< فهرست دروس

درس آیات الأبدان استاد رسول باقری‌اصفهانی

1401/10/12

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: آیات الأبدان در قرآن/ادامه بحث علل نازایی /

 

بحث ما در رابطه با آیه شریفه ﴿وَيَجْعَلُ مَنْ يَشَاءُ عَقِيمًا﴾[1] بود و نکاتی را از روایات اهل بیت (ع) و کتاب قانون بوعلی بیان کردیم و گفتیم این گونه نیست که بنای خداوند بر این باشد زنی تا آخر عمر و برای همیشه نازا بماند. ممکن است یک حکمت، امتحان آن فرد برای یک مدت زمان موقت باشد اما بعد از اینکه از امتحان الهی مردود یا سربلند بیرون آمد، خداوند زمینه‌ی بچه‌دار شدنش را فراهم می‌کند. این زمینه‌ها از طریق دعا کردن، خوردن برخی غذاها و داروها، مصرف بعضی دم‌نوش‌ها، انجام یکسری اقدامات عملی و اعمال یداوی یا بکارگیری برخی آبزن‌ها برای حل این مشکل،‌ صورت می‌گیرد.

اشاره کردیم که خداوند متعال جعل کرده و برخی از زنان را نازا قرار داده است و این وابسته به علل و اسبابی است. وجود برخی علل و اسباب موجب نازایی می‌شود و وجود برخی علل و اسباب هم موجب درمان نازایی است. پس خداوند علت نازایی و هم درمان آن را جعل کرده یعنی تکوینا قرار داده است.

یکی از نکاتی که رعایت آن موجب زایش و عدم رعایت آن موجب نازایی می‌شود، آداب آمیزش است که در روایات اهل بیت (ع) ذکر شده است. در کتاب حکیم بوعلی هم به آن اشاره شده است منتها ایشان این بحث‌ها را با جزئیات بیان کرده است. از این جهت ما از خواندن متن آن معذوریم و عزیزان می‌توانند به کتاب قانون مراجعه کنند.

حضرت امام رضا (ع) فرمودند:

«وَ لَا تُجَامِعِ امْرَأَةً حَتَّى تُلَاعِبَهَا وَ تَغْمِزَ ثَدْيَيْهَا فَإِنَّكَ إِنْ فَعَلْتَ اجْتَمَعَ مَاؤُهَا وَ مَاؤُكَ فَكَانَ مِنْهَا الْحَمْلُ‌ وَ اشْتَهَتْ مِنْكَ مِثْلَ الَّذِي تَشْتَهِيهِ مِنْهَا وَ ظَهَرَ ذَلِكَ فِي عَيْنَيْهَا»[2]
و با همسر خود تا بازی و شوخی نکرده‌ای هرگز آمیزش نکن و پستان‌هایش را به آرامی ماساژ بده؛ اگر این کار را انجام دادی، آب خودت و آب او جمع می‌شود؛ از طریق رعایت این نکته است که حمل صورت می‌گیرد و در این هنگام همسرت همچون تو از آمیزش لذت خواهد برد و آن‌چنان که احساس لذت تو را برخوردار می‌سازد او را نیز بهره‌مند خواهد ساخت.

امروز به این فکر می‌کردم که آیا امام (ع) کلمه‌ی «غَمز» را برای تحریک شدن و بوجود آمدن هورمون زنانه پروژسترون بکار برده است؟ هورمون زنان پروژسترون و هورمون مردان تستوسترون است. این قابل قبول است که ماساژ قسمت‌های خاصی موجب تحریک یک غده و ترشح هورمون خاصی می‌شود. زیرا خود امام (ع) باب آن را باز کرده و مطالبی که لازم بوده را مطرح کرده است.

از طریق نگاه کردن به چشم‌های زن می‌توان فهمید که ارگاسم صورت گرفته است. این نشانه را حکیم بوعلی در کتاب قانون نیز آورده است که به نظر می‌رسد ایشان به روایات اهل بیت (ع) توجه کرده است. بسیاری از مطالب کتاب بوعلی ناظر به روایات اهل بیت (ع) است.

جناب آقای دکتر دریایی مطلبی ذیل این جمله امام (ع) آورده‌اند:

«طبیعت زن به ‌گونه‌ای است که دیرتر از مرد به اوج لذت یعنی ارگاسم جنسی می‌رسد. از همین رو است که امام (ع) می‌فرماید: ابتدا آمیزش را صرف شوخی و مداعبه و ملاعبه کن تا زن آمادگی جسمی و روانی پیدا نموده، هورمون‌های جنسی در اندام تناسلی او تمرکز یابد و با شور و حرارت جنسی بیشتری تمایل به ایفای آن نماید. نشانه‌های آمادگی جنسی زن عبارت اند از سرخی گونه‌ها و چشم‌ها و ریزش اشک از گوشه چشم و تغییرات در نگاه او، نفس و ضربان قلب شدید می‌گردد و ترشحات لزج مهبل نشانه آمادگی جنسی زن است. آمیزش بدون آمادگی زن میل غریزی زن را اشباع نمی‌کند و لذت را ناتمام می‌گذارد و در پی این تسامح، حلاوت زناشویی از بین رفته علاوه بر این، جنینی که از تخمک و اسپرم غیر آماده در رحم فراهم آید، در رشد و تربیت نامستعد شده کودک کاملی بوجود نخواهد آمد یا کودک کاملی نخواهد بود. از نظر روان‌شناسی جذب و انجذاب مرد و زن و میل و اشتیاق جنسی میان زن و مرد شور و عشق فرزندی را رقم می‌زند که در امور ساختاری او، ایجاد تحرک و جنبش می‌کند. در حقیقت این پدیده محصول اراده پروردگاری است که به نحوی در هستی جلوه‌گری می‌نماید و در چهارچوب میل غریزی و تمایل جنسی شکل می‌گیرد. در صورتی که میل یکی از دو سوی این معادله (یعنی زن یا مرد) نقصان پذیرد، فرد به لحاظ روحی، روانی و بدنی دچار کاستی جسمی و شخصیتی خواهد بود. سیستم مشترک عصبی هورمونی موجبات هیجان و تحریک جنسی را در وجود زن فراهم می‌سازد با این تفاوت که مرکز هیجان در اندام زن، ثابت نیست. در برخی از زنان اعضای تناسلی عهده‌دار این مهم حیاتی است و در بعضی پستان‌ها، زبان، پلک چشم، نرمه گوش، لب‌ها، دهان و موی، ولی در این میان، پستان‌ها از نقش و حساسیت مهم‌تری برخوردارند. زیرا دستگاه نعوظ (تحریک و ایستایی آلت جنسی) در برخی از زنان به پستان‌ها ارتباط پیدا می‌کند. امام (ع) فیزیولوژی جنسی زنان را با ایجاز و اختصار و در عین حال در کمال شیوایی لفظی و معنوی تبیین می‌سازد.»[3]

تتمه‌ای از مطالبی که حکیم بوعلی مطرح کرد، باقی ماند. در رابطه با نشانه‌های نازایی و زائو بودن زن چنین گفته است:

درباره نازا بودن زن نشانی‌های متعددی ذکر شده است که معلوم نیست صددرصد صحیح باشند. ما هم در این زمینه خود را داور قرار نداده‌ایم. نشانی‌های ذکر شده برای نشان دادن نازایی زن و باروری زن از قرار زیرند:

 

اگر زن و مرد از بچه‌دار نشدن گلایه دارند و می‌خواهند بدانند که تقصیر از شوهر است یا از زن، تخم هر دو را در آب انداز! تخم کدامین از آن‌ها بر آب شناور ماند، تقصیر از او است.

توضیح: تخم زن و مرد را در تشت آبی قرار دهند، هر کدام که فرو رفت یا جذب آب شد، نشانه قوت آن است. اما هر کدام که روی آب شناور ماند، نقص از ناحیه اوست.

 

بول شوهر و بول زن را هر دو بر ساقه‌ی اصلی کاهو بریز کدام بول زود خشک شد، تقصیر از او است.[4]

توضیح: هر ادراری که زودتر خشک شد، معلوم می‌شود مشکل از ناحیه اوست.

 

هفت دانه گندم، هفت دانه جو و هفت عدد باقلی را در ظرفی سفالین، بریز و زن یا مرد بر آن بشاشند و دانه‌ها مدت هفت روز با بول بمانند، اگر جوانه زدند تقصیر از دارنده‌ی بول نیست.

توضیح: جوانه زدن نشانه‌ی خوبی است و در صورتی که جوانه نزد، مشکل از صاحب ادرار است.

 

«چیزهای دیگری نیز گفته شده است که راه پذیرفتن آن‌ها دورتر است و کاملا با علم و عقل سازگار نیستند. اما چیز دیگری را شنیده‌ام که به عقیده‌ام بهتر از نشانی‌های دیگر تقصیر کار در بچه نیاوردن را دست نشان می‌کند؛ که گویند:‌ به وسیله‌ی قیف، بخور خوشبویی را به زهدان زن بدمند. اگر بوی بخور را در دهان و سوراخ بینی‌هایش احساس کرد، تقصیر از زن نیست. و گویند: زن سیر را شیاف ماننده در زهدان داخل کند و منتظر بماند، اگر مزه و بوی سیر به بالا سرایت کرد تقصیر از زن نیست. و اگر مزه و بوی سیر یا بوی بخور را احساس نکرد، حتماً در زهدان راه‌بندان و خلط‌های بدجنس هستند که مانع از بارداری زن می‌شوند. اکثراً باید سد و راه‌بندانی در راه باردار شدن باشد، و اگر راه‌بندانی نباشد و باز زن باردار نمی‌شود باید حالت را بیشتر بررسی کرد شاید سببی دیگر از سبب‌های نازایی پا در میان گذاشته باشد و مانع دیگری در راه باردار شدن قرار داشته باشد.»[5]

توضیح: بخور کندر، عود، عنبر یا اسفند را با وسیله‌ای به رحم زن بدمند. اگر زن آن را در در دهان و بینی‌اش احساس کرد، نازا نیست. این از جمله‌ نشانه‌های ولود بودن هم بود. اگر کسی بخواهد بداند دختر یا زنی را که می‌گیرد، بچه‌دار می‌شود یا خیر، می‌تواند از همین روش بخور که جناب حکیم بلدی مطرح کرد، استفاده کند. احساس بوی بخور در دهان و بینی زن، نشان‌دهنده این است که مجاری رگ‌های رحم باز است و هیچ گونه انسدادی وجود ندارد.


ممکن است به رحم زن بخور بدهند و راه بندانی نباشد اما باز باردار نشود. در این صورت باید بیشتر بررسی کرد شاید علت دیگری وجود داشته باشد مانند ترسو بودن زن که موجب سقط می‌شود، ممکن است هیجان زیادی داشته باشد و با شنیدن هر خبری از جایش بپرد یا مثلا زن بعد از آمیزش مکث نمی‌کند و زود بلند می‌شود.

 

«هر زنی که از حیض پاک می‌شود و دهانه‌ی زهدانش همچنان تر است، از آن زن‌ها است که جنین از شکمش بلغزد.»

توضیح: اگر زن بعد از عادت ماهانه ترشحات زیادی داشته باشد، نشانه ضعف، سردی و غلبه بلغم رحم اوست.

 

«ـ چگونه تخم خوب و درست و بارآور را تشخیص دهیم و آوندها و ابزارهای سالم را از ناسالم بشناسیم؟
ـ ما راجع به چگونگی مزاج مرد و زن قبلا چیزهایی ذکر کردیم که از آن‌ها می‌توانی به نوع مزاج زن یا مرد از راه معاینه‌ی تخم پی ببری. مثلا تخمه‌ی آب پشت غلیظ است، رقیق و آبکی است، در لمس گرم است، در لمس سرد احساس می‌شود، که از همه‌ی این‌ها می‌توان حالت مزاج دارنده‌ی تخمه و آوندهای تخمه را ـ زن یا مرد‌ ـ شناخت. علاوه بر این‌ها، اینکه: موی زهار کم یا زیاد است؟ رنگ تخمه چگونه است و چه بویی می‌دهد؟ همه گواه بر مزاج دارنده‌ی تخمه‌اند. سرعت و کندی نبض، رنگ بول در شیشه‌ی آزمایش و اینکه آیا پررنگ است یا کم‌رنگ؟ می‌توان نشانی‌هایی کسب کرد. از معاینه و لمس بدن زن یا مرد ممکن است نشانی‌هایی از حالت آب پشت را به دست آورد.
اگر آب پشت رطوبی است یا به خشکی گراییده است، می‌توانی از اندازه و قوام منی حقایقی را دریابی، آیا کم و غلیظ پرمایه است و تمایل به خشکی دارد و یا در اندازه زیاد و کم‌مایه است و تخمه‌ی مرطوب حساب می‌شود؟»[6]

توضیح: قبلا بیان کردیم می‌توان از طریق ادرار، مدفوع، رنگ چهره و نبض به مزاج زن و مرد پی برد. یکی دیگر از طرق تشخیص، آب مرد و زن است.

 

آیا آزمایش ادرار محصول تمدن غرب است یا جناب بوعلی؟ ایشان هزار سال پیش از طریق ادرار آزمایش می‌کرد و سیصد سال کتاب قانون در غرب تدریس می‌شد،‌ بعد می‌گویند آخوندها برای ما کاری نکردند. حکیم بوعلی و شیخ بهایی آخوند بودند. روز معماری به نام یک حکیم روحانی، شیخ بهایی نام‌گذاری شده است و روز نجوم، روزی است که منتسب به خواجه نصیر طوسی است که یک روحانی بود. حکیم بوعلی نیز قبل از اینکه طبیب باشد، حکیم بود و الهیات نوشته‌ است.

اگر رنگ ادرار مانند پر کاه بود، معلوم می‌شود معده نفاخ و دستگاه گوارش سرد است. زرد پررنگ نشانه طبیعی بودن ادرار است.

«آب پشت درست و صحیح، سفید رنگ و لزج است، می‌درخشد، مگس بر آن می‌نشیند و از آن تغذیه می‌کند، بویش بوی شکوفه‌های تازه شکفته‌ی خرما یا بوی یاسمین است.»[7]

توضیح: حکیم بوعلی یکی از منابع تولید آب مرد و زن را کمر می‌داند. در حالی که به تعبیر قرآن، ﴿يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ﴾[8] ، آب زن بین دو سینه‌ی او و آب مرد در صلب اوست. اما جناب بوعلی مطرح می‌کند که یکی از منابع تولید آب زن نیز کمر است به همین علت همه‌ی روایاتی که در مورد ازدیاد آب آمده شامل مرد و هم زن می‌شود. به عنوان مثال زیاد خوردن پیاز، بادمجان سرخ کرده در روغن زیتون، زیتون و روغن زیتون آب را زیاد می‌کند که شامل آب زن و آب مرد می‌شود. گوشت و نخود، نخود و سویق نخود کمر را تقویت می‌کنند که برای زن و هم مرد مفید است.

در روایت آمده مداومت بر خوردن سداب، آب کمر را کدر می‌کند.

«چنانکه قبلا یاد گرفته‌ای می‌توانی از لمس کردن و از رنگ خون ـ که آیا مایل به زرد یا سیاه یا زرد مایل به سیاه یا مایل به سپید است ـ گرم مزاجی و سرد مزاجی زن را معلوم کنی. موی زهار نیز یکی از گواهان صادق است.
از بیشی و آبکی بودن خون حیض مزاج رطوبی آن معلوم است و از پرمایگی و کمی‌اش خشک مزاجی آن آشکار می‌شود.
چشم رنگ عوض کرده و مایل به زرد و سیاهی و چشم آماسیده دو شاهد دیگر بر چگونگی وضع خون حیضند.
بقراط می‌فرماید: «حال زهدان را از چشم زن بجوی».


هر زنی که از حیض پاک شد ولی دهانه‌ی زهدانش نخشکید و همچنان رطوبی بود، باردار نمی‌شود. همچنین بلای نازایی که از چاقی، لاغری، پیه زیاد، کوتاهی ذَکَر، کوتاهی رگ پوست ذکر، کجی ذکر، برگشتگی زهدان باشد و نیز چگونگی حال ریزش منی از مرد و زن را همگی باید از راه آزمایش عملی بدست ‌آورد.»[9]

توضیح: این نکات باید در کلاس‌های پیش از ازدواج آموزش داده شود.

 

«اگر بر فرج زن ماده‌ی پیهی (ثرب) بیش از حد طبیعی باشد، راه ورود ذکر و آب پشتِ ذکر تنگ می‌شود، شاخک‌های زهدان کوتاه می‌شوند، شکم برجسته دارند و در هر حرکتی که می‌کنند شکمشان می‌لرزد، و از کمترین بویی آزار می‌بینند.»[10]

در ادامه به این نکته اشاره شده که ممکن است رحم سر جای خودش نباشد و افتادگی رحم صورت گیرد:

«زنی که زهدانش از جای طبیعی منحرف شده باشد، این انحراف را در فرج احساس می‌کند. اگر دهانه‌ی زهدان درست در مقابل در ورودی قرار نگرفته باشد، معلوم است از جای خود تکان خورده است.


زنی که زهدانش منحرف شده و زنی که زهدانش برگشته است، در هنگام جماع احساس درد می‌کند.»[11]

توضیح: در صورتی که رحم سر جای خودش نباشد، باید آن را جا بیندازند. برای افتادگی رحم، دو پا را باز کرده و کف پا را زیر ناف قرار بدهند و مقداری تکان دهند به گونه‌ای که فرد احساس کند رحم سر جای خودش رفت.

 

ان شاء الله جلسه بعد راجع به اینکه چگونه دختر یا پسردار، دوقلو یا سه قلودار شویم یا جنسیت جنین را کشف کنیم، بحث خواهیم کرد.

 


[3] رساله ذهبیه، دکتر دریایی، محمد، ص66.
[4] قانون بوعلی سینا، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، ج5، ص301.
[5] قانون بوعلی سینا، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، ج5، ص302.
[6] قانون بوعلی سینا، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، ج5، ص302.
[7] قانون بوعلی سینا، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، ج5، ص302.
[9] قانون بوعلی سینا، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، ج5، ص303.
[10] قانون بوعلی سینا، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، ج5، ص303.
[11] قانون بوعلی سینا، ترجمه عبدالرحمن شرفکندی، ج5، ص303.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo