< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1402/02/20

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/ مذی حیوان طاهر/ مرحله چهارم: رجوع به اجماع

 

طائفه چهارم: بعضی از فقهاء در مسئله مذی دارای عملکرد مختلف هستند.

از فقهاء قرن پنجم:

مرحوم شیخ طوسی در مبسوط ج۱ ص۳۸ و ص۹۱ فتوی بدون نقل اجماع داده است. قال: المذی و الوذی طاهران لا یجب ازالتهما فان ازالهما کان افضل. ولی فتوای این فقیه در خلاف ج۱ ص۱۱۸ و ص۴۸۳ همراه با نقل اجماع است. قال: المذی و الوذی طاهران لا بأس بالصّلوة فی ثوب اصاباه و کذلک البدن ......... دلیلنا اجماع الفرقة و ایضا الاصل الطّهارة فمن حکم فی ذلک بالنّجاسة فعلیه الدّلالة.

از فقهاء قرن هفتم:

مرحوم محقّق در شرایع ج۱ ص۴۳ فتوی بدون نقل اجماع داده است. قال: الرکن الرابع فی النجاسات و احکامها. القول فی النجاسات و هی عشرة انواع. الاوّل ........ (عدم ذکر مذی در عداد نجاسات دلالت بر عدم نجاست مذی نزد این فقیه می‌کند). ولی فتوای این فقیه در المختصر ج۱ ص۱۸ همراه با اجماع ظاهری و در معتبر ج۱ ص۴۱۷ همراه با نقل اجماع صریح است. قال فی المختصر: الرکن الرابع فی النجاسات. و النّظر فی اعدادها و احکامها و هی عشرة. البول ........ و فی نجاسة عرق الجنب من الحرام و ......... اختلاف. (عدم ذکر مذی در عداد نجاسات دلالت بر عدم نجاست مذی نزد این فقیه می‌کند و عدم ذکر مذی در عداد امور اختلافی ظهور دارد در اینکه عدم نجاست مذی به نظر این فقیه مورد اختلاف نیست). قال فی المعتبر: المذی و الودی طاهران ........ و هو مذهب علمائنا عدا ابن الجنید ......... فهو عندنا طاهر کالبصاق.

از فقهاء قرن هشتم:

۱) مرحوم شهید اوّل در بیان ص۹۱ و در دروس ج۱ ص۱۲۴ فتوی بدون نقل اجماع داده ‌است. قال فی البیان: و الاصحّ طهارة المسوخ ........ و المذی خلافا لابن الجنید ........ ولی فتوای این فقیه در ذکری ج۱ ص۱۲۱ و در غایة المراد ج۳ ص۵۳۲ همراه با نقل اجماع است. قال فی الذکری: خامسها: المذی فی المشهور و نقل فیه الاجماع ........

۲) مرحوم علّامه در تحریر ج۱ ص۱۵۶ فتوی بدون نقل اجماع داده است. قال: المذی و الودی طاهران. ولی فتوای این فقیه در مختلف ج۱ ص۴۶۳ و در تذکره ج۱ ص۵۴ و در نهایة ج۱ ص۲۶۷ و در منتهی ج۳ ص۱۸۵ همراه با نقل اجماع است. قال فی المختلف: المشهور عندنا طهارة المذی .......... و قال ابن الجنید .......... و الصّحیح ما تقدّم، لنا الاجماع من الامامیّة علی طهارته و خلاف ابن الجنید غیر معتدّ به ..........

نکته: نظریّات عامّه.

۱) شافعی و مالکی و حنفی: مذی، نجس است. (المجموع شرح المهذّب ج۲ ص۱۴۴، بدایة المجتهد ج۱ ص۷۱، القوانین الفقیهّة ابن جزی ج۱ ص۲۷).

۲) حنبلی: مذی، طبق روایتی، نجس است و طبق روایتی دیگر، مذی حیوان مأکول، طاهر و مذی حیوان غیر مأکول، نجس است (مختصر الخرقی ج۱ ص۲۸، الاستذکار ابن عبد البرّ ج۱ ص۲۴۰).

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo