< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

99/11/29

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: غصب مالکیت دیگران

 

درمراسم حج اعلام شد که هیچ مشرکی حق شرکت در مراسم حج ومسجدالحرام را ندارد که عده ای ناله کردند که خرید وکسب ما دچار نقص شد چون مشرکان که نمی آیند تجارت ما از هم می پاشد وامتیازهای درزندگی ما که بسته به مشرکان بود دچار رکود می گردد وسرقفلی های ما از بین می رود.آیه23 توبه نازل شد:

﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا آبَاءَكُمْ وَإِخْوَانَكُمْ أَوْلِيَاءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَانِ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ﴾

﴿قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ﴾

آیا پدران وبرادران وزنان وعشیره تان واموالتان وتجارتان می ترسید کساد شود وخانه هان وهتل ها ومسافرخانه هاتان را بیشتر دوست دارید یا رسول خدا وخودخدا وجهاددرراه او را؟؟

بهانه آنان کساد ورکود در تجارت بود وباید این حق را با پیشرفت اسلام مقایسه کنید واین خسارت را به خاطر خدا تحمل کنید.

انسان دو مالکیت دارد:

1-مالکیت مالی ومادی

2-مالکیت امتیازی وحقی که مثل این حق تجارت است.

آیه می گوید احبّ ویعنی خودتون باید بگذرید وعظمت اسلام را ترجیح بدهید.

دیدگاه اصلی برای همه انسان ها این که هر چه شئون انسانی است مال او می باشد ومالکیت حقیقی برای او ایجاد می کند مثل مهریه که قیمت مهرالمثل جنبه معنوی دارد ومالکیت ذاتی نیست وشان خانواده همسر قدری است که ارزش آن را کم وزیاد می کند که مقایسه می کنند کفو هستند در شئون خانوادگی و درآمد که در مهرالمثل دخیل می شود وبه اسلام هم کاری ندارد ودر زندگی همه هست واین مالکیت معنوی است.

اصل مالکیت معنوی ملاک بوده است.

درجامعه سالم به مالکیت معنوی توجه می شود.

مالکیت معنوی حد وحدود معنوی دارد وتنظیم حد آن سخت است وعرفیت دارد ومیزان آن کارشناسی دقیق می خواهد وهمان طور که در تشخیص امول مادی خبره دارد دراینجاهم هست مثل حق تالیف وتکثیر یا اختراع وکشف شخصی را آیا می توان رونوشت وکپی برداشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ثبت اختراع و... برای این جهت ایجادشده است.

نماد کالاها واسم ها مثل دومینو ،مینو،میهن وپگاه و... که مالکیت معنوی است وکسی میتواند به نام این شرکت ها بفروشد مواد تولیدی خود را ولی باید حق مالکیت معنوی را بدهد وبدون جلب رضای نام ها نمی تواند این کار را بکند واین عرفیت دارد ودر هر حرفه ای به گونه ایست.

بحث غصب باید پیگیری شود در مالکیت معنوی و مادی

انتخابات حق مردم است ومالکیت اصلی انتخاب ریس جمهور وشورا ها از حقوق مردم است واگر کسی آن را از بین ببرد غصب می گردد ومالکیت معنوی در غصب هم جاریست.

غصب از آسیب های اجتماعی است که غصب مالکیت معنوی جایز نیست.

شیخ ره انصاری در اداره جامعه عدول مومنین را داخل می کند وروایاتی داریم که اصطفاهم الله وهرکس نمی تواند در معرض قرار گیرد واین حق را غصب کند وادعای اداره جامعه را بکند وباید کشف گردد که چه کسی میتواند چنین کاری را بکند وبعد مردم آن را انتخاب کنند.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo