< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد اشرفی

96/06/07

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: لقاح مصنوعى «حکم تکلیفی ادخال نطفه مرد اجنبی در رحم زن اجنبیّه بدون مقاربت به جهت استیلاد»

مقدمه: لقاح مصنوعى عبارت است از: داخل كردن منى مرد بوسيله آلات پزشكى یا غیر آن در رحم زن از غیر طریق معمول، علم پزشكى توانسته بوسيله لقاح مصنوعى در تولّد طفل كمك نمايد و نواقص و موانع تولید نسل را كه گاه در اثر بيمارى و يا ضعف اعصاب در اسپرم شوهران است، یا ضعفی را که در رشد و انعقاد نطفه در رحم زنان است، برطرف سازد به این صورت که تخمک و اسپرم را در خارج رحم پرورش داده سپس به رحم زن منتقل کند یا نطفه مرد را بوسیله آلات پزشکی خارج رحم و بدون مقاربت اصطلاحی پرورش داده سپس داخل در رحم زن کند حال سوال این است که آيا حامله شدن زن بايد با مباشرت و از طريق مقاربت اصطلاحى باشد، يا از طريق لقاح مصنوعى نيز جائز است؟ بدين معنى كه نطفه مرد به طريقى غير از مقاربت و با روشهاى پزشكى یا حتی غیر روش پزشکی در رحم زن قرار ‌گرفته، حمل منعقد ‌شود.

مساله لقاح مصنوعى را در دو مقام بررسی می کنیم:

مقام اول: از منظر حكم تكليفى است یعنی بررسی جواز یا عدم جواز لقاح مصنوعی.

مقام دوم: از منظر حكم وضعى است نسبت به طفل متولّد از این طریق، كه این طفل از طرف مادر ملحق به مادر طبيعى اوست که از او متولد شده ولس اط طرف پدر آیا ملحق به شوهر این زن است یا این که ملحق به صاحب نطفه یعنی مرد اجنبی است؟ آیا آثار و احکام فرزند که از جمله آن توارث و محرمیت فرزند نسبت به والدین باشد بر چنین فرزندی جاری است یا خیر؟

اما مقام اول: بررسی حکم تکلیفی:تحریر محل نزاع: لقاح مصنوعی به دو صورت متصّور است:

تارة تخمک زن و اسپرم همسر شرعی او را می گیرند و در خارج رحم در دستگاه پرورش داده مجدّد به رحم زن بر می گردانند و این مورد در جایی استفاده می شود که یا رحم زن قابلیت پرورش و جذب تخمک همسرش را ندارد یا اسپرم همسر او قابلیت تکوّن فرزند را ابتداءاً ندارد مگر این که در خارج رحم تقویت و پرورش داده شود سپس به رحم منتقل شود که با این کار در تکوّن مراحل بارداری به زن کمک می شود.

و اخری تخمک زن را با اسپرم مرد اجنبی در خارج رحم پرورش داده سپس داخل در رحم زن اجنبیه می کنند، و این مورد در

جایی استفاده می شود که اسپرم همسر این زن به هیچ عنوان قابلیت تکوّن فرزند را ندارد از این جهت برای حاملگی زن از اسپرم مرد اجنبی استفاده می شود و بحث فعلی ما در این صورت اخیر از لقاح مصنوعى است یعنی استفاده از منی غیر زوج برای استیلاد زن، سوال این است که آیا شرعاً جائز است زنی از منی غیر زوج خود برای استیلاد و حاملگی خود استفاده کند یا خیر؟

این مساله نزد پزشکان کشورهای اروپایی امری متعارف است و با کمال أسف بدون بررسی از حکم شرعی، مورد تصدیق و امضاء غربی ها قرار گرفته است و معلوم نیست که از علماء اهل کتاب آیا کسی آن را تجویز کرده است یا خیر؟

فعلا بحث ما در حکم مساله لو خلی و طبعه است یعنی نفس عمل با قطع نظر از صُور و فروضی که در مساله متصوّر است که بحث مستقلی را می طلبد چرا که تلقیح تارة بواسطه خود زن یا شوهر زن انجام می گیرد که در این صورت مستلزم نگاه و لمس حرام نیست و اخری بوسیله مرد اجنبی یا زن دیگری انجام می گیرد و در هر دو صورت تارة زن دارای همسر است و اخری همسر ندارد، تارة منی از مردی است که محارم زن است و نسبت نسبی و سببی با زن داشته و ازدواج با او حرام است و اخری منی از غیر محارم است، تارة زن از همسر خود جدا شده و در عده طلاق است به طوری که همسر او حق رجوع دارد و اخری مطلّقه به طلاق بائن است.[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12]

برخی از فضلای معاصر به صورت قطعی گفته اند استفاده زن از منی غیر شوهر برای استیلاد بالاجماع مطلقاً جائز نیست خواه ادخال منی در رحم زن توسط مرد نامحرم یا زن دیگر مثل طبیب باشد خواه توسط خود زن و بدون نظر و لمس حرام صورت گیرد در تمام این صور از مذاق شرع مقدس استفاده نموده اند که چنین کاری مطلقا ممنوع است و برای عدم جواز به آیات و روایات متعددی تمسک نموده اند که به برخی از آن ها اشاره می شود:

الآیه الاولی: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ...[13]

محل شاهد: قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ.

کیفیت استدلال: در آیه شریفه امر شده به حفظ فرج و مقید به حفظ خاصی نشده است یعنی به طور مطلق امر شده به حفظ نمودن فرج از هر نوع تمتع و استفاده در غیر ارتباط با همسر «وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ ...إِلاَّ لِبُعُولَتِهِن».

اگر چه ابتداءاً به نظر می آید که مراد از حفظ فرج حفظ از تمتعات جنسی نسبت به غیر همسر است ولی آیه شریفه اطلاق دارد و همچنان که اگر گفته شود دین خود را حفظ کنید مراد تمام امور مرتبط به دین است و یا اگر گفته شود زبان خود را حفظ کنید مراد حفاظت از هر امر شنیع و زشت مرتبط با زبان است، در ما نحن فیه نیز مراد، حفظ و مراقبت از هر عملی است که منافات با عفت زن داشته و موجب شین و ننگ از برای زن باشد خواه حفظ فرج از امور جنسی باشد خواه از امور دیگر و از طرفی از نظر عرف و عقلاء بلا اشکال لقاح مصنوعی از منی اجنبی برای استیلاد زن موجب شناعت و ننگ از برای زن است. توضیح بیشتر ان شاء الله در جلسات بعد خواهد آمد.

 


[2] فتاوای برخی از مراجع عظام:امام خمینی ره: مساله: وارد نمودن منى مرد اجنبى به رحم زن اجنبى جايز نيست، چه با اجازۀ زن باشد يا بدون اجازه، و چه شوهر داشته باشد يا نداشته باشد، و چه با اجازۀ شوهر باشد يا بدون اجازه. استفتاء از آیت الله فاضل: سؤال 2106: اجاره دادن يا اجاره كردن رحم زن، براى تلقيح نطفه مرد اجنبى، چه حكمى دارد؟جواب: اجاره صحيح نيست و تلقيح نطفه مرد در رحم زن اجنبيه، شرعا جايز نيست.آیت الله وحید: «احكام تلقيح» ‌مسأله 2898- جايز نيست نطفۀ مرد اجنبى را به زنى تلقيح نمايند- چه عمل تلقيح به وسيلۀ اجنبى انجام شود و يا به وسيلۀ شوهر زن- و عمل تلقيح، در فرض مذكور هر چند حرام است، ولى زنا نيست، و اگر زن تلقيح شده بچه‌دار گردد آن بچه فرزند صاحب نطفه است و تمام احكام اولاد بر او جارى است، و زنى هم كه به وسيلۀ تلقيح بچه‌دار شده مادر آن بچه است و احكام اولاد بر او جارى است.مسأله 2899: .گرفتن نطفه مردى و گذاشتن آن در رحم مصنوعى و پرورش آن به منظور توليد فرزند جايز است، مگر اين كه متوقف بر انجام كار حرامى باشد كه ارتكاب آن كار حرام است.و چنانچه از اين راه بچه‌اى به وجود بيايد، اگر تخمك زن نباشد، آن بچه فرزند صاحب نطفه است و احكام پدر و فرزند بر آن دو جارى مى‌شود، ولى مادر ندارد، و در صورتى كه تخمك زن هم باشد، آن زن هم مادر اوست
[4] آیت الله مکارم شیرازی در جواب از استفتاء: سؤال 1534: بعضى از مؤمنين و مؤمنات كه براى اولاددار شدن به مراكز نابارورى مراجعه مى‌كنند و از حيث نطفه نقايصى دارند، آيا مى‌توانند از نطفه‌هايى كه در بانك نطفه نگهدارى مى‌شود در لقاح مصنوعى با منى خود آنها ممزوج و شرايط لقاح را فراهم و با دستگاه در رحم همسران آنها قرار دهند يا خير؟ در صورتى كه به طور كلّى در منى آنها اسپرم و تخمك وجود نداشته باشد آيا مى‌توانند از اسپرمها و تخمكهاى مجهول الهويه موجود در بانك نطفه استفاده نمايند و چنانچه در دو فرض فوق فرزندى به وجود آيد ولد متعلّق به چه كسى خواهد بود؟ جواب: .استفاده از نطفه بيگانه براى صاحب فرزند شدن جايز نيست و تولّد فرزند بايد مستند به ازدواج صحيح شرعى باشد ولى اگر چنين عملى انجام شود، فرزند متعلّق به صاحبان نطفه است و نسبت به مادرى كه در رحم او كشت شده نيز محرم مى‌باشد، بى‌آن كه از او ارث ببرد
[5] رساله استفتاءات، (منتظرى)، ج‌3، ص341‌.
[6] استفتاء از مرحوم منتظری ره: «سؤال 3647» اگر زوج فاقد نطفه بوده و زوجه سالم باشد؛ آيا صحيح است كه از زن و شوهر ديگرى اسپرم و تخمك گرفته شود و پس از لقاح در آزمايشگاه، جنين حاصله به رحم زن اول انتقال يابد؟ و حكم فرزند به وجود آمده چيست؟ آيا حلال زاده است؟ جواب: قرار دادن جنين حاصله در رحم زن شوهردار محل اشكال است و بر فرض وقوع، فرزند حلال زاده است، ولى فرزند مرد و زن صاحب نطفه بوده و فرزند زن صاحب رحم و شوهرش نيست و نسبت به محرميّت با آن دو احتياط رعايت شود.
[8] مسأله 2900: تلقيح نطفه شوهر به زن او به وسيلۀ خود شوهر جايز است، و به وسيلۀ غير شوهر در صورتى كه متوقف بر انجام كار حرامى باشد، ارتكاب آن كار حرام است، و بچه‌اى كه به تلقيح به وجود مى‌آيد احكام اولاد بر او مترتب است.
[9] استفتاءات جديد (تبريزى)، ج‌1، ص410‌.
[10] استفتاء از آیت الله تبریزی: زنى چون بچه‌دار نمى‌شد، از مرد بيگانه نطفه گرفته و بچه‌دار شده، آيا بچه از زن و شوهرش ارث مى‌برد؟ جواب: جايز نيست نطفه مرد اجنبى در رحم زن اجنبيّه قرار گيرد، ولى اگر اين كار انجام شد، اين زنى كه نطفۀ غير در رحم او واقع شده است، مادر بچه است؛ و لكن شوهر زن، پدر اين بچه نيست، و اين بچه از اين شوهر ارث نمى‌برد و پدر اين بچه صاحب نطفه است، و الله العالم.
[11] جامع الأحكام (صافى)، ج‌2، ص53‌.
[12] استفتاء از آیت الله صافی: سوال: زنى از شوهر خود بچه‌دار نمى‌شود، آيا جايز است نطفه مرد ديگرى غير از شوهر بوسيلۀ دستگاه در رحم او قرار داده شود و بدين وسيله حامله گردد، و اگر جايز است، آيا تمام احكام مادرى و فرزندى مانند محرميّت‌ ‌وارث و ... جارى مى‌گردد؟جواب: اگر مقصود انعقاد نطفه مرد اجنبى و زن اجنبيه است جائز نيست و اگر مقصود اين است كه نطفه زن و نطفه شوهرش پس از انعقاد به رحم زن ديگر منتقل نمايد در صورتى كه انجام اين عمل مستلزم فعل حرام نباشد حكم به جواز خصوصاً در صورتى كه رحم زن استعداد نگاهدارى جنين نداشته باشد بعيد نيست.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo