< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1400/09/10

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: فقه معاصر/فقه رمز ارز /موضوع شناسی

 

در ادامه بحث از فقه رمز ارز در جلسه گذشته پیرامون تعریف رمز ارز مطالبی بیان شد و بعد از آن برخی از خصوصیات و ویژگی های رمز ارز ها را برشمردیم از جمله الف: دیجیتالی بودن ب:غیر متمرکز بودن پ: همتا به همتا بودن

در این جلسه به بیان دیگر این خصوصیات می پردازم:

ت: صاحبان آن ها نام مستعار دارند: یعنی برای استفاده از رمز ارزها یا به تملک درآوردن آن ها لازم نیست حتما اطلاعات شخص ارائه شود، بلکه می توان با یک نام مستعار و ناشناس نقل و انتقال آن ها را انجام داد.

ث: رمز نگاری شده: هر کاربر یک کد ویژه ای در اختیار دارد که سایر کاربران نمی تواند به اطلاعات او دسترسی پیدا کنند مگر آنکه آن کد ریاضی و مهندسی را در اختیار داشته باشند.

ج: جهانی بودن: یعنی نقل و نتقال آن ها به صورت جهانی صورت می گیرد و اختصاص به اشخاص یا کشور خاصی ندارد. لذا به رمز ارز ها، ارز های بدون مرز نیز می گویند.

به طور خلاصه رمز ارز ها نوعی از ارز های دیجیتالی هستند که به صورت غیر متمرکز و بدون نیاز به واسطه ای که تکیه گاه باشد در مسیر انتقال ارزش و اعتبار استفاده می شوند، انتقالی از نوع همتا به همتا و بدون حضور واسطه در سراسر دنیا و در همه ایام سال در هر ساعت از شبانه روز در حالی که هویت دو طرف معامله اصلا معلوم نبوده و قابل شناسایی نیست.

بلاک چین blockchain چیست؟

معاملات رمز ارز و به طور کلی ارز های دیجیتالی در فضای بلاک چین صورت می گیرد.

آنطور که از مقالات کارشناسان فن استفاده می شود بلاک چین یک فن آوری جدید در سیستم های مدیریتی دنیا است.و هدف از اختراع آن پیشبرد فعالیت هایی از نوع فعالیت های مالی سازمان ها و نهاد های دولتی در خارج از آن سازمان ها و نهاد هاست.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo