< فهرست دروس

درس تفسیر استاد هادی عباسی خراسانی

1401/11/04

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: تفسیر ترتیبی(سوره آل عمران)/آل عمران آیه50و51 /حضرت عیسی علیه السلام مصدق تورات

﴿وَمُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَلِأُحِلَّ لَكُمْ بَعْضَ الَّذِي حُرِّمَ عَلَيْكُمْ ۚ وَجِئْتُكُمْ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ﴾[1]

﴿إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ ۗ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ﴾[2]

1- خلاصه جلسه گذشته

اسم مصور و محیی و خالق در حضرت حق به استقلال است و در حضرت عیسی علیه السلام در طول اراده الهی و به اذن الله است. منافاتی ندارد که هم احیای ابتدایی باشد و هم بعد از آن. هم آنهایی که به حسب ظاهر در حال بیهوشی بودند و مردم عادی گمان می‌کردند مرده‌اند و مرتبه پایین مرگ است، اینها را احیا می‌کردند. پرستاران هم امروز کسانی را که در حال مرگ هستند، می‌گویند احیا کردیم. در زمان حضرت عیسی علیه السلام برخی موج‌های بیماری‌های خاص رواج یافته بود که دارو و درمان نداشت. از جمله کوری و نابینای مادرزادی. برخی کم‌بینا بودند و برخی نابینا. همه اینها جزو موارد شفا بود.

در آن زمان برص هم بیماری شایعی بود. موج بیماری و مورد ابتلاء بود. الآن هم متخصصان در ابرص معتقدند درمان نمی‌شود ولی قابل کنترل است. نسبت به قاتل حضرت ابی عبد الله الحسین علیه السلام آمده که ابرص بود. حضرت فرمودند در خواب دیدم. خواب نبود بلکه حالت منامیه و مکاشفه بود. فرمودند دیدم سگ ابلغی به من حمله می‌کند.

2- حضرت عیسی علیه السلام مصدق تورات

صفت بعدی اینکه مصدّق تورات است. با اینکه تورات قرار است تبدیل به انجیل شود و شریعت جدید است، ایشان مصدّق قبل است. هر کتابی که می‌آید کتاب قبلی را نگه می‌دارد. انجیل آمد، تورات را نگه داشت؛ نه هر توراتی را، تورات محرَّف خیر؛ بلکه تورات حقیقی. ما به این نتیجه رسیدیم که اگر قرآن نبود تورات و انجیلی هم نبود. در سالیان گذشته آیات قرآن را با تورات و انجیل مقایسه کردم، عهدین برخی حرف‌های مضحک دارد.

3- حقیقت واحد و شریعت متغیر است

شریعت متغیر است ولی حقیقت واحد است که آن دین اسلام است و از اول تا آخر همین دین است ولی چگونگی آن متغیر است. برخی اموری که در امّت‌های قبلی حرام بود ایشان حلال کرد؛ از جمله صید در روزهای شنبه. برای تعطیل نشدن کارشان حوضچه‌هایی درست کرده بودند و ماهی‌ها می‌دانستند کسی کاری ندارد. شنبه می‌آمدند جمع می‌شدند و روز بعد می‌گرفتند. کبوتران مکه هم عادت کرده‌اند در حرم که کسی کارشان ندارد می‌آیند. ان شاء‌الله کبوتر حرم بشویم.

4- دستور به تقوا برای مراقبت و اطاعت

تقوا دستور عام است برای مراقبت و اطاعت خاص است. هرچه خدا به انسان می‌دهد به اطاعت است نه عبادت. شیطان اطاعت نکرد؛ هرچند عبادت داشت. اطاعت معیِّن و مشخِّص تقوا است.

5- عبادت بعد از اطاعت، مرحله خاص است

إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ؛ خدا پروردگار شماست او را بپرستید. تفصیل بعد از اجمال است. خدا پروردگار شما و منِ عیسی است؛ او را بپرستید. این عبادت دوم خاص است. عبادت بعد از اطاعت مرحله خاص است.

6- هدایت به راه راست دعای همه انبیاء

هذا صراط مستقیم؛ اهدنا الصراط المستقیم همه انبیای الهی می‌گفتند.

ابوالهول رئیس جنیان آمد و سؤال داشت. تمام مسجد به لرزه آمد. عده‌ای خواستند فرار کنند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند به شما کاری ندارد. سؤال کرد من پدر جنیان هستم و از صدر نبوت بوده‌ام. گفت همه انبیاء به امیر المؤمنین علیه السلام تمسک کردند چرا شما تمسک نکردید؟ پرسیدند اگر او را ببینی می‌شناسی؟ گفت بله. معلوم است اطلاعات آنها هم محدود است. اشاره کردند ایشان کنار دست من است و نیازی به صدا کردن او نیست. گفت ایشان هستند.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo