< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد عباسعلی زارعی سبزواری

1400/09/03

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

موضوع: فقه معاصر/فقه رمز ارز /موضوع شناسی

 

بحثی که در خصوص فقه رمز ارز، بررسی و تعقیب می شد بعد از آنکه تاریخچه ایجاد و اختراع رمز ارز ها و ارزهای دیجیتالی بیان شد دومین مطلبی که در راستای موضوع شناسی رمز ارز ها باید مورد توجه قرار بگیرد تعریف رمز ارز و به اصطلاح انگلیسی آن کاریپتو کارنسی می باشد.

تعریف کاریپتو کارنسی یا رمز ارزها

آنگونه که از مقالات مختلف مربوط به چیستی کاریپتو کارنسی (رمز ارز) استفاده می شود، رمز ارز عبارت است از ارزهای دیجیتالی و مجازی که در آن ها از رمز گرافیکی و یا کد های فوق العاده پیچیده برای تراکنش های مالی استفاده می کنند تا معاملات امنی را فراهم کنند.

اساس رمز ارز بر پایه ی اصول پیچیده ریاضیات و مهندسی کامپیوتری بنا شده است و هیچ ماهیت فیزیکی مثل ارزهای رایج ندارند.

در حقیقت رمز ارز یک نوع ارز غیر فیزیکی و دیجیتالی است که در مسیر انتقال ارزش و اعتبار اشخاص در محیط دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. برای درک بهتر مفهوم و تعریف رمز ارز ابتدا باید تعریفی از ارز دیجیتالی داده شود.

ارز دیجیتالی: عبارت است از ارزی که در فضای دیجیتال و الکترونیک بدون یک ماهیت فیزیکی بوده و قابل نقل و انتقال فیزیکی نیست بلکه فقط در فضای الکترونیکی و از طریق کامپیوتر و یا کیف پول متصل به اینترنت مورد استفاده قرار می گیرند.

ارز دیجیتالی سه گونه است:

1.رمز ارز ها (کریپتو کارنسی)

2.ارز های مجازی ؛ قانونی ولی قانونی برای استفاده از آن ها وجود ندارد و تولیدکننده ی آن مؤسسات می باشند.

3.ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یک کشور؛ قانونی و قانونی برای استفاده از آن ها توسط بانک مرکزی معین شده و تولید کننده ی آن بانک مرکزی کشور است.

برای رمز ارز که نوعی از ارزهای دیجیتالی است چند خصوصیت ذکر کرده اند که کمک می کند بیشتر با رمز ارز ها و ماهیت آن ها آشنا شویم:

الف: دیجیتالی بودن: یعنی فقط بر روی کامپیوتر وجود دارند و هیچ سکه و اسکناس فیزیکی در کار نیست و هیچ پشتوانه ای ارزشی از مؤسسه یا بانکی مثل بانک مرکزی برای رمز ارزها وجود ندارد.

ب:غیر متمرکز بودن: رمز ارز ها یک سرور مرکزی خاصی ندارند که اطلاعات نقل و انتقال آن ها در آن رصد شود و معمولا در میان شبکه ای از هزاران کامپیوتر توزیع شده اند. به خلاف ارزهای معمولی که دارای سروری مرکزی هستند که ورود و خروج آن ها و اطلاعات مربوط به آن ها در آن سرور محفوظ می ماند.

پ: همتا به همتا بودن: یعنی رمز ارز ها به صورت آنی و آنلاین و بدون هیچ واسطه ای از یک شخص به شخص دیگری انتقال پیدا می کند. کاربران رمز ارز ها از طریق واسطه ای مثل بانک مرکزی یا فیسبوک به عنوان اشخاص ثالث معتمد استفاده نمی کنند، به خلاف سایر ارز ها که از طریق این واسطه ها به عنوان شخص ثالث معتمد استفاده می کنند.

ادامه بحث از خصوصیات رمز ارز ها در جلسه بعد دنبال می شود

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo