< فهرست دروس

درس آیات الأبدان استاد رسول باقری‌اصفهانی

1402/05/14

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: آیات الأبدان در قرآن/ادامه استفراغات عمومی در طب اسلامی /

 

بنا بر این شد که در بین خواهران ایمانی مجموعه حجامت، بحث استفراغات عمومی بدن را در کنار بحث آیات الأبدان داشته باشیم. البته این بحث مستقل از بحث آیات الأبدان نیست؛ چرا که بحث استفراغات عمومی بدن را ذیل آیه ﴿إِنَّ اللَّهَ ... يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ﴾[1] (همانا خداوند پاکیزگان را دوست دارد) مطرح کردیم. استفراغات عمومی بدن یعنی عواملی که بکارگیری آن عوامل موجب پاکسازی بدن از فضولات، رسوبات، بارها و انرژی‌های منفی، خستگی‌ها، کوفتگی‌ها، خشکی‌های زیاد، رطوبت‌های زیاد، کثافات، قذارات و چیزهایی که خروجش از بدن لازم است و بودن آن‌ها موجب بیماری می‌شود.

ما این بحث را در بین برادران مجموعه از یک سری عوامل شروع کردیم و نزدیک چهل و پنج عامل را جمع آوری کردیم.

استفراغات عمومی بدن:

11) نگاه کردن

یکی از عوامل استفراغ بدن نظر و نگاه کردن است. اگر شما نظری به روایات اهل بیت (ع) انداخته باشید، می‌بینید که این عامل، می‌تواند عامل خروج بیماری‌ها از بدن باشد؛ به عنوان مثال امام صادق (ع) فرمودند: نگاه کردن به رنگ آبی آسمان موجب جلا بخشیدن به چشم می‌شود و از این روست که خداوند رنگ آسمان را آبی قرار داده است تا مناسب با چشم و تقویت‌کننده قوه بینایی باشد.

«النَّظَرِ إِلَى الْخُضْرَةِ»[2]

سبزه‌جات می‌تواند شامل گلدان داخل آشپزخانه هم باشد. نگاه کردن به گل سرسبزی که در اتاق است، می‌تواند غم و غصه را از جان انسان خارج کند.

نگاه محبت‌آمیز به پدر، مادر، همسر،‌ فرزندان، دوستان و کسانی که انسان را به یاد خدا می‌اندازند، از عوامل خروج بیماری‌ها از بدن است و صفرا و سودا را تسکین می‌دهد.
عالمی که دیدن او انسان را به یاد خدا می‌اندازد، نیز مؤثر است. ممکن است انسان خودش فرصت و توفیق پیدا نکند، عالم ربانی را ببیند اما محبت به او می‌تواند تسکین‌بخش باشد و بارهای منفی را از بدن خارج کند.

نگاه کردن به رنگ زرد نیز شادی‌بخش است. در آیه قرآن آمده است: ﴿تَسُرُّ النَّاظِرِينَ﴾[3]

نگاه کردن به محبوب (هر شخصی که باشد) نیز می‌تواند غم و غصه را برطرف کند: زیاد نگاه کردن به کسی که محبوب انسان است و خیلی او را دوست دارد، می‌تواند غم و غصه، عصبانیت و بارهای منفی را از انسان ببرد. نگاه کردن به اولیای خدا بار و انرژی مثبت وارد بدن، روح و جان می‌کند. نگاه کردن به گناه‌کاران، مفسدان یا اهل فسق که لباس بندگی خدا را از جان و فطرتشان درآورده‌اند و علائم فسق در بدنشان هم ظاهر است، بار و انرژی منفی به بدن ارسال و وارد می‌کند. اگر انرژی منفی وارد بدن شد، انسان باید مقابله کند و سریعا عکس اولیای خدا را ببیند. مناسب است در فضای خانه و نیز در این مجموعه عکس شهدا و اولیای خدا نصب شود تا افرادی که با تیپ‌های مختلف شخصیتی وارد می‌شوند، انرژی‌های مثبت دریافت کنند. اگر انسان‌های شرور فضا را معنوی ببیند خودشان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. عکس اولیای خدا مؤثر است، چه برسد به نفس و وجود آن‌ها.

نگاه کردن به اولین خون حجامت نیز می‌تواند نقش درمانی نسبت به بیماری رمد و گردن‌درد داشته باشد و از ابتلا به آن‌ها پیشگیری کند.

نگاه کردن زن باردار به عکس زیبا، عکس دختر یا پسر کوچک زیبا می‌تواند موجب زیبایی فرزندش شود. آن‌چنان که زنی به حضرت دانیال گفت: شما زیبا هستی و من دوست دارم فرزندم مانند شما زیبا شود. حضرت به او توصیه می‌کند چهره‌اش را هنگام آمیزش تخیل کند. ببینید چقدر مهم است و دیدن چهره‌ی زیبای اولیای خدا می‌تواند بر تصویرسازی فرزند در هنگام تشکیل نطفه تأثیر داشته باشد. در آیه قرآن آمده است: ﴿يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ﴾[4]

خلاصه نظر و نگاه مخصوصا با دقت می‌تواند نقش مثبت و هم منفی داشته باشد. چون بحث ما استفراغات است یعنی عواملی که می‌تواند بیماری‌ها و انرژی های منفی را از بدن خارج کند، یک راهش نگاه کردن است و نقش بسیار مهم و مؤثری دارد.

12) شنیدن

شنیدن از دیگر عوامل استفراغی بدن است. گاهی انسان عصبانی می‌شود و یک کلام نرم از جانب دوست، صفرا را تسکین می‌دهد. گاهی انسان بر اثر مصیبتی دچار غم و غصه سودایی می‌شود و شنیدن کلام محبت‌آمیز یا کلام حکمت‌آمیزی که توصیه به صبر می‌کند، از جانب دوستان و عزیزان می‌تواند افسردگی سودایی او را برطرف کند. بحث ما از زاویه شنیدن است و از ناحیه گفتن بحث دیگری است.

خداوند در جریان میقات حضرت موسی (ع) به او خبر داد که سامری بنی اسرائیل را گوساله پرست کرده است. حضرت موسی (ع) بسیار ناراحت شدند منتها عصبانی نشدند؛ چرا که شنیدن کی بود مانند دیدن. در روایت آمده است:

«لَیْسَ الْخَبَرُ کَالْمُعَایَنَةِ»[5]

زمانی که حضرت موسی (ع) از نزدیک دیدند ماحصل زحماتش برباد رفته و بنی اسرائیل در حال عبادت گوساله هستند، بسیار ناراحت و عصبانی شدند. سامری از نبود حضرت سوء استفاده و گوساله‌ای از طلا و جواهرات درست کرده بود که صدا از دهانش خارج می‌شد و می‌گفت: من خدای شما هستم. بنی اسرائیل ماده پرست بودند و زمینه‌ی آن را داشتند. حضرت موسی (ع) سر برادرش هارون که او را جانشین خود قرار داده بود، گرفت و به سمت خودش کشید: ﴿وَأَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ﴾ [6]
﴿قَالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَكَادُوا يَقْتُلُونَنِي﴾ [7]
﴿سَكَتَ عَنْ مُوسَى الْغَضَبُ‌﴾[8] غضب حضرت موسی (ع) ساکت شد. پس با گفتن یک سخن نرم و محبت‌آمیز یا ارسال یک پیامک محبت‌آمیز می‌توان انرژی‌های منفی و عصبانیت‌های شدید را از کسی که صفرایش بالا رفته و عصبانی شده، خارج کرد. همچنین می‌توان غم و غصه را از دل فردی زدود. این کلمات، گرم هستند و حتی می‌توانند بلغم را برطرف کنند همچنان که در بحث دیدن، برخی می‌گویند «ما آلبالو را می‌بینیم، پس می‌افتیم»؛ سردی آلبالو از طریق نگاه کردن به انسان وارد می‌شود.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo