< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد مهدی مروارید

1402/07/04

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: أطعمه و أشربه/ المائعات / حرمة الدم

 

خون ریخته شده حیوان از رگهای بریده شده اش بعد از ذبح در بیرون حرام است و همینطور خون باقی مانده در شکم بعد از ذبح حرام است؛ زیرا اطلاقات آیات و روایات شامل این دو مورد می‌شود.

اما خون آمیخته با گوشت دارای دو قسم است، قسم نخست این است که خون آمیخته با گوشت مجزا شود و سپس خورده شود، قسم دوم این است که خون آمیخته با گوشت طبخ شود و سپس خورده شود.

ظاهر صاحب جواهر این است که خون آمیخته با گوشت حلال است.

اما خون مجزا شده از گوشت، حلیتش محل اشکال است؛ زیرا خون بر آن صادق است؛ از این رو اطلاقات شامل می‌شود؛ ولی خون آمیخته با گوشت که تفکیک آن دو مشکل است، ممکن است قایل به حلیتش شویم.

خون حیوانات حرام گوشتی که خون جهنده و سائله ندارد، مثل ضفادع (قورباغه)، وذغ (گونه‌های مشخصی از قئرباغه)، و لاک پشت.

کلام صاحب شرایع:
خون این حیوانات یاد شده اگرچه نجس نیست؛ زیرا اصل و غیر آن بر طهارت آن دلالت می‌کند و پاک است؛ ولی خوردن اینها حرام است؛ زیرا خون اینها خبیث می‌باشد.

کلام صاحب جواهر:
حرمت اینها به خاطر خباثت شان نیست؛ زیرا خباثت مفهوم عرفي است و احتمال دارد کسی به خباثت آن اشکال کند، و همیشه اینها خبیث نباشد. بلکه حرمت خوردن خون اینها به خاطر تبعیت از حرمت خود این حیوانات است؛ زیرا خون اینها از اجزاء شان می‌باشد.

خون حیوانات حلال گوشتی که خون جهنده و سائله ندارد مثل ماهی.

صاحب جواهر حلیت خون این موارد را تقویت کرده است، از کتاب معتبر اجماع بر حلیت خوردن اینها با خونش حکایت شده است؛ زیرا احتمال دارد حلیت این به خاطر سیره قطعی باشد، دیگر این که دلیل دال بر حلیت خود اینها، شامل حلیت خوردن خون اینها با گوشتش می‌شود. در اینجا نیز گاهی خون اینها از گوشت شان تجزیه می‌شود گاهی آمیخته می‌شود، اگر تجزیه نشود، خوب است؛ ولی اگر تجزیه شود، اطلاقات حرمت شاملش می‌شود.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo