< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد حمید درایتی

1400/06/22

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: کتاب الشركة/شرکت تعاونی /عضویت شرکت

 

٧- تعداد اعضاء هر شركت تعاونى نبايد كمتر از هفت نفر باشد، مضافا به اينكه قانون گذار در ضمن يك آيين نامه مستقل، براى هرنوع شركت تعاونى (بسته به مقدار سرمايه و نوع فعاليت) حداقل و حداکثر عضويت را معين نموده است. [1]

٨- خروج هريك از اعضاء، اختيارى بوده و قابل منع نخواهد نمى باشد الا اينكه اعضاء متخصص و تأثيرگذار در شركت بايد انصراف خود از عضويت را شش ماه قبل به اطلاع شركت برسانند. لازم به ذکر است كه اگر خروج هر عضوى موجب ضرر و زيان شركت شود، جبران خسارات برآمده متوجه همان عضو خواهد بود. [2]

٩- در موارد ذيل عضو از شركت اخراج مى شود هرچند اين اخراج بايد به تصويت مجمع عمومى يا فوق العادة شركت برسد : [3]

     ازبين رفتن شرائط عمومى عضويت.

     عدم رعايت مقررات اساسنامه و يا تعهدات قانونى بعد از صدور دو اخطار.

     اقدام به هر نوع فعاليتى كه موجب متضرر شدن شركت و يا به خطر افتادن حيثيت آن شود و آن ضرر را تا حداكثر يك سال جبران ننمايد.

١٠- با فوت هريك از اعضاء حق عضويت او براى وارث واجد شرائط عضويت، محفوظ خواهد بود هرچند در فرض تعدّد ورّاث ذى صلاح (با وجود ظرفيت شركت براى عضويت)، ملزم به پرداخت ما به التفاوت افزايش سهم ناشى از تعدد خود مى باشند [4] . بديهى است كه در فرض انصراف كتبى ورّاث از عضويت و يا عدم واجديت شرائط عضويت لغو خواهد شد. [5]

 


[1] ماده ٦ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :حداقل و حداکثر تعداد عضو در تعاونیها به نسبت سرمایه و فرصت اشتغال و نوع فعالیت و رعایت اصل عدم تمرکز و تداول ثروت به وسیله آیین نامه اى تعیین مى شود که به تصویب وزارت تعاون مى رسد ولی در هر صورت تعداد اعضاء نباید کمتر از ٧ نفر باشد.
[2] ماده ١٢ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :خروج عضو از تعاونی اختیاری است و نمیتوان آن را منع کرد.تبصره ١- اعضاء متخصص تعاونیهای تولید حداقل شش ماه قبل از استعفاء باید مراتب را کتباً به اطلاع تعاونی برسانند.تبصره ٢- در صورتی که خروج عضو موجب ضرری برای تعاونی باشد، وی ملزم به جبران است.
[3] ماده ١٣ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :در موارد زیر عضو از تعاونی اخراج میشود:١- از دست دادن هر یک از شرایط عضویت مقرر در این قانون.٢- عدم رعایت مقررات اساسنامه و سایر تعهدات قانونی پس از دو اخطار کتبی توسط هیأت مدیره به فاصله ١٥ روز و گذشتن ١٥ روز از تاریخ اخطار دوم با تصویب مجمع عمومی عادی.٣- ارتکاب اعمالی که موجب زیان مادی تعاونی شود و وی نتواند ظرف مدت یک سال آن را جبران نماید یا اعمالی که به حیثیت و اعتبار تعاونی لطمه وارد کند یا با تعاونی رقابتی ناسالم بنماید.تبصره - تشخیص موارد فوق بنا به پیشنهاد هر یک از هیأت مدیره یا بازرسان و تصویب مجمع عمومی خواهد بود.
[4] يعنى در صورتى كه وارثين عضو شركت فوت شده بيش از يك نفر باشند، حق عضويت متوفى براى يك نفر از آنان محفوظ است و سايرين بايد با خريد حداقل يك سهم اقدام به عضويت در شرکت نمايند.
[5] ماده ١٤ قانون بخش تعاونى اقتصاد جمهورى اسلامى ايران :در صورت فوت عضو ورثه وی که واجد شرایط و ملتزم به رعایت مقررات تعاونی باشند، عضو تعاونی شناخته شده و در صورت تعدد بایستی مابه التفاوت افزایش سهم ناشی از تعدد خود را به تعاونی بپردازند. اما اگر کتباً اعلام نمایند که مایل به ادامه عضویت در تعاونی نیستند و یا هیچکدام واجد شرایط نباشند، عضویت لغو میگردد.تبصره - اگر تعداد ورثه بیش از ظرفیت تعاونی باشد، یک یا چند نفر به تعداد مورد نیاز تعاونی با توافق سایر وراث عضو تعاونی شناخته میشوند.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo