درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدیفقیهیزدی
1400/12/26
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: أن الأحوط في الحائر الاقتصار على ما حول الضريح المبارك
العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج2، ص: 163
أن الأحوط في الحائر الاقتصار على ما حول الضريح المبارك
از باب احتیاط بله حرف اودرست است ولی مقدار صدق عند القبر را بسته به مقدار زائر باید به شمار آورد که در اوقات شلوغی که هرچقدرنزدیک قبر شویم عند به حساب می آید ومثلا بین الحرمین شرافت ذاتی اولیه دارد که می تواند عند القبر آن را به حساب آورد.
العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج2، ص: 163
12 مسألة إذا كان بعض بدن المصلي داخلا في أماكن التخيير و بعضه خارجا لا يجوز له التمام
نعم لا بأس بالوقوف منتهى أحدها إذا كان يتأخر حال الركوع و السجود بحيث يكون تمام بدنه داخلا حالهما
برای تمام خواند ن باید تمام بدنش داخل مکان تخییر باشد.
عمده قسمت نماز اگرداخل در حرم شود مانعی ندارد .
استاد:تمام بدن داخل حرم وایستاده داخل محوطه است ولی قسمتی خارج می شود ومهم صدق است که اگر عمده واکثریت او داخل در مسجد وحرم است کافی است ولو در برخی اجزاء خارج باشد.
العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج2، ص: 163
13 مسألة لا يلحق الصوم بالصلاة في التخيير المزبور
فلا يصح له الصوم فيها إلا إذا نوى الإقامة أو بقي مترددا ثلاثين يوما
برخی موارد نماز وروزه به هم نزدیک می شود اذاافطرت قصرت واذاقصرت افطرت ولی این همه گانی نیست ودلیل است که جایز وافضل است که نماز تمام بخواند ولی این دلیل نیست که عنوان وطنیت هم بشود وروزه را بگیرد مگر نیت 10روز اقامت کند یا 30روز مردد باشد .
اگر کسانی این جور ذکرکردن به محض ورود در مکه ومدینه به صورت خودکار بایدنماز را تمام بخواند وهرقسمت مکه ومدینه نماز تمام بخواند واو آمد وبه لحاظ که نمازش تمام است روزه هم گرفت ونیت از او متمشی شد وروزه گرفت حکم به بطلانش نمی شود چون نیت کرده ولی مسئله را نمی دانسته است.
العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج2، ص: 163
14 مسألة التخيير في هذه الأماكن استمراري
فيجوز له التمام مع شروعه في الصلاة بقصد القصر و بالعكس ما لم يتجاوز محل العدول بل لا بأس بأن ينوي الصلاة من غير تعيين أحد الأمرين من الأول بل لو نوى القصر فأتم غفلة أو بالعكس فالظاهر الصحة
اختیار در اول نماز است که قصر یا تمام بخواند تا محل عدول می تواند اختیار داشته باشد