< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مهدی مروارید

1402/08/14

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: أطعمه و أشربه/ المائعات / المائعات / بیع الدهن المتنجس

حرمة تغریر الجاهل و إلقائه في الحرام

اگر کسی جاهل به نجاست روغن باشد، حرام است که انسان سبب خوردن آن نسبت به شخص جاهل شود، البته اگر خود شخص از روی جهل مرتکب حرام شود، اعلام به او واجب نیست، از باب نهی از منکر نیست و در نهی از منکر احتمال تاثیر لازم است، مگر این که انسان مباشر وی باشد که اگر اعلام نکند، آلوده به حرام گردد، در این صورت اعلام واجب می‌باشد.

طوائف من الأخبار

مرحوم شیخ می‌فرماید: «یشیر إلی هذه القاعده کثیر من الأخبار.»

مرحوم خویی می‌فرماید: با توجه به این که فروختن روغن متنجس به مسلمان موجب القائش در حرام واقعي می‌شود؛ از این رو در شریعت حکم به حرمت این شده است؛ زیرا از مذاق شارع حرمت القاء غیر در حرام واقعي استفاده می‌شود، البته این حرمت ملازم با فساد نیست، به خلاف نهی در عبادات که نهی موجب فساد می‌شود؛ زیرا در عبادت قصد قربت لازم است، و وقتی عبادت منهي عنه باشد، مکلف نمی‌تواند قصد قربت نماید.

بر این کبرای گذشته از این که روایات وجوب اعلام دلالت می‌کند، اخبار زیادی در موارد گوناگون بر حرمت تغریر جاهل به حکم، یا موضوع در محرمات دلالت می‌نماید.

    1.

الإفتاء بغیر علم

طایفه نخست بر حرمت افتاء به غیر علم دلالت می‌کند و این که گناه مقلد به عهده مفتی می‌باشد.

مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ مَنْ أَفْتَى النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى لَعَنَتْهُ مَلَائِكَةُ الرَّحْمَةِ وَ مَلَائِكَةُ الْعَذَابِ وَ لَحِقَهُ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِفُتْيَاهُ.[1]

این روایت صحیحه است.

سید بن طاووس به اعتبار این قبیل روایات از اهل فتوا نشده است. مرحوم بروجردی خیلی احتیاط می‌کرده است، این که در تشخیص اعلم گفته شود که اعلم کسی است که کمتر احتیاط کند، صحیح نمی‌باشد.

مرحوم خویی می‌فرماید: ثبوت حرمت افتا به غیر علم، استحقاق عقوبت و هلاکت ابدی به خاطر دو وجه است:

وجه اول:
فتوای به غیر علم افتراء به خدا است و این بالضروره از محرمات ذاتي و مبغوضات الهی است و عقل و نقل بر حرمتش توافق دارد. البته در صورتی که فتوای به حرام یا واجب دهد، و در واقع آن چیز حرام یا واجب نباشد؛ ولی اگر فتوا به حرمت و وجوب چیزی بدهد و مطابق با واقع باشد، این اگرچه حرام است؛ ولی آیا در این صورت افترا صادق است؟ افتراء چیزی است که غیر واقع را به خدا نسبت دهد، بنابراین در این صورت افترا مشکل می‌باشد.

وجه دوم:
این است که تغریر، تسبیب و گول زدن مسلمان در حرام واقعی است، در اینجا شخص بوسیله بیع سبب شده است که مسلمان در حرام واقع شود، و این نیز در شریعت حرام می‌باشد.

 


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo