< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1400/06/30

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الشركة/شرکت تعاونی /تقسيم سود

 

از مقايسه ى اين دو متن قانونى، نكات ذيل بدست مى آيد :

     قانون شركت هاى تعاونى بازاء سهام اعضاء شركت هاى تعاونى سود ثابت سالانه (معادل بالاترين نرخ بهره اوراق قرضه دولتى) پيش بينى نموده است و حال آنكه قانون بخش تعاون بازاء سهام شركت هاى تعاونى سود ثابتى قرار نداده بلكه كيفيت تقسيم آن را بر اساس اساسنامه و شروط ضمن عقد دانسته است.

بايد توجه داشت كه سود ثابت پيش بينى شده در قانون شركت هاى تعاونى نيز صرفا از جانب زيادة معيّن مى باشد و الا از جانب نقصان تعيّنى نداشته و با پايين بودن درآمد هاى سالانه شركت، احتمال كاهش آن وجود دارد.

     قانون شركت هاى تعاونى از سود خالص شركت (بعد كسر هزينه ها و ذخائر و سود سهام) تعبير به درآمد ويژه نموده است، همچنان كه منفعت مازاد بر سود سهام براى اعضاء را مازاد برگشتى مى خواند [1] و حال آنكه اين دو اصطلاح در قانون بخش تعاون وجود ندارد.

     قانون شركت هاى تعاونى اعضاء شركت را از درآمد هاى حاصله از معاملات شركت با غير اعضاء، مازاد بر سود سهام منتفع ندانسته است و حال آنكه بر اساس قانون بخش تعاون، اعضاء از جميع منافع شركت بهره مند خواهند بود.

     قانون شركت هاى تعاونى بهره مندى اعضاء از مازاد برگشتى را به تناسب معاملات آنان با شركت دانسته است و حال آنكه بنابر قانون بخش تعاون تفاوتى بين منابع درآمد هاى شركت در تقسيم سود خالص وجود ندارد.

     قانون شركت هاى تعاونى ذخيره قانونى الزامى را ١٢٪ درآمد سالانه معيّن نموده است و حال آنكه اين رقم در قانون بخش تعاون حداقل ٥٪ مى باشد.

     قانون شركت هاى تعاونى ذخيره قانونى منافع حاصله از فروش به غير اعضاء را دائما و منافع حاصله از فروش به اعضاء را تا زمانى كه مبلغ كلّ ذخيره به ميزان معدّل سرمايه سه سال اخير شركت نرسيده باشد، الزامى مى داند و حال آنكه بر اساس قانون بخش تعاون تفاوتى بين اين دو منفعت وجود نداشته و لزوم ذخيره آن منوط به نرسيدن مبلغ كلّ ذخيره به ميزان يك چهارم سرمايه سه سال اخير شركت مى باشد.

     قانون شركت هاى تعاونى كسر ساير ذخائر را موقوف بر پيش بينى در اساسنامه نموده است و نسبت به اندوخته احتياطى تصريحى ندارد و حال آنكه بر اساس قانون بخش تعاون، اندوخته كردن حداكثر ٥٪ سود خالص شركت ضرورى مى باشد.

     قانون شركت هاى تعاونى ٣٪ از درآمد هاى شركت را مربوط به اتحاديه تعاونى نظارت و هماهنگى منطقه اى و يا وزارت تعاون و امور روستاها دانسته است و حال آنكه در قانون بخش تعاون كسر چنين هزينه اى الزامى نمى باشد.

     قانون شركت هاى تعاونى تصريحى بر كسر درصد پاداش هاى مصوب مجمع عمومى براى بدست آمدن سود خالص ننموده و حال آنكه اين هزينه در قانون بخش تعاون پيش بينى شده است.

 


[1] با توجه به اينكه مازاد برگشتى عبارت است از برگشت مقدارى از درآمد هاى حاصله از فروش شركت به اعضاء، روشن مى شود كه اساسا اين اصطلاح مربوط به شركت هاى تعاونى مصرف و توزيعى است زيرا در شركت هاى تعاونى توليد، فروش محصول و خدماتى وجود ندارد تا برگشت مقدارى از منافع آن به اعضاء تصوير شود.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo