< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد سید علی‌اصغر دستغیب

1402/08/01

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: كتاب الإعتكاف/شرائط الاعتكاف /اعتکاف متعدد

 

متن:

وَ التَّعْیينُ اِذا تَعَدَّدَ وَ لَوْ اِجْمالاً.

ترجمه:

(چنانچه اعتکاف های متعدّد مورد نظر او هست که بجا آورد می‌ بایستی هر کدام را هنگام انجام تعیین نماید هرچند اجمالاً).

شرح:

در این فرع به لحاظ کلی در تکالیفی که بر عهده مکلّف است وجوهی قابل تصوّر است که به دو قسم اساسی آن اشاره می‌ کنیم:

وجه اوّل: آنکه اثر به خصوصی بر هیچیک از دو یا چند مورد مترتّب نیست مانند کسی که دو یا چند روز از صوم ماه رمضان از او فوت شده است یا کسی که به شخصی یک درهم مقروض است و سپس به همان شخص به درهم دیگر مقروض می‌ شود.

در این قبیل موارد خصوصیّتی در هیچیک از دو یا چند مورد نمی‌ باشد و همین که دو روز صوم قضاء بجا آورد یا دو درهم به شخص طلبکار بپردازد ذمّه وی فارغ شده و تعیین هر یک جداگانه لازم نیست کما اینکه در ما نحن فیه اگر دو مورد یا بیشتر اعتکاف نذر نموده و بر خویشتن واجب ساخته است و طبعاً هیچگونه خصوصیّتی که آنها را از هم متمایز نماید موجود نیست همین که دو یا چند اعتکاف وجوباً بجا آورد کفایت می‌ کند و تعیین هر کدام لازم نمی‌ باشد و مطمئنّاً نظر مرحوم مصنّف(ره) این قبیل موارد نیست.

وجه دوّم: آنکه هر یک از دو یا چند عمل اثر خاصّی بر آن مترتّب است و از دیگر یا دیگران متمایز می‌ باشد مانند: اداء و قضاء یا فریضه و نافله مثل اینکه دو رکعت نماز صبح است یا نافله صبح که در این صورت لازم است هنگام انجام هر کدام عنوان مخصوص آن را تعیین نماید زیرا که هر یک از موارد متقوّم به عنوان خاصّ خودش می‌ باشد و فراغ ذمّه از آن متوقّف بر قصد عنوانش خواهد بود کما اینکه در ما نحن فیه چنانچه اعتکافهای متعدّد با عناوین مختلف را بخواهد انجام دهد بایستی نسبت به هر کدام عنوان خاص خودش را تعیین نماید مانند اینکه اعتکافی را برای خودش بجا می‌ آورد یا اعتکافی را که به نیابت از غیر انجام می‌ دهد و امثال اینها که نظر مرحوم مصنّف(ره) از لزوم تعیین، این قبیل موارد می‌ باشد.

متن:

وَ لایُعْتَبَرُ فیهِ قَصْدُ الْوَجْهِ کَما فی غَیْرِه مِنَ الْعِباداتِ.

ترجمه:

(و قصد وجه در اعتکاف معتبر نیست همانطور که در دیگر عبادات معتبر نمی‌ باشد).

قصد وجه اعمّ از وجوب یا ندب اساساً در عبادات معتبر نیست زیرا دلیلی بر آن موجود نمی‌ باشد و طبعاً اعتکاف هم که از عبادات است قصد وجه در آن معتبر نیست.

متن:

اَلرّابِعُ اَلصَّوْمُ فَلا يَصِحُّ وُقوعُهُ مِنَ الْمُسافِرِ في غَيْرِ الْمَواضِعِ الَّتي يَجُوزُ لَهُ الصَّوْمُ فيها وَ لا يَصِحُّ مِنَ الْحائِضِ وَ النَّفْساءِ وَ لا فِي الْعيدَيْنِ.

ترجمه:

(چهارم: روزه، پس اعتکاف بدون روزه صحیح نیست و بنابراین اعتکاف مسافر صحیح نیست غیر از مواضعی که روزه در آن ها جائز است و از حائض و نفساء صحیح نمی‌ باشد و در عید فطر و عید اضحی هم صحیح نیست).

شرح:

شرطیّت صوم برای اعتکاف اتّفاق نظر جمیع اصحاب است.

صاحب جواهر(ره):

بِلا خِلافٍ أَجِدُهُ فيهِ بَيْنَنا بَلِ الْاِجْماعُ بِقِسْمَيْهِ عَلَيْه[1] .

ترجمه:

(بدون خلافی که یافته باشم در آن بین ما«اصاحب امامیّه» بلکه اجماع بر آن است به هر دو قسم محصّل و منقول).

نصوص دالّ بر شرطیّت صوم در اعتکاف:

صحیحه محمّد بن مُسلم:

وَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ يَحْيَي عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَي عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا اعْتِكَافَ إِلَّا بِصَوْمٍ[2] .

ترجمه:

(محمد بن مسلم نقل کرده است که امام صادق(ع) فرمود: اعتکاف نمی‌ باشد مگر با روزه).

صحیحه حلبی:

مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لَا اعْتِكَافَ إِلَّا بِصَوْمٍ فِي مَسْجِدِ الْجَامِعِ[3] .

ترجمه:

(حلبی نقل کرده است از امام صادق(ع) که فرمود: اعتکاف نمی‌ باشد مگر با روزه در مسجد جامع).

موثّقه محمد بن مسلم:

وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا يَكُونُ الِاعْتِكَافُ إِلَّا بِصِيَامٍ[4] .

ترجمه:

(محمد بن مسلم نقل کرده است که امام صادق(ع) فرمود: اعتکاف نمی‌ باشد مگر به روزه گرفتن).

موثّقه عُمَر بن یزید:

وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا اعْتَكَفَ الْعَبْدُ فَلْيَصُمْ[5] .

ترجمه:

(عُمَر بن یزید از امام صادق(ع) نقل کرده است که فرمود: هرگاه بنده‌ ای معتکف شود پس بایستی روزه بگیرد).

امّا در مورد حائض و نفساء از آن جهت که نمی توانند روزه بگیرند و در عید فطر و عید أضحی که روزه گرفتن در آن ها حرام است، اعتکاف صحیح نمی باشد.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo