درس خارج فقه استاد سید مهدی نقیبی
1401/11/16
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: غناء/فروعات بحث/خرید و فروش جاریه مغنیه
فرع هفتم خرید و فروش کنیز مغنیه
بحث درباره کنیز اگر چه در زمان حال موضوع ندارد اما ثمره علمی فراوانی دارد و می توان در بحوث دیگر استفاده کرد.
سخن از کنیز مغنیه در مورد کالایی است که منفعت حلال و حرام دارد گاهی کنیز را برای خدمت می خرد گاهی برای آوازه خوانی می خرد و گاهی هر دو سبب خریدن کنیز می شوند.
اگر کالایی فقط منفعت محرمه داشت ولا غیر به طور قطع خرید و فروشش جایز نیست و اگر کالایی منفعت نادره داشت در این حالت منفعت کالعدم است مثل خریدن صنم با پول گزاف برای سوزاندن آن
اقوال فقها
قال الشیخ : « فأمّا ثمن المغنیات فلیس بحرام إجماعاً ، لأنّها تصلح لغیر الغناء من الاستمتاع بها وخدمتها»[1] .
مقصود از ثمن المغنیات اجرت در مقابل غناءنیست چه اینکه آن حرام و انسان مالک آن نمی شود پس مورد روایت بیع است نه اجاره
مقصود از فلیس بحرام هم حرمت وضعی به معنای اینکه مالک می شود و هم حرمت تکلیفی به معنای اینکه تصرف در او حرام نیست می باشد
علامه حلی: « ویجوز بیع الجاریه المغنیه وإن کان الغناء أکثر منافعها ، إذ لا یخرج بهذه الصفه عن المالیه . ولو کانت تساوی ألفاً وباعتبار الغناء تساوی ألفین ، فاشتراها بألفین ولولا الغناء لم تطلب إلاّ بألف ، فالوجه الصحه ، أمّا لو اشتراها بشرط الغناء المحرّم بطل »[2] .
صفات گاهی موجب ازدیاد ثمن می شود اما همین عین است که مورد معامله است.