< فهرست دروس

درس آیات الأبدان استاد رسول باقری‌اصفهانی

1401/10/24

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: آیات الأبدان در قرآن/تشخیص جنسیت جنین /

 

بحث ما در رابطه با شرح و بررسی سوره آیه 49 سوره مبارکه شوری بود:
﴿لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۚ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ﴾

این قسمت از آیه مدنظر ما بود: ﴿يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ﴾
اگر کسی از اسباب و عللی که خداوند در نظام تکوین قرار داده، پیروی کند و مو به مو به دستورات در نظام تشریع عمل کند، به عنوان مثال اهل دعا و انابه باشد، می‌تواند پسردار، دختردار یا صاحب هر دو با هم شود.

در رابطه با عوامل پسردار شدن و به تبع، دختردار شدن در جلسات گذشته مطالبی را از روایات و کتاب قانون حکیم بوعلی بیان کردیم.

امروز قصد داریم راجع به نشانه‌هایی که فرد می‌تواند تشخیص دهد زن باردار، پسر در شکم دارد یا دختر، بحث کنیم. سوال این است چگونه جنسیت جنین زن باردار را تشخیص دهیم؟

حکیم بوعلی نشانه‌هایی برای تشخیص جنسیت جنین ذکر کرده است:

زنی که بار شکمش جنس زمخت است، یعنی پسر بچه است، در قیاس با زنی که جنس لطیف را در بردارد، رنگ و رویش خوب و زیباتر،‌ پرتحرک و سبک‌خیزتر، پوست بدنش صاف‌تر، اشتهای خوراکش بیشتر و پیامدهای بارداری در او سبک‌تر است. در طرف راستش احساس سنگینی می‌کند؛ زیرا اکثراً جنین نر از تخمه‌ای مایه می‌گیرد که به طرف راست زهدان ریخته است. و هر گاه جنین شروع به حرکت کرد، از طرف راست زهدان حرکت می‌کند.
هنگامی که برای اولین بار حجم پستان زنی که جنین نر در شکم دارد افزوده می‌شود و تغییر رنگ می‌دهد و بویژه نُک پستان رنگ عوض می‌کند، این تغییرات از پستان راست شروع می‌شود. شیر در وهله‌ی اول به پستان طرف راست می‌رسد و شیر ابتدا در پستان راست می‌تراود. نُک پستان زنی که بارش جنین نر است بیشتر به سرخ‌رنگی می‌زند نه به سیاه‌رنگی.
اگر زن جنین نر در شکم دارد، شیرش را آزمایش کنیم گواهی می‌دهد. زن که جنین نر در شکم دارد اگر شیر پستانش را بر قطعه آینه‌ای بدوشد و در آفتاب نگاه کند، گویی قطره‌ی جیوه یا دانه مروارید است که می‌درخشد، گیر نمی‌کند و به راحتی فرود می‌آید.
زنی که جنین داخل شکمش پسر باشد، رگ‌های پایش به سرخی تمایل دارند نه به سیاهی و نبض دست راستش پرتر و پیاپی‌تر از نبض دست چپ است.
گویند اگر زن باردار در حالی که ایستاده است و می‌خواهد راه برود، اول پای راست را حرکت داد نشان آن است که بچه نرینه است، و این مسأله به تجربه رسیده است. هر گاه می‌خواهد برخیزد بر دست راست تکیه می‌دهد و برمی‌خیزد.
چشم راست زنی که جنینش پسر است از چشم چپش سبک‌تر حرکت می‌کند و سریع‌تر می‌گردد.
جنین نر بعد از سه ماه در زهدان می‌جنبد در حالی که جنین مادینه پس از چهار ماه در زهدان به حرکت در می‌آید.
گویند آزمایش دیگری هست که می‌توان جنین نرینه را از جنین مادینه بخوبی تشخیص داد؛ و آن اینکه یک مثقال زراوند ساییده و گردمانند شود و با عسل بِسِرشَد و کمی پشم سبز رنگ بدان بیالایند و ناشتا در فرج زن گذارند و تا نیم روز بیرون نیاورند؛ اگر آب دهان مزه‌ی شیرین داد، جنین پسر است و اگر احساس تلخ مزگی در دهان داشت جنین دختر خانم است و اگر آب دهان هیچ تغییری نکرد، معلوم می‌شود که زن باردار نیست.
نمی‌توانم این آزمایش را صددرصد صحیح بدانم و باید بیشتر آزموده شود و بیشتر در این باره پژوهش کرد و سبب را دانست. بویژه در اینکه چگونه و چرا دلیل بر وجود جنین نر یا ماده دارد؟ و چگونه و چرا بر ضد این حالات دلیل بر نبودن جنین در شکم است؟
آنچه در حال وجود جنین نر در شکم مادر آشکار است، پیدایش قرحه‌ی زیاد در ساق پای مادر است و ساق پای مادر به ورم‌های زیادی گرفتاد می‌شود.
احتمال می‌رود زنی که جنین نرینه در شکم داشته باشد اما جنین ناتوان و کم‌مایه باشد، پی‌آمدهای بارداری‌ ـ در قیاس با زنی که جنین مادینه‌ی سالم و نیرومند در شکم دارد ـ بدتر و شدیدتر بر او روی می‌آورند.
خونریزی زایچگی (نفاس) در مادری که پسر زاییده است، در بیست و پنج تا سی روز است و مادر پاک می‌شود، اما خونریزی زایچگی در مادری که دختر آورده است، از سی و پنج روز تا چهل روز دوام می‌یابد و این حالت اکثراً درست است.
یکی دیگر از آزمایشاتی که گویا اطباء از آن نتیجه گرفته‌اند و من هم شنیده‌ام این است که زن باردار شیر بر آب بدوشد، اگر شیر شناور بر آب ماند و زیر آب نرفت، جنین پسر است و اگر شیر که از پستان زن باردار بر آب دوشیده شود و شناور نماند و ته‌رو باشد جنین دختر است.[1]

این نشانه‌هایی است که حکیم بوعلی برای تعیین جنسیت جنین ذکر کرده است. قرائن روایی بر این مطلب ذکر کردیم که اگر جنین مرد قوی‌تر، پرشتاب‌تر و میزان آن بیشتر باشد و به عبارتی غلبه داشته باشد و در سمت راست رحم زن قرار گیرد، جنین پسر می‌شود. اگر برعکس باشد یعنی نطفه زن قوی‌تر و رحمش گرم باشد و آمادگی بیشتری داشته باشد، دختر می‌زاید. اما شرط مشترک هر دو براساس روایات این بود که زن و مرد بایستی هنگام آمیزش در آرامش به سر ببرند، قلب آرام و بدن غیر مضطربی داشته باشند. اگر قلب ناآرام و اندام مضطرب داشته باشند، نطفه شبیه عمّه‌ها، عموها و یا خاله‌ها و دایی‌ها می‌شود.

زراوند یک نوع گیاه است.

جنسیت جنین بعد از زایمان مشخص می‌شود اما علت اینکه حکیم بوعلی پاکی از نفاس را به عنوان نشانه ذکر می‌کند، بیانِ اتفاق و خصوصیت اضافه‌ برای مادری است که پسر زاییده است. اینجا دیگر علامت و نشانه تعیین جنسیت پسر نیست.

 


[1] قانون بوعلی سینا، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، ج5، ص310.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo