< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

99/10/17

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: اخلاق در قرآن

 

﴿وَنَادَىٰ فِرْعَوْنُ فِي قَوْمِهِ قَالَ يَا قَوْمِ أَلَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَهَٰذِهِ الْأَنْهَارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي ۖ أَفَلَا تُبْصِرُونَ﴾

چشم گیر بودن اموال دنیا عقل آنان را زایل کرد که اعمال درست داشتن ودنبال آخرت بودن را از یاد بردند وچشمشان به دنیا دوخته شد.

هیاهو درست کرد وبا مظاهر خود چشم دیگران را پر کرد وبوق تبلیغاتی درست کرد.

﴿أَمْ أَنَا خَيْرٌ مِنْ هَٰذَا الَّذِي هُوَ مَهِينٌ وَلَا يَكَادُ يُبِينُ﴾

تیکه ای هم به موسی علیه السلام انداخت که او که نمی تواند حرف بزند (تقدیر الهی بود که هارون علیه السلام قدرت بیان بهتری داشت)

دشمنان مردم هم ظاهرمادیات را نشان می دهد تا عقل مردم از بین برود وتوجه به مسائل الهی نداشته باشند وتا مردم این گونه است اصلاح نمی شود وراه آن از بین بردن این مردمان است که مادیات را در چشم مردم بزرگ می کنند وباعث سبک مغزی می گردند که باید آنان را نابود کرد تا مردم عقل داشته باشند.

﴿فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ أَوْ جَاءَ مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ﴾

﴿فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ﴾

این موجب فسق می گردد

﴿فَلَمَّا آسَفُونَا انْتَقَمْنَا مِنْهُمْ فَأَغْرَقْنَاهُمْ أَجْمَعِينَ﴾

این انتقام خدا می آید،وتا نابود نشوند وغرق نشود درست نمی گردند

این مثال برای همه است که اگردنیا درچشمشان بزرگ شد نتیجه این می شود

﴿فَجَعَلْنَاهُمْ سَلَفًا وَمَثَلًا لِلْآخِرِينَ﴾

مثل شدند برای دیگران واین آیات برای این است که نمونه را ببینیم ومثل آنان نشویم.

مااکثرالعبر واقل الاعتبار

موارد عبرت زیاد است ولی عبرت گرفتن چقدر کم است.

سرخورده شدن تبعیت می آورد که یکیش این که چشم پر کن می گردد دنیا ومظاهر آن برا ی شخص واو سر خورده می گرده وتابع دیگرانی که دنیا دارند می شود.

نوعاً زن ها وقبلا مردها دستبند درست می کردند که در جاهلیت رسم وافتخار بود با دستبندی طلا تزیین می کردند که کم عقل ترین مردمان بودند.

که افتخار آنان به امور مادی بود.

وفرعون هم این مسیر را باز کرد ومسیر رشد وکمال را بر انان بست.

درشرق وغرب عالم چنین شده است .

هدف این نباید باشد واین کم عقلی است ونباید ظواهر چشم پرکن شود.

زهد شرف است که یعنی نباید چشم را پرکند وداشتن عیب نیست ولی افتخار نباید به این ها باشد.

کار ووظیفه ومسئولیت باید انجام گردد ولی نباید چشم به این ها دوخت وبلکه باید چشم به مکرمت ها دوخته شود.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo