< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/12/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: نماز در مکان اربعه

 

العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج‌2، ص: 160

و كذا يسقط الصوم الواجب عزيمة بل المستحب أيضا إلا في بعض المواضع المستثناة فيجب عليه القصر في الرباعيات فيما عدا الأماكن الأربعة و لا يجوز له الإتيان بالنوافل النهارية بل و لا الوتيرة إلا بعنوان الرجاء و احتمال المطلوبية لمكان الخلاف في سقوطها و عدمه و لا تسقط نافلة الصبح و المغرب و لا صلاة الليل كما لا إشكال في أنه يجوز الإتيان بغير الرواتب من الصلوات المستحبة‌

جایز نیست مسافرنوافل نهاری را بخواند.

اما در اماکن اربعه نماز تمام است ولی آیا می تواند بگوید نوافل را هم بخوانیم؟ خیر جایز نیست وفقط نماز 4رکعتی جایز می شود تمام بخواندولی نوافل نهاری از او ساقط شده است ووتیره را هم رجاء بخواند واحتمال مطلوبیت.

قاعده کلی این که هرجا احکام اجتهادی بود واختلاف در اجتهاد است عمل کننده می تواند به عنوان رجاء عمل کند .

نماز عید غدیر اختلاف است که مرحوم صافی ره می فرمود وجوب دارد به جماعت خواندنش ،اماچون علمای پیشین به آن عمل کردند مثل شیخ مفیدره که روایت را نقل می کند ووقتی به او رسید دیگر نباید به بعد او کاری داشت ووقتی به اورسید مسئله تمام است ومسلمات فقه است واو در میدان بغداد نماز غدیر را شیعه وسنی جماعت خواندن به امامت مفید وبعد از ان کوس شادی زدند واین سند تمام است وبسیاری که به روایت ابی صلاح عمل کرده ووفتوا دادند ،بیاییم وبگوییم اینجا اختلاف است بین علماء ،حالا چون خلاف است بیاییم ونماز عید غدیر را به جماعت رجاء بدانیم.

اگر به روایت ابی صلاح ونقل مفید ره عمل شد که درست است وروایت است وماثور است اما اگر مکان خلاف شد واحتمال مطلوبیت بود به عنوان رجاء انجام می گردد.

نافله له چیزی گفته می شود که مربوط به نمازیومیه است وبقیه نماز ها را نماز مستحبی می آید وبه نماز عید غدیر نافله گفته نمی شود تا بگوییم نافله به جماعت خوانده نمی شود واین ها نماز مستحبی هستند .

فقط نوافل دلیل قطع داریم که ساقط است ونماز های غیرآن دلیل سقوط برای مسافر نداریم.

العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج‌2، ص: 160

1 مسألة إذا دخل عليه الوقت و هو حاضر ثمَّ سافر قبل الإتيان بالظهرين‌

يجوز له الإتيان بنافلتهما سفرا و إن كان يصليهما قصرا و إن تركها في الوقت يجوز له قضاؤها‌

اگر وقتی سفرکرد که تکلیف نافله گردن او آمده بود مثلا هنگام اذان شروع به سفرکرد می تواند درنهاری نافله را بخواند.

البته برخی می گویند اینجا هم باید رجاء بخواند ودلیل قطعی برای چیز دیگرنیست،بله ضابطه می گوید چون هنگام اذان رفت ونافله را آن وقت می توانسته بخواند ونافله گردن او آمده وصابطه اش خواندن نافله است هرچند نماز یومیه او قصر است.

سیدره می گوید اگر نافله در وقت نخواند می تواند قضای آن را بجا آورد واقض مافات کما فات وسفر وحضر برای او تاثیری ندارد ومی تواند مسافرنماز قضا بخواند.

همچنین مثل نماز شب را اگر در وقت نخواندمی تواند قضای آن را بجا آورد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo