درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدیفقیهیزدی
1400/12/18
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: سیدره فرمود متردد بعد 30روز
العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج2، ص: 159
43 مسألة المتردد ثلاثين إذا أنشأ سفرا بقدر المسافة لا يقصر
إلا بعد الخروج عن حد الترخص كالمقيم كما عرفت سابقا
برخی آقایان گفته اند باید نمازها را رجاء واحتیاط بخواند.
مسئله برای آقان سخت است که شخص قصد سفر کرد واز ترخص رفت ولی مجدد برگشت چه میشود؟
که گفته اند باید احتیاط کند.
ولی این مسئله اجتهادی است که سیدره عرفا او را مسافر می داند بعد ازانشاءسفر ورفتن از حد ترخص که باید نماز قصر بخواند وروزه هم نگیرد .
استاد:
عنوان مقیم براو باقیست واگر قصد وانشاء کرده است برود واز ترخص هم رد شد ولی دوباره خواست برگردد عنوان مقیم بر او باقیست وباید نماز را تام بخواند وروزه هم بگیرد.
حکم یقینی برای او بوده که مقیم است والان بعد رد شدن از ترخص شک می کند عنوان مقیم را دارد با برگشتن که استصحاب می شود برای او به یقین سابق که مقیم بوده می ماند وموضوع هم باقیست که او در آنجا بوده است وعنوان مقیم براو باقیست.
چون این مسئله مقیم عبادی نیست وهرچند از لوازمش عبادت است که بحث به این جهت است که نماز وروزه او را معین کنیم ولی جزو معاملات وعرفیات است وباید دید عرف چه عنوانی به او می دهد که عرف هم عنوان مقیم به او می دهد.
مقیم که شد آثار وطنیت را دارد چطور است که وقتی از وطن خارج شد وقصد سفر8فرسخ راداشت نمازش قصر است ،مقیم همین است واو می تواند کمتر از مسافت شرعی برود کما که حاضر دروطن می تواند کمتر از8فرسخ برود نمازش تام است ،مقیم نیز این گونه است.
اگردرجایی تردد30روز دارد یا قصد10روز را دارد مقیم است وقتی از آن مکان رفت ولی کمتر ازمسافت شرعی حکم حاضردروطن را دارد که نمازش تام است.
العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج2، ص: 159
43 مسألة المتردد ثلاثين إذا أنشأ سفرا بقدر المسافة لا يقصر
إلا بعد الخروج عن حد الترخص كالمقيم كما عرفت سابقا
اگر انشاء سفرکرده باید از ترخص خارج شود.