< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1402/02/24

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/ وذی و ودی حیوان طاهر/ مرحله اول: موضوع شناسی بدویّ

 

۵) الودی ماء ابیض ثخین یخرج بعد البول یخفّف و یثقّل. (فیّومی در المصباح المنیر ج۲ ص۶۵۴).

۶) الودی ماء یخرج من الانسان کالمذی.[1]

۷) الودی هو بسکون الدّال و بکسرها و تشدید الیاء البلل اللّزج الّذی یخرج من الذکر بعد البول.[2] [3] (ابن اثیر در نهایه ج۵ ص۱۶۹).

۸) الودی الّذی یخرج من ذکر الرّجل بعد البول اذا کان قد جامع قبل ذلک او نظر.(ابن منظور در لسان العرب، نقل از ابن انباری). [4]

معنای دوّم: معنای عرفی.

برای وذی و ودی در عرف عامّ معنائی جز همان معنای لغوی وجود ندارد و در عرف کثیری از فقهاء به ماء خارج بعد از منیّ، وذی و به ماء خارج بعد از بول، ودی گویند. (من لا یحضر ج۱ ص۶۶، دروس ج۱ ص۱۲۴، حاشیه شهید ثانی بر شرایع ص۲۸، کشف الغطاء ج۱ ص۲۵۳ و ........).

معنای سوّم: معنای شرعی.

درباره‌ی معنای ودی و وذی دو روایت وجود دارد.

روایت اوّل: محمّد بن الحسن الصفّار عن الهیثم بن ابی مسروق النهدیّ عن علیّ بن الحسن الطّاطری عن ابن رباط عن بعض اصحابنا عن ابی عبد الله علیه السّلام قال: یخرج من الاحلیل المنیّ و المذی و الودی و الوذی فامّا المنیّ فهو الّذی یسترخی له العظام و یفتر به الجسد و فیه الغسل و امّا المذی فیخرج من الشهوة و لا شیء فیه و امّا الودی فهو الّذی یخرج بعد البول و امّا الوذی فهو الّذی یخرج من الادواء و لا شیء فیه.[5] [6] [7] [8] [9] آمده است. این روایت بخاطر وجود بعض اصحابنا در سند، مرسله است و روایت مرسله، ضعیف است. (مناهج الاخیار ج۱ ص۱۱۹، استقصاء الاعتبار ج۲ ص۷۶).

روایت دوّم: قال جعفر الصّادق عن ابیه عن علیّ علیه السّلام قال سمعت رسول الله ص بعد ان امرت المقداد فسأله یقول ثلاثة اشیاء منیّ و مذی و وذی فامّا المذی فالرّجل یلاعب امرأته فیمذی ففیه الوضوء و الودی فهو الّذی یتبع البول الماء الغلیظ شبه المنیّ ففیه الوضوء و امّا المنیّ فهو الماء الدّافق الّذی یکون منه الشّهوة ففیه الغسل. (نوادر راوندی ص۴۵).

سند روایت مثل سند بقیّه روایات کتاب نوادر، در نوادر ص۲ آمده است.

نکته:

در کتاب الجعفریّات ص۲۰، روایت به اینصورت آمده است: سمعت رسول الله ص ....... ثلاثة اشیاء منیّ و مذی و ودی ......... و امّا الودی فهو الّذی یتبع البول یشبه المنیّ ........[10]

در مستدرک ج۱ ص۲۳۷ نیز روایت را به همین صورت از جعفریّات نقل می‌کنند.

در بحار الانوار ج۷۷ ص۲۲۵ روایت را به اینصورت از نوادر نقل فرموده است: سمعت النبیّ ص .......... ثلاثة اشیاء منیّ و وذی و مذی ......... و امّا الوذی فهو الّذی یتبع البول ..........[11]


BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo