< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1401/02/28

بسم الله الرحمن الرحیم

 

موضوع: فقه معاصر/فقه رمز ارز /موضوع شناسی

 

بحث درباره فقه رمز ارز به بررسی انواع مختلفی که برای آنچه به عنوان ثمن در فقه رمز ارز مورد توجه می باشد منتهی شد و بیان شد که به طور اساسی آنچه در عالم دیجیتالی به عنوان ثمن شناخته می شود و مورد مبادله قرار می گیرد به سه دسته تقسیم شده است که تقسیمات آن بدین شرح است:

پول های دیجیتالی : توضیحات و تقسیمات آن بیان شد.

ارزهای دیجیتالی پلتفرمی

ارزهای دیجیتالی مالی

 

2.ارزهای دیجیتالی پلتفرمی: کلمه پلتفرم یک واژه انگلیسی به معنای سکو است، و دذ اصطلاح امروز به بستری در فضای مجازی می گویند که برنامه های نرم افزاری نوشته شده برای یک وسیله،در آن قابل اجرا و استفاده است و این بستر شامل ملزومات سخت افزاری (سرور) و نرم افزاری است.

به تعبیری پلتفرم به بستری دارای سخت افزار و نرم افزار می گویند که برای یک سرویس استفاده می شود. و ارزهای دیجیتالی پلتفرمی در واقع یک نوع قرار داد هوشمند است و مثل پول های دیجیتالی که بیان شد بر پایه شبکه بلاک چین می باشد. این ارزها در واقع نرم افزار هایی هستند که قدرت انجام فعالیت های مختلف را برای کاربران فضای مجازی در بستر شبکه بلاک چین فراهم می سازد.

برای این ارزها چند مزیت ذکر شده است:

1.حذف واسطه ها از معاملات

2.کاهش هزینه انجام معاملات

3.امنیت بالای معاملات؛ به دلیل استفاده از کدهای دیجیتالی بسیار پیچیده که از این قراردادهای هوشمند استفاده می شود.

(اتریوم(ethereum : یکی از مهمترین پلتفرم ها و بسترهای ایجاد شده در بازار ارزهای دیجیتال اتریوم است و با ایجاد آن در بستر بلاک چین با استفاده از این ارزها که یک نرم افزار قابل برنامه ریزی غیر متمرکز است امکان قرارداد های هوشمند برای کاربران فراهم می شود و با آن علاوه بر انتقال پول بلا واسطه انتقال سایر دارایی های مالی هم به صورت غیر متمرکز و بدون هیچ واسطه ای صورت می گیرد.

بر این اساس خود این ارزها هیچ ارزش مالی نداشته و تنها بستری برای نقل و انتقالات غیر فیزیکی می باشد.

3.ارزهای دیجیتالی مالی: بخش بسیار بزرگی از ارزهای دیجیتالی را ارزهای دیجیتالی مالی شکل می دهند. این ارزها هم به صورت پلتفرم و یا ارزهای دیگر وجود دارند. و خود این ارزهای دیجیتالی مالی هم انواع مختلفی دارند که هر کدام به هدف خاصی طراحی شده و در امور مختلف مالی سبب تسهیل فعالیت های مالی کاربران آن می شود که در اینجا به ذکر چند نمونه از آن می پردازیم:

الف.ارزهای دیجیتالی مالی پرداخت: پلتفرم هایی هستند که در بستر بلاک چین جهت انجام معاملات و تراکنش ها به صورت آنلاین و غیر متمرکز و بی واسطه میان دو طرف و بدون هزینه ای خاص انجام می گیرد.

ب.ارزهای دیجیتالی صرافی: پلتفرم هایی هستند که در بستر بلاک چین به صورت آنلاین فعالیت کرده و وظیفه ی خرید و فروش رمز ارزهای مختلف را در صرافی به عهده دارند.

پ.ارزهای دیجیتالی قرض و وام

ت.ارزهای دیجیتالی جذب سرمایه

س.ارزهای دیجیتالی بیمه

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo