پيش بينى شده است.

     تصميم مجمع فوق العاده.

     تخلّف شركت از اساسنامه و مقرّرات قانونى.

     تعطيل نمودن شركت و عدم فعاليت آن در مهلت معيّن.

 

طريقه ى تصفيه شركت هاى تعاونى پس از طى شدن مراحل قانونى انحلال در قانون شركت هاى تعاونى بدين شرح است : [4]

     پرداخت بدهى هاى شركت.

     پرداخت سهام اعضاء (حداكثر به ميزان مبلغ اسمى).

     پرداخت سود سهام (در صورتى كه مانده حساب شركت از مبلغ ذخيره قانونى غير قابل تقسيم شركت بيشتر باشد).

     انتقال مانده حساب شركت به حساب ذخيره قانونى غير قابل تقسيم شركت براى اقدامات پيش بينى شده در قانون.

 

قانون بخش تعاون در چند موارد، حكم به انحلال شركت هاى تعاونى نموده است كه آن موارد عبارتند از : [5]

     تصميم مجمع عمومى فوق العاده بر انحلال.

     كاهش تعداد اعضاء شركت از حدّ نصاب مقرّر (در صورتى كه ظرف مدت ۳ ماه تعداد اعضاء به نصاب مقرر نرسد).

     انقضاء مدتّ معيّن شده در اساسنامه براى فعاليت شركت (در صورتى كه به تمديد مجموع عمومى نرسد).

     گذشت يكسال از متوقّف شدن بدون عذر فعاليّت شركت .

     عدم رعايت مقررات قانونى پس از ٣ إخطار كتبى.

     ورشكستگى شركت.

 

بايد توجه داشت كه بر اساس قانون بخش تعاون، انحلال حقيقى شركت تعاونى را منوط به استرداد اموال دولتى و امتيازات دريافتى و عمل به تعهدات قانونى مى باشد [6] و تصفيه شركت منحلّ شده برعهده يك هيأت سه نفره كه حداكثر ظرف مدت يك ماه بايد معيّن شود [7] ، خواهد بود.

 

نكته

همچنان كه از بررسى كيفيت تصفيه در قانون شركت هاى تعاونى بدست مى آيد، قانون گذار در اين متن قانونى سهام اعضاء را صرفا به ميزان مبلغ اسمى محاسبه نموده و تفاضل دارائى شركت را به عنوان سود و درآمد بشمار آورده است و حال آنكه على القاعده اگر اعضاء در سرمايه اوليه شركت شريك باشند، هنگام انحلال نيز مالك تمام دارايى هاى شركت (به نسبت سرمايه و سهام) خواهند بود. بايد توجه داشت كه عدم ورود قانون بخش تعاون نسبت به كيفيت تصفيه و تقسيم اموال شركت منحلّ شده، گويا مؤيد همان روش تصفيه در قانون شركت هاى تعاونى خواهد بود.


[1] ماده ٤٦ نمونه اساسنامه شركت هاى تعاونى :سود خالص تعاونی در هر سال مالی به ترتیب زیر تقسیم می‌شود:١- ….. از حداقل پنج درصد به بالا با تصویب مجمع عمومی عادی به عنوان ذخیره قانونی منظور می‌شود.٢- حداکثر پنج درصد از سود خالص بعنوان اندوخته احتیاطی به پیشنهاد هیئت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی به حساب مربوطه منظور می‌گردد و نحوه مصرف آن با تصویب مجمع عمومی عادی است.٣- حد اکثر ...... درصد از سود جهت پاداش به اعضاء، کارکنان، مدیران و بازرسان به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب مجمع عمومی عادی تخصیص داده می‌شود.٤- پس از وضع وجوه فوق باقیمانده سود خالص .......................................... تقسیم می‌گردد.(در تعاونی‌های تولیدی در جای خالی می‌توان نوشت : به نسبت سهام و در تعاونی ها‌ی توزیعی نوشته شود ٥٠% به نسبت سهام و مابقی به نسبت معاملات اعضاء با تعاونی).
[2] ماده ۷۷ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :کلیه قوانین و مقررات مغایر این قانون ملغی است.
[3] ماده ١٢٠ قانون شركت هاى تعاونى :شرکتها و اتحادیه های تعاونی در موارد زیر منحل می‌شود : ١- کاهش سرمایه به میزانی که ادامه عملیات مقدور و یا صالح نباشد با تصویب مجمع عمومی فوق العاده.٢- اتمام برنامه ای که به موجب اساسنامه، شرکت برای انجام آن تأسیس شده است.٣- تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده . ٤- عدم تطبیق عملیات شرکت یا اتحادیه با اساسنامه و مقررات قانونی و یا تعطیل و عدم فعالیت آن در مهلت هایی که وزارت تعاون و امور روستاها (یا وزارت کار و امور اجتماعی در مورد شرکت های تعاونی کارگری) مقرر می‌دارد.
[4] ماده ١٢٥ قانون شركت هاى تعاونى :در تصفیه شرکت یا اتحادیه پرداخت تعهدات از محل دارایی آنها با رعایت تقدم به شرح زیر است :١- پرداخت بدهی‌های شرکت یا اتحادیه. ٢- پرداخت سهام اعضاء حداکثر به میزان مبلغ اسمی هر سهم و سود سهام در صورتی که مانده تصفیه از حساب ذخیره غیر قابل تقسیم شرکت بیشتر باشد . ٣- انتقال مانده تصفیه به حساب ذخیره قانونی غیر قابل تقسیم برای اقدامات مقرر طبق این قانون. تبصره - تصفیه امور شرکت یا اتحادیه تعاونی در مواردی که در این قانون پیش بینی نشده است بر اساس مقررات قانون شرکت‌های سهامی انجام خواهد گرفت.
[5] ماده ۵۴ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :شرکت‌ها و اتحادیه های تعاونی در موارد زیر منحل می‌شوند :۱- تصمیم مجمع عمومی فوق العاده.۲- کاهش تعداد اعضاء از حد نصاب مقرر در صورتیکه حداکثر ظرف مدت ۳ ماه تعداد اعضاء به نصاب مقرر نرسیده باشد .۳- انقضای مدت تعیین شده در اساسنامه مربوط در صورتیکه در اساسنامه مدت تعیین شده باشد و مجمع عمومی مدت را تمدید نکرده باشد .۴- توقف فعالیت بیش از یکسال بدون عذر موجه.۵- عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از ٣ بار اخطار کتبی در سال به وسیله وزارت تعاون بر طبق آئين نامه مربوط.۶ – ورشکستگی طبق قوانین مربوط.تبصره ۱- پس از اعلام انحلال و ثبت بلافاصله آن در اداره ثبت محل، تصفیه طبق قانون تجارت صورت مى گیرد.تبصره ۲- در بندهای دوم و چهارم و پنجم وزارت تعاون بلافاصله طبق آیین نامه مربوط انحلال تعاونی را به اداره ثبت محل اعلام می نماید .تبصره ۳- اعلام نظر وزارت تعاون در مورد بندهای ۴ و ۵ در دادگاه صالح قابل شکایت و رسیدگی مى باشد .تبصره ۴- کلیه اموالی که از منابع عمومی دولتی در اختیار تعاونی قرار گرفته با انحلال آن باید مسترد شود.
[6] ماده ٥٦ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :در صورتیکه هر تعاونی منحل گردد، قبل از انحلال باید به تعهداتی که در برابر اخذ سرمایه و اموال و امتیازات از منابع عمومی و دولتی و بانکها و شهرداری سپرده است عمل نماید.
[7] ماده ۵۵ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :در صورتی که مجمع عمومی فوق العاده یا وزارت تعاون رأی به انحلال تعاونی بدهد، ظرف یکماه سه نفر جهت تصفیه امور تعاون انتخاب و به اداره ثبت محل معرفی خواهند شد تا بر طبق قانون و آئین نامه مربوط نسبت به تصفیه امور تعاونی اقدام نمایند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo