< فهرست دروس

درس خارج فقه استاد قادر حیدری‌فسائی

1401/09/23

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: کتاب الطهارة/نجاسات/بول طیر غیر مأکول اللّحم/رجوع به روایات

 

عملیّات هشتم: طائفه دوّم با طائفه سوّم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش در عملیّات هفتم گفته شد) با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. (نتیجه‌ی این سنجش، طهارت بول طیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله و تعارض در بول بقیّه انواع طیر است) سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم، با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. در نتیجه‌ی سنجش دوّم، چون طهارت بول حیوان مأکول اللّحم فاقد نفس سائله قطعی است، طائفه اوّل به غیر این بول قید می‌خورد و لذا طائفه اوّل دلالت بر نجاست سه بول دیگر می‌کند.

توضیح و تطبیق: بول طیر چهار صورت دارد.

الف: بول طیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه‌ی حاصله از سنجش طائفه دوّم و سوّم با طائفه چهارم، تعارض در این صورت است و لذا اطلاق طائفه اوّل به حال خود باقی می‌ماند و در نتیجه‌، حکم این صورت، نجاست خواهد شد.

ب: بول طیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش طائفه دوّم و سوّم با طائفه چهارم، طهارت این صورت است و بخاطر خروج این صورت از طائفه اوّل، طائفه اوّل متعرّض این صورت نمی‌شود.

ج: بول طیر غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. حکم این صورت عینا همان حکم صورت الف است با همان توضیحات.

د: بول طیر غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. حکم این صورت نیز همان حکم صورت الف است با همان توضیحات.

عملیّات نهم: طائفه دوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. سپس نتیجه‌ی این سنجش اوّل (نتیجه‌اش این است که بول حیوان غیر مأکول اللّحم مطلقا ـ دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله، طیر و غیر طیر ـ نجس است و بول حیوان مأکول اللّحم مطلقا ـ دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله، طیر و غیر طیر ـ طاهر است و بول طیر مطلقا ـ مأکول اللّحم و غیر مأکول اللّحم، دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله ـ طاهر است) با طائفه اوّل سنجیده می‌شود. (چون در نتیجه‌ی سنجش اوّل، طهارت بول طیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله و طهارت بول طیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله قطعی است، طائفه اوّل به غیر این بول قید می‌خورد. لذا طائفه اوّل دلالت بر نجاست غیر طیر مأکول اللّحم می‌کند. اعمّ از اینکه این غیر، طیر غیر مأکول اللّحم باشد و یا غیر طیر باشد مطلقا. یعنی مأکول اللّحم و غیر مأکول اللّحم، دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله). سپس نتیجه‌ی این سنجش دوّم با طائفه سوّم سنجیده می‌شود.

توضیح و تطبیق: بول طیر چهار صورت دارد.

الف: بول طیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش دوّم، طهارت این صورت است و طائفه سوّم دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود.

ب: بول طیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش دوّم، طهارت این صورت است و طائفه سوّم نیز دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

ج:‌ بول طیر غیر مأکول اللّحم دارای نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش دوّم، نجاست این صورت است و طائفه سوّم نیز دلالت بر نجاست این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق نمی‌شود.

د: بول طیر غیر مأکول اللّحم فاقد نفس سائله. نتیجه حاصله از سنجش دوّم، نجاست این صورت است و طائفه سوّم دلالت بر طهارت این صورت می‌کند. بنابراین، در این صورت، تعارض محقّق می‌شود.

بقیّه عملیّات نظیر این عملیّات مذکوره است. فتدبّر جیّداً.

نظر دوّم: انصراف بول در طائفه اوّل به خصوص بول انسان و عدم ارتباط طائفه سوّم با بول.

طبق این نظر، طائفه دوّم با طائفه چهارم سنجیده می‌شود. یعنی منحصرا یک عملیات استنباطی انجام می‌گیرد. نتیجه‌ی این عملیّات، نجاست بول حیوان غیر مأکول اللّحم مطلقا ـ دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله، طیر و غیر طیر ـ و طهارت بول حیوان مأکول اللّحم مطلقا ـ دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله، طیر و غیر طیر ـ و طهارت بول طیر مطلقا ـ مأکول اللّحم و غیر مأکول اللّحم، دارای نفس سائله و فاقد نفس سائله ـ است.

این عملیّات، روی صور اربعه‌ی بول طیر پیاده شود.

 

BaharSound

www.baharsound.ir, www.wikifeqh.ir, lib.eshia.ir

logo