< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1402/02/16

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/ مذی حیوان طاهر/ مرحله چهارم: رجوع به اجماع

 

کلام مرحوم محمّد تقی اصفهانی:

لغویّین معتقدند که مذی منحصراً خارج از شهوت است. با توجّه به نظر اهل لغت و با توجّه به طائفه اوّل از روایات، طائفه دوّم و کلام ابن جنید به این صورت توجیه می‌شود که مذی منحصراً خارج از شهوت است ولی خروج از شهوت گاهی بدون فاصله از شهوت و گاهی با فاصله از شهوت است. طائفه دوّم و کلام ابن جنید ناظر به خروج بدون فاصله و خروج با فاصله است. نه اینکه مذی، خارج از شهوت و خارج از غیر شهوت باشد. مرحوم مجلسی در بحار الانوار ج۷۷ ص۲۱۷ معتقد شده که تفصیل ابن جنید بر خلاف کلام لغویّین و بر خلاف صراحت اخبار است. گویا این مرحوم از طائفه دوّم از روایات غافل شده‌اند. بنابراین، با همان نحوی که طائفه دوّم توجیه می‌شود، کلام ابن جنید نیز توجیه می‌شود. (تبصرة الفقهاء ج۱ ص۳۷۷، مستند الشیعة ج۲ ص۱۸، حدائق ج۲ ص۱۰۹).

از فقهاء قرن پنجم:

۱) مرحوم ابو الصّلاح حلبی در کافی ص۱۳۱. قال: فصل فی النّجاسات. ما یؤثر التنجیس علی ثلاثة اضرب: احدها یؤثر بالمخالطة، و ثانیها بالملاقات و ثالثها بعدم الحیاة. فالاوّل ........... (عدم ذکر مذی در عداد نجاسات، دلالت بر عدم نجاست مذی نزد این فقیه دارد).

۲) مرحوم ابن برّاج در المهذّب ج۱ ص۵۳. قال: القیئ و المذی و الوذی لیس بنجس و الافضل غسل ما اصابه ذلک.

از فقهاء قرن ششم:

۱) مرحوم ابن حمزه در وسیله ص۷۸. قال: النجاسة ضربان دم و غیر دم. فالدّم ثلاثة اضرب ......... و غیر الدّم ضربان امّا یجب ازالة قلیله و کثیره او یستحبّ فما یجب ازالة قلیله و کثیره اربعة اضراب .......... و ما تستحبّ ازالته فاثنا عشر شیئاً و هی بول الدّابة ......... و المذی و الوذی و ...........

۲) مرحوم سیّد بن زهره در غنیه ص۴۰. قال: النجاسات هی بول و خرء ما لا یؤکل لحمه .......... (عدم ذکر مذی در عداد نجاسات، دلالت بر عدم نجاست مذی نزد این فقیه دارد).

۳) مرحوم کیدری در اصباح ص۵۵. قال: ازالة المذی و الوذی ندب غیر واجب.

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo