< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مهدی مروارید

1402/07/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: أطعمه و أشربه/ المائعات / نجاسة الدم

 

بحث در این بود که آیا در روایات اطلاقی بر نجاست خون وجود دارد یا خیر؟

أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ عَمْرِو بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُصَدِّقِ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سُئِلَ عَمَّا تَشْرَبُ مِنْهُ الْحَمَامَةُ فَقَالَ كُلُّ مَا أُكِلَ لَحْمُهُ فَتَوَضَّأْ مِنْ سُؤْرِهِ وَ اشْرَبْ وَ عَمَّا شَرِبَ مِنْهُ بَازٌ أَوْ صَقْرٌ‌ أَوْ عُقَابٌ فَقَالَ كُلُّ شَيْ‌ءٍ مِنَ الطَّيْرِ تَوَضَّأْ مِمَّا يَشْرَبُ مِنْهُ إِلَّا أَنْ تَرَى فِي مِنْقَارِهِ دَماً فَإِنْ رَأَيْتَ فِي مِنْقَارِهِ دَماً فَلَا تَوَضَّأْ مِنْهُ وَ لَا تَشْرَبْ‌.

بررسی سند:
این روایت عمار سند معروف دارد و به اعتبار عمر بن سعید، مصدق بن صدقه و عمار بن موسی که فتحی هستند موثقه و معتبر است.

بررسی دلالت:
اگر منقار این پرنده‌ها خون داشته باشد و با چیزی اصابت کند آن چیز نجس می‌شود، خون منقار این پرنده‌ها خصوصیت ندارد، خون در منقار از مار باشد یا از حیوان دیگری باشد و حضرت هم تفصیل نداده است، البته این روایت شامل خون در تخم مرغ نمی‌شود؛ زیرا خونی در تخم مرغ کم و اندک است، دیگر این که خون در تخم مرغ داخل پوشیده است و از دید پرنده‌ها مخفی است؛ از این رو روایت یاد شده شاملش نمی‌شود.

بنابراین خون کمی که در تخم مرغ است، نجس نیست؛ ولی خون بما هو خون خوردنش حرام است؛ ولی اگر آن خون در زردی و سفیدی تخم مرغ استهلاک شود، خوردنش حلال می‌باشد. البته این روایت نسبت به خون حیوانات غیر نفس سائله و خون باقی مانده در حیوان ذبح شده تخصیص خورده است.

اگر دلیل از یک جهت در مقام بیان باشد و از جهت دیگر در مقام بیان نباشد، از آن جهتی که در مقام بیان است، قابل تمسک به آن است؛ ولی از آن جهت که در مقام بیان نیست، قابل تمسک به آن نیست، مثل «فکلوا مما امسکن» این آیه از جهت روبه قبل بودن، فری اوداج اربعه و غیره در مقام بیان است؛ از این رو از این جهات می‌توان به اطلاق آیه تمسک کرد؛ ولی از جهتی که دندان سگ به گلوی حیوان اصابت کرده است، و موضع اصابت دندان سگ به حکم آیه باید پاک باشد، از این جهت به اطلاق آیه قابل تمسک نیست؛ زیرا آیه از این جهت در مقام بیان نمی‌باشد.

اما این روایت یاد شده مثل آیه شریفه نیست که از یک جهت در مقام بیان باشد و از جهت در مقام بیان نباشد، بلکه روایت یاد شده اطلاق دارد و شامل خون‌های متعارف می‌شود، و خون داخل تخم مرغ مورد نادر است و از اطلاق روایت خارج می‌باشد.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo