< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد میرزا محمدحسین احمدی‌فقیه‌یزدی

1400/12/13

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: قصد30 در مکان می کند وبعد قصد10روز درهمان 30 روز در مکانی کمتر ازمسافت شرعی دارد

 

مشخص شد که 30روز مردد یک انشاء قهری است ووظیفه قهری حاصل شده که باید حالا دیگه مقیم حساب کنم وحالا خروج بعد از این که قصد سفر جدید بکنم واز ترخص خارج شود وتا از مسیر جدیدی که حداقل4فرسخ رفت وبرگشت اسست اگرنرفته مقیم است مگر قصد سفر جدید کند ولی اگر قصد نکرد اقامه می شود وکمتراز 4فرسخ می تواند برود ومرکز دایره می شود جایی که اقامت کرده است وکمتراز دون مسافت شرعی حکم مقیم را دارد .

اگر اقامه ای کنار این اقامه باشد،اقامت30روز که معلوم شد ولی حالا آمد ورفت در منطقه دیگری قصد10روزکرد آیا این قصد10روز که در همان منطقه است وکمتر از فرسخ شرعی است مزاحم اقامت30 روز می شود؟ یا اینجا همان اقامت است ودوتا اقامت در هم شده اند؟مثلا درروستای صرم هست 30روز وبعد درورجان می رود قصد10روز میکند؟

خیر ضرری ندارد وعنوان مقیم را دارد مثل این که اینجارا وطن خود کرد که ضرر به اقامت قبلی نمی زند مگر سفرشرعی پیش آید.واگر از آن مکان دوم سفری رفت مثلا دوفرسخ بله اقامت30روزه بهم می خورد ولی اقامت10روز باقیست.

اگر به میزان کمتراز مسافت شرعی برود واینجاقصد10روز بهم نمی خورد به دو عنوان مقیم شده است ودر تداخل دو عنوان عیبی ندارد که کسی همان اجتماع مثلین نیست واز جهتی وطن است واز جهتی اقمت10روزاست که نتیجه اش اقامه است. یاتبدیل بگیریم واقامت می رود واقامت وطنی سرجاش است یا بگیم تداخل است وعناوین متعدد بر یک عمل مستقرمی گردد.

مسئله دیگر:

انسان در مقام تردید انشاء تردیدی دارد ونیست که اصلا انشائی از او سر نزند وانشاء تردیدی این که من هستم3روز یا6روز یا... ونمی شود بدون هیچ اراده ای باشد وهمین تردید انشاء است که شارع فرمود اگر انشاءتردیدی داشتی30روز باید فلان کنی.

پس حقیقتا به نیت برمی گردد.

اصل نیت دراین که اینجا می ماند اصل ماندن را دارد ولی تردیددر زمان ومقدار ماندن است واو انشاء نیت را کرده است ومتعلق نیت تردید است.

نیت اثر خودش را معین می کند ولی این نوع نیست تردیدی به30روز است که اگر30روزتردید نیت داشتی اثرش این که مقیم شدی بعد30روز تردید.

تفاوتی که در قصد 10روز است استقرار قوامی است ولی در30روز این که اگرباز ماندی قهرا باید مقیم شده باشد وحکم مقیم برتو پیاده می شود هرچند باز تردید در ماندن دارد1روز2روز یا...که بشود31 یا32 یا...

درمسائل شرعی استقرار چند عنوان عیبی ندارد.

دراینجا که 10روز است تردیدی در کارنیست ومقیم است ولی در30روز به بعد باز تردید است ولی قهری حکم مقیم را دارد.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo